رئیس سابق کمیته ملی المپیک:

ورزش ایران فقط استقلال و پرسپولیس نیست

رئیس فدراسیون ووشو:

به جای کشتی از جایگاه‌ ورزش ایران دفاع‌ می‌کنیم

کشتی ورزش اول ایران در حالی در خطر حذف از بازی‌های المپیک 2020 به بعد قرار گرفته که در مقابل قرار است یکی از رشته‌های بیسبال، کاراته، اسکیت، صخره‌نوردی، اسکواش، موج‌سواری و ووشو جایگزین آن شود.
کد خبر: ۵۶۶۶۶۴
به جای کشتی از جایگاه‌ ورزش ایران دفاع‌ می‌کنیم

اما آن طور که گفته می‌شود از بین این رشته‌ها ووشو شانس بیشتری برای المپیکی‌شدن دارد. رشته‌ای که ایرانی‌ها یکی از سه‌قدرت برتر مطلق آن در دنیا و آسیا هستند.

مهدی علی‌نژاد، رئیس فدراسیون ووشوی کشورمان که در هیات رئیسه فدراسیون جهانی ووشو ‌ نیز عضویت دارد، معتقد است با حذف کشتی از المپیک، ورزش ایران چیزی را از دست نمی‌دهد و ووشو می‌تواند با سهم عمده مدال‌آوری‌هایش، بخوبی از جایگاه کاروان کشورمان در این رویداد بزرگ دفاع کند.

گرچه او به عنوان یک ایرانی علاقه‌مند از حذف کشتی در المپیک ابراز ناراحتی می‌کند، اما می‌گوید باید وظیفه‌اش را انجام بدهد و محکم از ورود ووشو به المپیک دفاع کند.

بالاخره بحث المپیکی‌شدن ووشو به کجا رسید؟

ما تقریبا بیش از 10 سال است تلاش می‌کنیم مسیر را برای المپیکی‌شدن ووشو هموار کنیم. اولین حرکت این بود که سال 2004 این رشته از طرف کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به رسمیت شناخته شد. قدم به قدم جلو آمدیم تا این که در المپیک 2008 پکن به صورت نمایشی و نمادین اولین حضورمان را در این بازی‌ها تجربه کردیم. بعد از آن IOC شاخص‌هایی را در مدیریت فدراسیون جهانی ووشو برای ما در نظر گرفت که ‌باید خودمان را با آن تطبیق می‌دادیم. از جمله حضور بانوان در پست‌های اجرایی، تشکیل کمیته ورزشکاران و هماهنگی با وادا. خوشبختانه الان به جایی رسیدیم که تمام این قوانین را انجام دادیم و با حضور 150 کشور عضو در فدراسیون جهانی، جزو هشت رشته‌ای قرار گرفتیم که برای ورود به المپیک شانس دارند و باید منتظر بمانیم و ببینیم در اجلاس سن پترزبورگ روسیه چه تصمیمی گرفته می‌شود.

این اجلاس کی و با چه ترکیبی برگزار می‌شود؟

این اجلاس نهم خرداد با حضور اعضای هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک و پنج نماینده از فدراسیون جهانی ووشو برگزار می‌شود. تا آنجا که به ما اطلاع دادند قرار است دو یا سه رشته جدید را برای حضور در بازی‌های المپیک معرفی کنند تا تصمیم نهایی در اجلاسی که شهریور در بوئنوس‌آیرس آرژانتین تشکیل می‌شود، گرفته شود.

شانس ووشو را برای معرفی‌شدن در اجلاس روسیه چقدر می‌دانید؟

آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد، شانس خیلی خوبی داریم. خوشبختانه روابط خوب چینی‌ها با مسئولان IOC هم روی این مسأله تاثیر زیادی داشته است. با این حال ما پنج نماینده از پنج قاره در حوزه‌های داوری، یک نماینده زن از طرف ورزشکاران در کنار رئیس فدراسیون جهانی و روسای قاره‌های اروپا و آمریکا انتخاب کردیم تا در این نشست حضور داشته باشند، چرا که این کار‌ به نوع مذاکره ما برای المپیکی‌شدن ووشو کمک زیادی می‌کند. البته این تیم اواخرسال گذشته به مقر IOC در لوزان سوئیس هم رفته بودند. به هر حال قدرت اصلی ووشوی دنیا در آسیاست و ما با حضور 150 کشور عضو اجماع قدرتمندی را ایجاد کردیم و مدت‌هاست با اعضای هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در تماس هستیم. در نهایت باید صبر کرد؛ چرا که دو رشته بیسبال و سافت‌بال که با هم ادغام شدند به اضافه کشتی و اسکواش هم شانس خوبی برای ورود به المپیک دارند.

شما به عنوان یک ایرانی که عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی هستید، چه احساسی دارید از این که با کشتی -که ورزش اول مملکت ماست- رقابت می‌کنید تا ووشو را جایگزین آن در المپیک کنید، آیا شده تا به حال از کشتی هم دفاع کنید؟

ببینید من به عنوان یک ایرانی که به کشتی علاقه‌مندم دوست دارم این ورزش در بازی‌های المپیک بماند، اما به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی ووشو وظیفه‌ام این است که از ورود ووشو به المپیک دفاع کنم. من بشخصه امیدوارم کشتی در المپیک بماند. کما این که فعلا هم شانس دارد و به‌طور قطعی درباره حذف آن از بازی‌ها رای نداده‌اند، اما واقعیت این است اگر کشتی را حذف کنند برای ایران بهتر است که ووشو وارد المپیک شود، چرا که این رشته می‌تواند جای خالی مدال‌های کشتی ما را پر کند. مثلا اگر رشته‌هایی مثل بیسبال و اسکواش بیاید ،ما نمی‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. در نهایت ما بتوانیم در این دو رشته در آسیا خوب کار کنیم، اما در رشته‌ای مثل ووشو شرایط فرق دارد. ما قطعا در المپیک شانس مدال‌آوری خواهیم داشت. ووشوی ایران الان نایب‌قهرمان دنیاست. ما در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو بعد از کشتی بیشترین مدال را برای کاروان کشورمان به دست آوردیم. تنها مدال طلای بازی‌های آسیایی زنان ایران بعد از انقلاب در رشته ووشو به دست آمده است. کما این که شما دیدید در بازی‌های المپیک 2008 پکن - که برای نخستین بار ووشو به صورت نمایشی به این بازی‌ها آمد- ووشوکاران ایرانی توانستند آن زمان هم چهار مدال بگیرند.

سودابه گودرزی - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها