تبلیغات ‌دروغین ‌در ‌‌برخی ‌موسسات ‌آموزش ‌زبان

زبان یک مهارت است، مثل مهارت رانندگی که جز با تمرین، تکرار و تلاش، تسلط بر آن امکان‌پذیر نیست.اغلب فعالیت‌های مهارتی، نیاز به گذر زمان و کسب تجربه دارد، اما بسیاری از زبان‌آموزان در موسسات آموزش زبان می‌خواهند هر طور که شده در کمترین بازه زمانی، زبان خارجی را یاد بگیرند و به اصطلاح ره صدساله را یکشبه طی کنند.
کد خبر: ۵۶۶۲۹۳
تبلیغات ‌دروغین ‌در ‌‌برخی ‌موسسات ‌آموزش ‌زبان

از آنجا که هر تقاضایی در بازار ـ اعم از تقاضای مثبت یا تقاضای مخرب ـ همواره عرضه‌ای متناسب برایش پیدا می‌شود، در بازار موسسات آموزش زبان نیز این داستان صادق است و برای نیازهای زبان‌آموزان عجول، راه‌های میانبری پیشنهاد می‌شود که معمولا نیز این راه‌ها نتیجه نمی‌دهد و بجز اتلاف وقت و پول، نتیجه دیگری برای زبان‌آموز به بار نمی‌آورد.

علاوه بر موسسات، افراد مختلفی با عنوان مدرس زبان تلاش می‌کنند از تب بالای بازار برای جذب زبان‌آموز استفاده کنند و با وعده‌های وسوسه‌کننده، زبان‌آموز را از راه صحیح آموزش زبان به چاه می‌اندازند.

البته بدیهی است بسیاری از مدرسان زبان و موسسات آموزش زبان‌های خارجی برای کمک به یادگیری بهتر زبان‌آموز، فعالیت‌های موثری انجام می‌دهند و نوشتن این گزارش به معنای نادیده‌گرفتن زحمات آنها نیست، بلکه در این نوشتار می‌خواهیم به برخی شگردهای غیرواقعی در فرآیند یادگیری زبان اشاره کنیم تا زبان‌آموزان با دید وسیع‌تری، مدرسان آموزش زبان خارجی را انتخاب کنند.

مدرک آیلتس در 3 ماه

فرض کنید می‌خواهید در دانشگاهی در خارج از کشور تحصیل کنید، اما برای گرفتن پذیرش تحصیلی در این دانشگاه، نیاز به مدرک زبان «آیلتس» با نمره 6 داشته و سه ماه هم بیشتر زمان ندارید.

در این شرایط شاید شما هم وقتی در این موقعیت اضطراری قرار بگیرید، جذب تبلیغات گسترده و فریبنده‌ای می‌شوید که در آن به شما وعده می‌دهند در زمانی کمتر از سه ماه می‌توانید مدرک زبان آیلتس بگیرید.

حال اگر سطح زبان شما در مرحله پیشرفته‌ای است و زمان زیادی را برای تمرین زبان صرف کرده‌اید، پس حتما می‌توانید بدون گذراندن این دوره‌ها، براحتی مدرک آیلتس بگیرید، اما اگر سطح زبان شما ضعیف یا در حد متوسط است، مطمئن باشید هیچ فردی با این سطح زبان نمی‌تواند در مدت زمان سه ماه آیلتس با نمره 6 بگیرد.

مسئول یکی از آموزشگاه های زبان به «جام‌جم» می‌گوید: نباید فریب این‌گونه تبلیغات را خورد. گرفتن مدرک زبان آیلتس طی سه ماه یا تسلط کامل به این زبان در این بازه زمانی برای افراد مبتدی غیرممکن است، این گونه آگهی‌ها بیشتر به منظور جذب زبان‌آموز و دریافت شهریه انجام می‌شود و واقعیت ندارد.

وی می‌افزاید: تجربه چند ساله به ما ثابت کرده است افرادی که معلومات متوسطی از زبان دارند، اگر تمام زندگی‌شان را وقف زبان کنند؛ یعنی از صبح تا شب فقط زبان بخوانند، می‌توانند حداقل طی شش ماه مدرک آیلتس با یک نمره متوسط بگیرند و آنها با تلاش زیاد احتمالا می‌توانند 20 سطح زبان را که در موسسه آموزش می‌دهیم در شش ماه بگذرانند، اما کمتر از این زمان برای زبان‌آموزان مبتدی و متوسط امکان‌پذیر نیست.

البته این زمان پیش‌بینی‌شده برای تدریس خصوصی زبان است و متقاضیانی که می‌خواهند به صورت فشرده و غیرخصوصی زبان بخوانند، می‌توانند با صرف پنج ساعت زمان در موسسه و چند برابر این زمان در منزل، در عرض 10 ماه به سطح آیلتس با نمره 6 برسند.

انگلیسی در خواب

با یک جستجوی ساده در اینترنت و آگهی روزنامه‌ها، با راهکار عجیبی به نام «انگلیسی در خواب» آشنا می‌شوید.

مبتکران این روش مدعی هستند چون ذهن انسان در زمان خواب، ناخودآگاهش به کار می‌افتد و ضمیر خودآگاه کمرنگ‌تر می‌شود، در نتیجه ذهن انسان برای پذیرش اطلاعات آماده‌تر است و مقاومت کمتری برای یادگیری نشان می‌دهد.

مبلغان انگلیسی در خواب بر این باورند که اگر شما در حین خواب به واژه‌های زبان انگلیسی گوش کنید، پس از بیدارشدن از خواب متوجه می‌شوید به طرز عجیبی دایره لغات شما افزایش پیدا کرده است و می‌توانید لغاتی را به خاطر بیاورید که هیچ‌وقت در زمان بیداری آن را مطالعه نکرده‌اید.

اما بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند شاید این روش بتواند تاثیر کوچک و نامحسوسی، آن هم نه بر روی همه افراد داشته باشد، اما توسل به انگلیسی در خواب مثل این است که شما بخواهید صدها کیلومتر راه را با پای پیاده بروید و در انتظاری طولانی و طاقتفرسا بخواهید روزانه چند کلمه زبان در ضمیر ناخودآگاه‌تان نقش ببندد.

یکی دیگر از مدیران موسسه آموزش زبان‌ به «جام‌جم» می‌گوید: حتی در بازار هم سی‌دی‌های آموزش زبان در خواب توزیع می‌شود، اما این روش جز کلاهبرداری معنای دیگری ندارد. ما طی سال‌ها کارکردن با زبان‌آموزان مختلف هرگز ندیده‌ایم کسی با یادگیری در خواب بتواند به سطح زبان قابل قبولی برسد و تنها راه تضمینی و قطعی برای یادگیری زبان، تمرین زیاد، قرارگرفتن در محیط انگلیسی زبان و تلاش مستمر در زمان بیداری است.

از تب زبان‌آموزی تا تجارت آموزشی

این روزها حتی در بسیاری از مهدهای کودک‌ کشور هم آموزش زبان انگلیسی ارائه می‌شود و این موضوع را هم به عنوان یک امتیاز ویژه برای مهدهای کودک به حساب می‌آورند، اما در مقام عمل شاهدیم تقریبا در همه مهدهای‌کودکی که مدعی آموزش زبان هستند، بچه‌ها فقط تعدادی کلمه انگلیسی یاد می‌گیرند و در واقع، کسی در این مهد‌های‌کودک‌ زبان یاد نمی‌گیرد.

با نزدیک شدن به فصل تعطیلات، بازار کلاس زبان‌رفتن دانش‌آموزان هم پررونق می‌شود، اما به دلیل این‌که معمولا این دوره‌های آموزشی با بازشدن مدارس تعطیل می‌شود و خانواده‌ها فقط برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان بچه‌ها را به کلاس زبان می‌فرستند، در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت این دوره‌های آموزش زبان به یادگیری اصولی زبان خارجی در دانش‌آموزان ایرانی منجر شود.

حتی برخی خانواده‌ها به صورت یک رسم دیرینه به کلاس زبان نگاه می‌کنند و با آغاز فصل تعطیلات و با تقلید از رفتار خانواده‌های دیگر، فرزندان‌شان را به کلاس زبان می‌فرستند و حتی در بسیاری از موارد، خود خانواده‌ها هم توقع ندارند کودکشان پس از فراغت از کلاس‌های آموزشی، قادر به صحبت‌کردن به یک زبان خارجی باشد.

جدای از کودکان، حتی در بسیاری از بزرگسالان نیز آموزش زبان خارجی بیشتر از این‌که فعالیتی هدفمند باشد، به صورت تبی است که خیلی‌ها را می‌گیرد و در واقع بیشتر از این‌که آموزش زبان برای یادگیری زبان باشد، در بسیاری از اوقات زبان‌آموزی به عنوان فعالیتی برای عقب نماندن از قافله دوستان و آشنایان و چشم و هم‌چشمی ‌هاخلاصه شده است.

با گسترش «جو زبان‌آموزی» بسیاری از افراد از این فضا نهایت استفاده را می‌برند و به سودهای کلان می‌رسند؛ وجود سی‌دی‌های آموزش زبان خارجی در بازار که ادعا می‌کنند می‌توانند کاری کنند که حتی فرد بی‌سواد نیز در 90 روز انگلیسی را با تسلط صحبت کند، محصول مدیریت‌نکردن این پتانسیل و اشتیاق بالای زبان‌آموزی در کشور است.

بی‌شک یکی از مقصران اصلی بروز چنین وضعی، سیستم آموزشی مدارس کشور است که نمی‌تواند حتی طی شش سال آموزش مستمر زبان، به دانش‌آموز فن صحبت‌کردن و درک زبان خارجی را آموزش دهد.

البته تب یادگیری زبان در کشور ما به خودی خود اشکال خاصی ندارد، اما وقتی مجموعه‌های آموزشی کشور اعم از دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات خصوصی آموزش زبان ـ نتوانند این تب و تاب و اشتیاق را در مسیر صحیح هدایت کنند و با آموزش‌های عملی و علمی دقیق، زبان‌آموزان را به یادگیری سریع و کاربردی زبان سوق دهند، در نتیجه باید منتظر ماند و دید که این تب اولیه بزودی خاموش شود و تا چند صباحی بیشتر دوام نیاورد.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها