مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد:

سقوط یک پله‌ای کسب و کار در ایران

مرکز پژوهش‌ها:

کسری بودجه امسال 65 هزار میلیارد تومان است

مرکز پژوهش‌های مجلس کسری بودجه 92 را حدود 65 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.
کد خبر: ۵۶۶۵۷۹

به گزارش ایلنا، مدیر دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: با توجه به کاهش صادرات نفت‌خام و در همین خصوص کاهش درآمد‌های نفتی بودجه 92 برای جبران این کسری از افزایش نرخ ارز که از 1226 تومان به 2450 تومان رسید، استفاده شده است.

محمد قاسمی در پنل تخصصی بیست‌وسومین همایش سالانه پولی و ارزی با بیان این‌که لایحه بودجه‌ای که به مجلس ارائه می‌شود معمولا نمی‌تواند تغییر خاصی بکند، گفت: بر همین اساس شکل اصلی لایحه بودجه در مجلس حفظ می‌شود و مجلس در نهایت می‌تواند تغییرات جزئی در آن ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه 92 میزان درآمد‌ها و هزینه‌ها حدود 165 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که مقداری از آن در ردیف‌هایی به صورت پنهان بود و مجلس آن را به 235 هزار میلیارد تومان رساند.

قاسمی افزود: با توجه به این‌که صادرات نفتی ما کاهش پیدا کرده است، بنابراین ارز حاصل از فروش نفت نیز کاهش یافته و درآمد‌های حاصل از آن که در بودجه دیده می‌شد، کم شده است بر همین اساس برای جبران این مبلغ از محل افزایش نرخ ارز که سال گذشته 1226 تومان بود و امسال به 2450 تومان رسید این‌ کسری جبران شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: البته براساس بودجه 92 مالیات‌ها نسبت به سال 91، 30 درصد افزایش داشته و حامل‌های انرژی نیز 40 درصد افزایش قیمت خواهد داشت و از محل فروش شرکت‌های دولتی نیز 15 هزار میلیارد تومان درآمد در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

مدیر دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش حقوق کارکنان که مبلغ 16 هزار میلیارد تومان خواهد بود، پیش‌بینی شده است کسری بودجه در سال 92، 65 هزار میلیارد تومان باشد.قاسمی با بیان این‌که بودجه فعالیت‌های عمرانی در این لایحه کاهش پیدا کرده است، گفت: در صورتی که اتفاق حادی بیفتد یا تحریم‌ها شدت پیدا کند و بانک مرکزی نیز نتواند تورم را کنترل کند، احتمال افزایش تورم بسیار بالا می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها