تلاش‌ غربی‌ها برای وقوع جنگ مذهبی در عراق

از توافق دولت نوری المالکی با فهرست کردها برای حل مشکلات اربیل ‌ـ‌ بغداد یک هفته می‌گذرد توافقی که براساس آن وزیران کرد به کابینه بازگشتند.
کد خبر: ۵۶۱۲۰۰
تلاش‌ غربی‌ها برای وقوع جنگ مذهبی در عراق

دوطرف با تاکید برتکیه به قانون اساسی برای حل مشکلات باقی‌مانده، گفت‌وگو را مسیر پایان بخشیدن به اختلافات دانستند.با بازگشت کردها به دولت المالکی انتظارآن است که اختلافات سیاسی نخست‌وزیر با دیگر جریان‌های عراقی هم مسیر حل‌شدن را طی کند.

المالکی پیش از این با تشکیل کمیته‌های مختلف درصدد برآمد آن دسته از خواسته‌های تظاهرکنندگان اهل‌سنت را که دست‌یافتنی بود تحقق بخشد، اما همچنان با مواضع سرسخت و جدید برخی سران اهل‌سنت بخصوص علمای دین مواجه است.

علمای اهل‌سنت استان‌های الانبار، نینوا، صلاح‌الدین و کرکوک در خطبه‌های نمازجمعه چهار گزینه را که شیرین‌ترین آنها برای دولت تلخ است برای مذاکره با بغداد مطرح کردند.برکناری بی‌قید و شرط المالکی، تقسیم عراق، ایجاد منطقه فدرالی سنی‌نشین یا وقوع درگیری فرقه‌ای چهارگزینه پیشنهادی آنها بود.

به عقیده تحلیلگران عراقی این گزینه‌ها نشان می‌دهد بخشی از اهل‌سنت به دنبال راه‌حل مشکلات نیست و بحران‌ آفرینی‌های پی‌‌درپی آنها با اوضاع منطقه ارتباط دارد.گزینه درگیری به عنوان یکی از درخواست‌های این عده گویای حرکت در مسیر طرح‌های خارجی، تلاش برای زیرسوال بردن امنیت و درگیرکردن عراقی‌ها در بحرانی است که می‌تواند سال‌ها به طول بینجامد و علاوه بر تخریب کشور بیشترین قربانی را از مردم بگیرد.

نکته قابل توجه آن است با وجود مطرح‌شدن این گزینه منفی که یادآور وقایع دردناک سال‌های 2006 و 2007 عراق است باز هم محافل سیاسی اهل‌سنت، شیعه و حتی کرد واکنش مهم و تندی در قبال آن نشان ندادند.

این در حالی است که سازمان‌ها و رسانه‌های غربی با توجه به اهمیت این موضوع با اخبار و تحلیل‌های خاص خود درصدد سوء‌استفاده از آن برآمدند.

سازمان حقوق بشر ، المالکی و وزارت دفاع عراق را در درگیری نیروهای نظامی با افراد مستقر در میدان تحصن حویجه مقصر معرفی کرد ،گزارشی که نه‌فقط به حل اختلاف دولت با تظاهرکنندگان کمکی نکرد، بلکه دامنه اختلافات را افزایش داد.

یونسکو هم به نقل از افراد خاص بدون اشاره به نام آنها گزارش داد در درگیری دولت با افراد مسلح در حویجه بیش از
12 نوجوان زیر 18 سال کشته شدند. گزارشی که دولت را به حمله به غیرنظامیان متهم و در مقابل کشته‌شدن سربازان عراقی را توجیه می‌کند.اهل‌سنت عراق با سوء‌استفاده از این گزارش‌ها حملات تبلیغاتی خود علیه دولت را شدت بخشید و درعین حال از آن برای توجیه کشته‌شدن سربازان عراقی در نزدیکی میدان‌های تحصن در استان‌های غربی استفاده کرد. اهل‌سنت عراق تلاش دارد رویه دولت المالکی را مذهبی و علیه اهل‌سنت توصیف و عامل کشتار خود معرفی کند.

برخی دیگر از رسانه‌ها و سازمان‌های غربی هم این‌گونه اظهارنظرهای اهل‌سنت را مبنی برمظلوم بودن و مورد ظلم واقع‌شدن؛ مقدمه آغاز جنگ فرقه‌ای در عراق دانستند.

بی‌‌بی‌سی در تحلیلی با اشاره به اختلافات مذهبی در عراق در 90 سال گذشته مدعی شد بزودی جنگی تمام عیار میان شیعیان و اهل‌سنت در این کشور رخ خواهد داد، مساله‌ای که اوضاع آینده عراق را وخیم‌تر از اوضاع سوریه ترسیم می‌کند.مرکز پژوهش‌های ملی آمریکا در یک تحلیل سیاسی، اوضاع عراق را آشفته خواند. این مرکز آمریکایی مدعی شد کردها و اهل‌سنت عراق مشترکات مهمی در مقابل دولت المالکی دارند و با استفاده از آن می‌توانند جبهه واحدی را در آینده سیاسی این کشور شکل دهند.

این جوسازی‌ها حکایت از آن دارد که غربی‌ها پیشاپیش ساز جنگ مذهبی در عراق را کوک کرده و اذهان عراقی‌ها را برای شروع چنین جنگی آماده می‌کنند.البته با وجود شدت یافتن تبلیغات منفی علیه دولت المالکی و فهرست دولت قانون اعلام نتایج نهایی انتخابات شوراهای استانی حکایت از آن دارد که وی در مقابله با چالش‌ها به نحوی عمل کرده است که همچنان در اکثر استان‌ها مقبولیت دارد و می‌تواند آرای مردم را جذب کند.

هر چند فهرست دولت قانون نسبت به دور قبل بیش از 40 کرسی از دست داده است، ولی کارشناسان معتقدند این کاهش به قانون جدید انتخابات بازمی‌گردد که براساس آن از سهم فهرست‌های بزرگ کاسته شده و سهم فهرست‌های کوچک افزایش یافته است.از نکات قابل توجه در این دور از انتخابات شکست پیش‌بینی نشده فهرست جریان صدر در رقابت با فهرست دولت قانون بود. این جریان تنها در استان جنوبی میسان توانست با تفاوت یک کرسی از فهرست دولت قانون جلو بزند. به‌‌رغم این‌که این جریان پیش‌بینی می‌کرد آرای بیشتری به دست آورد.البته در کل جریان صدر در این دور از انتخابات نسبت به گذشته وضع بهتری داشت و توانست مجموع کرسی‌های خود را از 41 کرسی در سال 2009 میلادی به 58 کرسی افزایش دهد.

همچنین افزایش قابل توجه نفوذ مجلس اعلای اسلامی در این انتخابات قابل تامل است. مجلس اعلا در انتخابات گذشته 57 کرسی به دست آورد و در انتخابات امسال آن را به 61 کرسی رساند.

علی ظریفی خامنه

رئیس دفتر نمایندگی صدا و سیما در عراق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها