نگاهی بر گزارش مدیرکل

آمانو مدیر کل اژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدید خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد. این گزارش مانند گزارش‌های گذشته دارای دو بعد متفاوت است. اولا وی باردیگر ادعاهای ضد ایرانی خود را تکرار کرده و خواستار اجرای پروتکل الحاقی شده است در حالی که جمهوری اسلامی ایران هرگز پروتکل الحاقی را امضا نکرده و عضو پروتکل الحاقی نیست، بر این اساس نیز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد و تعهدات آن شامل ایران نمی شود.
کد خبر: ۵۶۵۶۰۸
نگاهی بر گزارش مدیرکل

ایران عضو پادمان آژانس و مقررات ان پی تی است که به اذعان آژانس همواره آن را رعایت و بالاترین همکاری را در جمع اعضا با آژانس داشته است. بر همین اساس نیز ادعای آمانو مبنی بر نگرانی از عدم اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران ادعایی واهی و بدون پشتوانه حقوقی و قانونی است.

در کنار این فضاسازی منفی گزارش آمانو دارای ابعاد دیگری نیز بوده که مهمترین آن اذعان به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران است. آمانو تأکید دارد که ایران همچنان به فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای و تحت نظارت آژانس، ادامه می‌دهد و پیشرفت‌هایی داشته است.

این پیشرفت‌ها در حالی صورت گرفته است که در ورای آن یک اصل دیده می‌شود و آن تقارن این پیشرفت‌ها با تهدیدات و تحریم‌های بیشتر اعمال شده از سوی آمریکا است. غربی‌ها در فاصله دو گزارش ماه مارس و گزارش کنونی آژانس تحریم‌های بسیاری علیه ایران وضع کرده‌اند که بخش عمده‌ای از آن را در تحریم‌های کنگره آمریکا می‌توان دید.

به رغم همه این فشارها ملت ایران با بهره‌گیری از فرهنگ مقاومت همچنان به مقابله با تهدیدات پرداخته‌اند که نتیجه آن نیز پیشرفت‌های اخیر هسته‌ای بوده است. گزارش آژانس نشان می‌دهد که ملت ایران همچنان بر اصل رویکرد به مقاومت برای پیشرفت و توسعه و دست یابی به حقوق هسته‌ای را در دستور کار دارد و فریب کاری آمریکا مبنی بر رویکرد به مذاکره با ایران و تشدید ادعاهای قدیمی مبنی بر لزوم ورود ملت ایران به سازشکاری نتوانسته آنها را از مسیر مقاومت و پیشرفت دور سازد که نتیجه آن را در گزارش آمانو می توان مشاهده کرد.  

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها