رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:

تامین ارز مرجع کالاهای اساسی

وزیر اقتصاد: پرداخت ارز مرجع به کالاهای اساسی ادامه دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نحوه تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی هیچ تغییری نکرده و پرداخت آن به کالاهای اساسی همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۵۶۱۸۴۱

سید شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: بر اساس اعلام بانک مرکزی از آغاز سال جاری تا شانزدهم اردیبشهت مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون دلار ارز برای کالاهای اساسی از طریق مرکز مبادلات ارزی تخصیص یافته است.

وی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده، هیچ مشکلی جهت تخصیص ارز برای کالاهای اساسی وجود ندارد. سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه کشور تصریح کرد: حضور آنان در بازار سرمایه حکایت از آن دارد که فعالان و سرمایه‌گذاران خارجی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را می‌شناسند.وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران خارجی طی سال‌های گذشته همواره سعی و تلاش کرده‌اند که از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران استفاده کرده و از آن بهره گیرند.

تشکیل گمرکات اختصاصی برای واردات کالاهای اساسی

در همین حال معاون امور گمرکی گمرک گفت: این سازمان برای ترخیص کالاهای اساسی، فاسد شدنی و دارو، گمرکات اختصاصی ایجاد کرده است.

محمدرضا نادری اظهار کرد: این امر سبب می‌شود تا این کالاها سریع‌تر ترخیص و به بازار وارد شود.

وی با بیان آن‌که، بیشتر کالاها به دلیل عدم دریافت مجوز از وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و برخی دستگاه‌های مرتبط امکان ترخیص از گمرک را ندارند و در این میان گمرک نقشی ندارد، افزود: گمرک در ترخیص کالاها مشکلی ایجاد نمی‌کند و گاهی دریافت مجوز از برخی سازمان‌ها و نهادها برای واردات سبب تاخیر در ترخیص کالا می‌شود.

نادری تصریح کرد: 91 درصد کالاهای وارداتی از مناطق ویژه و اقتصادی وارد می‌شود که این مناطق خارج از قلمرو گمرکی است.

معاون امور گمرکی گمرک ادامه داد: تا زمانی که کالایی به گمرک اظهار نشود، گمرک نمی‌تواند اقدامی را در خصوص ترخیص آن انجام دهد.

نادری در باره انتظار پنج ماهه 18هزار تن کره برای ترخیص از گمرک نیز گفت: از آنجا که کره کالایی فاسدشدنی است باید از گمرکات اختصاصی ترخیص شود.

وی ادامه داد: ترخیص کره به دلیل وجود مشکلات خارج از گمرک انجام نمی‌شود و این مساله ارتباطی با گمرک ندارد.

نادری تصریح کرد: در صورتی که مسئولان مربوط مصداق مشکل ترخیص کره را به گمرک ارائه کنند همکاری‌های لازم در این خصوص انجام می‌شود.

یادآور می‌شود: براساس برخی گزارش‌ها بانک مرکزی ارز مرجع مورد نیاز اقلام کره دپو شده در گمرکات را هنوز تخصیص نداده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها