منطق فینال ومبلی شانس و اقبال را از بین برد

رستاخیز فوتبال آلمان در اروپا

این برای نخستین بار است که دو تیم آلمانی برگزار کننده یک فینال اروپایی هستند

بایرن مونیخ – دورتموند؛ جنگ تمام آلمانی در ومبلی

از عمر فینال های خانگی لیگ قهرمانان اروپا فقط 13 سال می گذرد. تورنمنتی که نخستین دوره آن در سال 1955 برگزار شد، در فصل 99-1998 برای نخستین بار در شرایطی برگزار شد که کشورهای مدعی می توانستند بیش از یک تیم در بازیها داشته باشند.
کد خبر: ۵۶۵۳۸۶
بایرن مونیخ – دورتموند؛ جنگ تمام آلمانی در ومبلی

 

به گزارش جام جم ورزشی، افزایش تعداد تیم های لیگ قهرمانان اروپا از 24 به 54 تیم این احتمال را هم ایجاد کرد که دو تیم از یک کشور در فینال لیگ قهرمانان اروپا بازی کنند. تنها یک فصل بعد از فراهم شدن این امکان، اسپانیایی ها اولین فینال خانگی لیگ قهرمانان را برپا کردند؛ جایی که رئال مادرید و والنسیا در ورزشگاه پارک دو پرنس فرانسه مقابل هم قرار گرفتند.

نیمه نهایی فصل 2000/1999 لیگ قهرمانان در حالی برگزار شد که برای نخستین بار از چهار تیم حاضر در این مرحله سه تیم از یک کشور بودند. در این مرحله بایرن مونیخ در مجموع دو بازی رفت و برگشت سه بر دو مغلوب رئال مادرید شد تا فینال تمام اسپانیایی آن فصل را میان این تیم و والنسیایی که بارسلونا را حذف کرده بود برگزار شود.  آن فینال را رئال مادرید در حضور 78 هزار تماشاگر با سه گل به سود خود خاتمه داد.

یک سال بعد در فصل 01-2000رئال مادرید و والنسیا، برای دومین بار متوالی می توانستند برگزار کننده فینال لیگ قهرمانان بودند، اما در نیمه نهایی رئال مغلوب بایرن مونیخ شد و نماینده فوتبال آلمان حریف والنسیا در بازی پایانی شود. فینالی که در ضربات پنالتی به سود ژرمن ها به پایان رسید.

نیمه نهایی فصل 02-2001 هم با حضور دو تیم اسپانیایی برگزار شد اما این بار رئال مادرید و بارسلونا قبل از فینال به یکدیگر برخوردار کردند تا فقط یکی از آنها شانس رسیدن به فینال را پیدا کند. آن تیم رئال مادرید بود و در نهایت هم با پیروزی بر لورکوزن قهرمان اروپا شد.

سه فصل بعد از  فینال تمام اسپانیایی لیگ قهرمانان، فوتبالدوستان برای نخستین بار شاهد یک فینال تمام ایتالیایی بودند. جدال میلان و یوونتوس در اولدترافورد انگلیس.

در فصل 03-2002 از چهار تیم مرحله نیمه نهایی سه تیم ایتالیایی بودند، درست مانند اسپانیایی ها که نیمه نهایی فصل 2000-1999 را به تسخیر خود در آورده بودند. برای تماشای یک فینال تمام ایتالیایی یوونتوس باید رئال مادرید را می برد که در مجموع دو بازی رفت و برگشت چهار بر سه برد. میلان  هم در دیگر بازی نیمه نهایی همشهری خود اینتر را به لطف گل زده در خانه حریف شکست داد و حریف یوونتوس در فینال شود. آن فینال البته گلی در برنداشت و میلان در ضربات پنالتی قهرمان اروپا شد.

دو سال بعد در  فصل 05-2004 انگلیسی هم با دو تیم لیورپول و چلسی امیدوار بودند یک فینال تمام انگلیسی را رقم بزنند اما از بد ماجرا این دو تیم در نیمه نهایی به هم خوردند تا فقط یکی از آنها (لیورپول) شانس حضور در فینال استانبول را پیدا کند. فینال عجیبی و خاطره انگیزی که با سه گل به سود میلان در جریان بود اما در کمتر از هفت دقیقه 3-3 مساوی شد تا لیورپولی ها در ضربات پنالتی جام را با خود به بندر لیورپول ببرد.

سال بعد این شانس با توجه به حضور ویارئال و بارسلونا در نیمه نهایی در اختیار اسپانیایی ها قرار داشت. بارسا میلان را شکست داد اما ویارئال از پس آرسنال برنیامد تا در یک فینال اسپانیایی – انگلیسی، بارسلونا قهرمان اروپا شود.

انگلیسی ها هرچند از بابت شکست آرسنال در مقابل بارسلونا در فینال 06-2005 ناراحت شدند اما افسوس بزرگ برای آنها در فصل 07-2006 لیگ قهرمانان بود؛ جایی که سه تیم انگلیسی به نیمه نهایی صعود کردند اما جام قهرمانی را تنها تیم غیر انگلیسی بالای سر برد؛ میلان ایتالیا.

در حالی که همه چیز برای یک فینال تمام انگلیسی مهیا بود میلان ابتدا در نیمه نهایی منچستریونایتد را شکست داد و بعد هم در فینال انتقام شکست استانبول (فینال 2005) را از  لیورپول گرفت. دیگر تیم نیمه نهایی آن سال چلسی بود، اما هر سه قدرت بزرگ فوتبال جزیره حریف نماینده ایتالیا نشدند.

البته انگلیسی ها یک سال بعد به آنچه که برای شان رویا بود دست پیدا کردند. در نیمه نهایی فصل 08-2007 یک بار دیگر سه تیم منچستریونایتد، لیورپول و چلسی به نیمه نهایی رسیدند تا با پیروزی منچستری ها مقابل بارسلونا، همه چیز برای یک فینال تمام انگلیسی مهیا شود. پای دیگر  فینال لوژنی در مسکو، تیم چلسی بود. برنده اولین فینال تمام انگلیسی لیگ قهرمانان را ضربات پنالتی مشخص کردو این تیم منچستر بود که به لطف سر خوردن جان تری، جام قهرمانی را بالای سر برد. باران مسکو و زمین لغزنده باعث شد کاپیتان چلسی حساس ترین ضربه پنالتی عمرش را از دست بدهد، ضربه ای که اگر گل می شد اولین قهرمانی تاریخ چلسی را در لیگ قهرمانان رقم می زد.

انگلیسی ها برای سومین سال متوالی با داشتن سه تیم در نیمه نهایی فصل 09-2008 لیگ قهرمانان، قدرت لیگ برتر را به دیگر لیگ های معتبر اروپایی نشان دادند. این بار  منچستریونایتد، آرسنال و چلسی امیدوار بودند یک فینال تمام انگلیسی دیگر را به رخ بکشند اما بارسلونا همه معادلات را بهم زد و با بردن چلسی در نیمه نهایی و منچسر در فینال، جام را با خود به کاتالان برد.

در دو فصل گذشته هم اسپانیایی ها با رئال مادرید و بارسلونا می توانستند دومین فینال تمام اسپانیایی تاریخ لیگ قهرمانان را رقم بزنند اما در فصل 11-2010این دو تیم در نیمه نهایی به یکدیگر خوردند و  در فصل 12-2011 هم هر دو در  نیمه نهایی مغلوب حریفان خود شدند.

بارسلونا و رئال مادرید در فصل 13-2012، برای سومین سال متوالی به نیمه نهایی رسیدند اما این بار هم مثل فصل گذشته مغلوب شدند تا رنگ فینال را نبینند. حالا همه منتظر نخستین فینال تمام آلمانی لیگ قهرمانان اروپا هستند. امشب بایرن مونیخ و بروسیا دورتموند با شکست دادن دو غول فوتبال اسپانیا، در فینال هستند تا آلمانی ها هم مثل اسپانیایی ها در سال 2000، ایتالیایی ها در سال 2003 و انگلیسی ها در سال 2008، شاهد فینالی با حضور دو تیم از کشورشان باشند. فینالی که این بار در ومبلی لندن برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها