گفته می‌شود یگان‌های جدیدی از نیروهای پیشمرگ در چهارطرف شهر کرکوک مستقر شده اند

پیروزی ائتلاف المالکی در انتخابات شوراهای عراق

با اعلام نتایج رسمی انتخابات شوراهای استانداری عراق، کمیته برگزاری این انتخابات اعلام کرد ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی پیروز این انتخابات شده است.
کد خبر: ۵۶۰۰۹۵

به گزارش واحد مرکزی خبر، نتایج نهایی انتخابات حاکی از آن است که فهرست نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق موسوم به ائتلاف دولت قانون در هشت استان عراق ازجمله بغداد پیشتاز شد و در مجموع 97 کرسی از 378‌کرسی شوراهای 12 استان از 18 استان عراق را به خود اختصاص داد. بهترین نتایج ائتلاف المالکی در بغداد و بصره بود و فهرست وی 20 کرسی از 58 کرسی بغداد و 16 کرسی از 35 کرسی بصره را تصاحب کرد. براساس این نتایج در چهار استان نیز ائتلاف دولت قانون نتوانسته از رقبای خود ازجمله ائتلاف ایاد علاوی،‌ رهبر فهرست العراقیه پیش بیفتد.

البته در نتایج نهایی یک تغییر در استان دیاله به وجود آمد به طوری که اتحاد ملی دیاله که یک گروه شیعه است و در نتایج اولیه دوم بود، در نتایج نهایی اول شد و جای گروه سنی عراقیات دیاله به ریاست امیر خیزران یکی از رهبران قبیله‌ای را گرفت. این نتایج همچنین نشان داد: بلوک سنی متحدون به رهبری اسامه النجیفی با هفت کرسی در بغداد دوم شده است. بلوک متحدون همچنین با پنج کرسی در استان سنی‌نشین صلاح الدین دوم شد و پس از ائتلاف مردم عراق به رهبری احمد عبدالله فرماندار این استان با هفت کرسی قرار گرفت. به گزارش شینهوا، برنده دیگر این انتخابات گروه شیعه موسوم به ائتلاف موطن به ریاست عمار الحکیم است که 59 کرسی را در ده استان به‌خود اختصاص داد.

انتخابات شوراهای استانداری عراق از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا علاوه بر اختیارات گسترده‌ای که این شوراها دارند، این انتخابات در واقع تا حدودی نشان دهنده نتایج انتخابات پارلمانی عراق خواهد بود که قرار است تا یک سال دیگر برگزار شود. انتخابات شورای استانداری عراق بیستم آوریل در 12 استان این کشور برگزار شد و دو استان به دلایل امنیتی انتخابات در آنها به تعوق افتاد و استان‌هایی که در منطقه کردستان عراق نیز واقعند، شاهد برگزاری انتخابات نبودند.

همزمان با اعلام این نتایج، رسانه‌­های خبری اعلام کردند یگان‌های جدیدی از نیروهای پیشمرگ (نیروی نظامی منطقه کردستان عراق) در چهار طرف شهر کرکوک مستقر شدند و این شهر را تقریبا در کنترل کامل خود گرفتند. بنا به گفته منابع امنیتی عراق، نیروهای پیشمرگ، جاده‌ اصلی میان بغداد و کرکوک را نیز در اختیار گرفتند و راه مواصلاتی استان موصل با منطقه کردستان عراق نیز در کنترل نیروهای پیشمرگ افتاده است. بنا بر این گزارش، مناطق حساس شهر کرکوک اکنون شاهد حضور گسترده نیروهای پیشمرگ است که با ادوات نظامی خود از جمله تانک و زرهپوش‌های توپ‌دار در این مناطق مستقر شدند. در همین حال، دولت مرکزی نگران آن است که حضور نیروهای کرد در این شهر نفتخیز همیشگی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها