با مرتضی نعمت‌زاده ‌،‌ کارشناس مسائل سوریه

غرب می‌خواهد منطقه‌ای حایل در سوریه ایجاد کند

مقام‌های سوریه می‌گویند اسنادی در اختیار دارند که نشان‌دهنده استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط مخالفان است

نصرالله: مخالفان اسد نمی‌توانند او را سرنگون‌کنند

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر این‌که مقاومت در آمادگی کامل قرار دارد، گفت: ما در هر جنگی که در آینده رخ دهد، پیروز خواهیم بود و همه باید بدانند که نباید هیچ محاسبه اشتباهی بکنند.
کد خبر: ۵۵۹۰۹۹

وی درعین حال یادآور شد: مخالفان سوریه ضعیف‌تر از آن هستند که حکومت بشار اسد را با اقدام نظامی ساقط کنند. نصرالله تاکید کرد: اگر زیارتگاه زینبیه که آرامگاه نوه پیامبر است، آسیب ببیند آتش انتقامی مهارنشدنی شعله‌ور خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی که از طریق تلویزیون المنار پخش شد، گفت: اگر کسی در منطقه یا لبنان گرفتار این توهم شده باشد یا گمان کند که مقاومت لبنان به دلیل تحولات سوریه و عراق یا فشارها علیه ایران ضعیف شده یا در زمان ضعف خود به سر می‌برد و متزلزل شده، به شدت در اشتباه است. ما در آمادگی کامل قرار داریم و انگشت مقاومت روی ماشه قرار دارد!

نصرالله تاکید کرد، اخبار منتشر شده درباره کاروان شهدای وابسته به حزب‌الله در سوریه، دروغ محض است. وی گفت: ما در هیچ زمانی شهدای خود را مخفی نمی‌کنیم و اخبار منتشر شده درباره کاروان شهدای حزب‌الله در سوریه بخشی از جنگ تبلیغاتی علیه ما و دروغ‌پردازی تعمدی و مغرضانه است. هر کسی از ما در هر مکانی شهید شود، به طور علنی وی را تشییع جنازه و به آن افتخار می‌کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر سرنگون کردن هواپیمای بدون خلبانی که از داخل لبنان وارد اراضی اشغالی شده بود، تاکید کرد: رسانه‌های صهیونیستی، کارشناسان اسرائیلی و ناظران به صورت مستقیم حزب‌الله را به این افتخار که ما مدعی آن نبودیم، متهم کردند! برخی طرف‌های لبنانی نیز به صورت مستقیم حزب‌الله را مسئول گسیل این هواپیما دانسته و حملاتشان را آغاز کردند، حال آن‌که حزب‌الله این نوع هواپیما را نفرستاده و با توجه به حساسیت اوضاع منطقه با صدور بیانیه‌ای دقیق فرستادن آن را تکذیب کرد.

تحلیل اوضاع سوریه

سیدحسن نصرالله در تحلیل اوضاع سوریه گفت: هدف از آنچه در سوریه رخ می‌دهد فقط خارج کردن سوریه از محور مقاومت و اعراب و اسرائیل و نیز گرفتن قدرت از این نظام به هر قیمتی نیست بلکه می‌توان گفت هدف تمام کسانی که پشت جنگ سوریه هستند این است که سوریه را نابود کنند تا یک دولت مرکزی قوی دیگر وجود نداشته باشد و کشوری ناتوان شکل بگیرد که در تصمیم‌گیری درباره نفت، مسائل دریایی یا مرزهایش ناتوان باشد. از نظر آنها بهتر است که سوریه نابود شود تا از معادله منطقه‌ای حذف شود. اما آنها باید بدانند که سوریه در منطقه و جهان دوستان واقعی دارد که هرگز اجازه نمی‌دهند به دست آمریکا، اسرائیل و گروه‌های تکفیری بیفتد. سید حسن افزود: به سبب آنچه که در سوریه رخ می‌دهد مساله فلسطین با خطر نابودی واقعی روبه‌رو شده و اوضاع سوریه بر لبنان، عراق و کل منطقه تاثیر می‌گذارد

سایر تحولات سوریه

سخنان سیدحسن نصرالله در شرایطی بیان می‌شود که کشورهای غربی همچنان جنجال بر سر مساله استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را ادامه می‌دهند. سه‌شنبه شب بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد بار دیگر با رد اتهامات اخیر درباره استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی، گفت کشورش اسنادی در اختیار دارد که نشان‌دهنده استفاده از این نوع سلاح‌ها توسط مخالفان است.

در همین رابطه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز که در کنفرانسی خبری در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت باید در ارتباط با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه مدارک محکم‌تری جمع‌آوری شود و در این‌باره نباید موضعی شتاب‌زده اتخاذکرد. وی در عین حال با تکرار مواضع قبلی خود، گفت: اگر سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده باشد، قاعده بازی عوض خواهد شد.

در خبری دیگر مربوط به سوریه، عصام الحداد مشاور محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر اعلام کرد کمیته چهار جانبه متشکل از مصر، ایران، ترکیه و عربستان سعودی بزودی نشستی را درباره حل بحران سوریه در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد کرد.هدف از این نشست بررسی مجدد پیشنهادات محمد مرسی برای حل بحران سوریه و توقف خشونت‌ها در این کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها