«فرش باد» رضا کیانیان امشب به شبکه نمایش می رسد

فیلم سینمایی «فرش باد» به تهیه‌کنندگی علی‌رضا شجاع‌نوری محصول سال ۱۳۸۱است.
کد خبر: ۵۶۴۰۷۴
«فرش باد» رضا کیانیان امشب به شبکه نمایش می رسد

کارگردانی این فیلم را کمال تبریزی برعهده داشته و محمد سلیمانی فیلم نامه آن را نگاشته است. پیمان یزدانیان آهنگساز، حسن پویا فیلم‌بردار و حسین زندباف تدوینگر این فیلم بوده‌اند. رضا کیانیان، تاکااکی اینوکی، فریبا کامران، فربد احمدجو، میو یاگی‌یو، مریم بوبانی، محمود حریرچیان، پوکی کودو، شیرین بینا و رنتارو میکونی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

رضا کیانیان بازیگر هفته شبکه نمایش متولد ۲۹خرداد ۱۳۳۰در تهران است. او در ۱سالگی به همراه خانواده به مشهد نقل مکان کرد. در مشهد علاوه بر گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در حوزه علمیه مشهد به تحصیل دروس فقهی و اسلامی نیز پرداخت. اولین استاد بازیگری او برادرش داوود بود که در سال ۱۳۴۵نمایشنامه «از پانیفتاده‌ها» به قلم غلامحسین ساعدی را کارگردانی کرد. رضا به مدت سه سال در گروه تئاتر برادرش داوود فعالیت داشت. وی در سال ۱۳۵۵از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد. کیانیان از سال ۱۳۴۵بازیگری تئاتر را آغاز کرد و در نمایش‌های آنتیگونه، خرده بورژوا، چهره‌های سیمون ماشا، ازدواج آقای می سی سی پی و یادگار سالهای شن بازی کرد.
او در فروردین ۸۹با بازی در نمایش پروفسور بوبوس به کارگردانی آتیلا پسیانی بعد از ۶سال دوری از تئاتر دوباره به صحنه نمایش بازگشت. آغاز فعالیت رضا کیانیان در سینما از سال ۱۳۶۸با حضور در فیلم تمام وسوسه‌های زمین ساخته حمید سمندریان بود. در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای جایزه بهترین بازیگر نقش دوم را گرفت و در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم کیمیا کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش دوم بود. در ضمن او در فیلمهای سینما سینماست و روبان قرمز بازیهای فوق العاده‌ای ارائه داده است. او برای بازی ماندگارش در فیلم «خانه‌ای روی آب» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بدست آورد. معروف ترین نقش تلویزیونی رضا کیانیان نقش جمشید در سریال شلیک نهایی به کارگردانی محسن شاه محمدی است.

شهرت و محبوبیت کیانیان در نقش جمشید چنان بود که مدل مو و لباس‌های جمشید در میان جوانان به نام مدل جمشیدی رایج شد. بطور یقین بحث برانگیزترین و جنجالی ترین نقش تلویزیونی وی در سریالهای کیف انگلیسی در نقش یک روحانی مسن و در دوران سرکشی در نقش یک قاضی است. برجسته ترین کار کیانیان در تلویزیون بازی وی در سریال مختارنامه در نقش عبدالله بن زبیر، خلیفه بزرگ زبیری در مکه است که علاوه بر آن که متفاوت ترین نقش هنری وی محسوب می‌شود، اولین کار تاریخی کیانیان در نقش یک شخصیت خاکستری (به گفته خودش) است.

داستان فیلم «فرش باد» از این قرار است که در شهر تاکایامای ژاپن قرار است کارناوال سالانه‌ای راه بیفتد. یک طراح زن ژاپنی به قالی بافان اصفهان سفارش بافت یک قالی را می‌دهد اما مرگ او در تصادف باعث ناتمام ماندن سفارش می‌شود. شوهرش ماکوتو و دخترش ساکورا برای اینکه قالی حتماً بافته شود به ایران می‌آیند و مهمان اکبر و همسرش فریبا می‌شوند. اکبر که دلال است و قبلاً پول فرش را از آنها گرفته، در فرصت باقی مانده سعی می‌کند به هر نحو ممکن در بافته شدن فرش به پدر و دختر کمک کند و

کمال تبریزی کارگردان فیلم «فرش باد» در سال ۱۳۳۸در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۶در رشته مهندسی راه و ساختمان وارد دانشگاه پلی تکنیک (امیر کبیر) شد. تبریزی در این دانشگاه به عضویت کمیته فرهنگی دانشجویان مسلمان در آمد و به فعالیت‌هایی چون نمایش برخی فیلم‌های سینمایی و برگزاری نمایشگاه عکس پرداخت. بعد از انقلاب اسلامی، وارد تلویزیون شد و هم زمان دوره‌هایی را با برخی از اساتید سینما گذراند. با شروع جنگ تحمیلی به همراه یک گروه برای فیلم برداری عازم میدان‌های جنگ شد. تبریزی پس از بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها، تغییر رشته داد و در رشته سینما از دانشکده سینما و نیز در رشته تئاتر از دانشگاه هنر فارغ التحصیل شد.

تبریزی فعالیت‌های سینمایی اش را با کارگردانی، نویسندگی، فیلم برداری و تدوین فیلم‌های کوتاه از سال ۱۳۵۸آغاز کرده بود اما فعالیت حرفه‌ای او در سال ۱۳۶۴و با دستیار کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در فیلم هویت
آغاز شد و او تجربه‌ای در زمینه کارگردانی به دست آورد. تبریزی در سال ۱۳۶۶، اولین تجربه مستقل فیلم سازی اش را ارائه داد. این فیلم «عبور» نام داشت و تبریزی فیلم نامه آن را نوشته بود. دومین فیلم بلند تبریزی، «در مسلخ عشق» (۱۹۶۹) نام داشت. این فیلم چندان مورد توجه قرار نگرفت اما این سومین فیلم تبریزی با نام «پایان کودکی» (کودک قهرمان) (۱۳۷۲) بود، که بخشی از استعدادهای بالقوه تبریزی را در عرصه فیلم سازی نشان داد و به نوعی آغاز دوران درخشش او بود. پایان کودکی، فیلمی ساده بود که ماجرای بزرگ شدن یکباره کودکی روستایی را در نبود پدر و در دفاع از مادر و خواهرش، در وسط یک دشت و در برابر چند سرباز عراقی نشان می‌داد.
تبریزی در سال ۱۳۷۴، دست به یک تجربه جسارت آمیز زد و نخستین فیلم کمدی – جنگی سینمای ایران را با نام «لیلی با من است» ساخت. در این فیلم حوادثی کمیک و شاد در متن جنگ شکل می‌گرفتند و تلاش و کوشش‌های طنز آمیز یک فیلم بردار جنگ برای فرار از خط مقدم، او را مرحله به مرحله به خط مقدم می کشاند. این فیلم بر اساس فیلم نامه‌ای از رضا مقصودی که پیشتر در فیلم عبور با تبریزی همکاری کرده بود، ساخته شد. این فیلم با استقبال بسیار خوبی از جانب تماشاگران و منتقدان سینما رو به رو شد.

تبریزی کارگردانی است که استعداد خوبی در به تصویر کشیدن موقعیت‌های مختلف دارد. نگاهی اجمالی به کارنامه او نشان می‌دهد که او فیلم‌های متفاوتی ساخته، برای مثال، فیلم جنگی، فیلم عاشقانه، فیلم خانوادگی و اجتماعی و فیلم کمدی و در اکثر این حوزه‌ها هم موفق بوده است. شاید یکی از دلایل موفقیت تبریزی فعالیت‌های وی در زمینه فیلم برداری باشد که دانش خوبی در زمینه شناخت تصویر و ایجاد جاذبه‌های بصری در اختیار او گذاشته است. از دیگر آثار کمال تبریزی می‌توان به فیلم‌های «شیدا (۱۳۷۷،«یک تکه نان (۱۳۸۳)» و «همیشه پای یک زن در میان است(۱۳۸۶)» اشاره کرد.

فیلم «فرش باد» روز دوشنبه ساعت ۲۱و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۱از شبکه نمایش پخش خواهد شد.

 

منبع: سایت اطلاع رسانی شبکه نمایش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها