افزایش یخ‌های قطب جنوب بر اثر گرمایش زمین!

به نظر می‌رسد سرنوشت متفاوتی در انتظار دو قطب شمال و جنوب زمین است. در حالی که هر روز حجم یخ‌های قطب شمال کمتر و کمتر می‌شود، بر حجم یخ‌های قطب جنوب افزوده می‌گردد. تا مدت‌ها توضیح علمی قابل قبولی برای این پدیده شگفت‌انگیز وجود نداشت، تا این که بتازگی فرضیه‌ای جدید برای تشریح دلیل این پدیده ارائه شد.
کد خبر: ۵۵۸۲۷۹
افزایش یخ‌های قطب جنوب بر اثر گرمایش زمین!

شواهد نشان می‌دهد برخلاف آنچه ابتدا به ذهن می‌رسد، گرمایش زمین سبب شده دمای قطب جنوب کاهش یابد.

در حالی که در 30 سال اخیر بیش از 15 درصد از یخ‌های قطب شمال آب شده‌اند، حدود پنج درصد بر حجم یخ‌های قطب جنوب افزوده شده است.

رابطه مستقیم بین گرمایش زمین و آب شدن یخ‌های قطب شمال آشکار است و نیازی به توضیح آن نیست، اما تاثیر این گرمایش بر قطب جنوب از پیچیدگی زیادی برخوردار است.

در قطب جنوب، دمای بالاتر کره زمین، به گرم شدن آب‌هایی که در عمق یکصد متری این قطب قرار دارند، می‌انجامد اما در پدیده‌ای شگفت انگیز، آب‌های سطحی و یخ‌های قرار گرفته در بالای آن سردتر می‌شود.

توضیحی که گروهی از دانشمندان موسسه هواشناسی سلطنتی هلند برای این پدیده یافتند به این صورت است که دمای آب‌های قرار گرفته در عمق جنوبگان سبب ذوب شدن لایه‌هایی از یخ شناور می‌گردد.

همین امر سبب جدا شدن تکه‌هایی از کوه‌های یخ موجود در این ناحیه از زمین و ایجاد یک لایه آب سرد در سطح اقیانوس قطب جنوب می‌گردد. اندازه‌گیری‌ها و مدلسازی‌های صورت گرفته نیز این پدیده را تائید می‌کند.

براساس فرضیه جدید این دانشمندان، لایه آب سرد حاصل از آب شدن لایه‌های زیرین یخ، توده‌های یخ شناور بالا آمده را در بر می‌گیرد. مدل رایانه‌ای این تیم پژوهشی نشان داد همین حضور موثر آب سرد حاصل از آب شدن لایه‌های زیرین یخ‌های شناور، سبب افزایش حجم یخ‌های قطب جنوب می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌های به دست آمده از این مدل، این روند همچنان ادامه خواهد یافت. با این که آب نشدن یخ‌های قطب جنوب شاید در نگاه اول خبر خوبی شمرده شود، اما واقعیت آن است که این پدیده با خود تاثیری غیرمنتظره بر سطح آب‌های آزاد زمین دارد.

براساس مدل جدید طراحی شده از سوی این دانشمندان هلندی، جریان‌های گرم زیرین اقیانوس جنوبگان همچنان به ذوب کردن لایه‌های یخ ادامه خواهند داد و هوای سرد حاصله سردتر خواهد شد و رطوبت کمتری در خود نگاه داشته و برف کمتری تولید خواهد کرد.

همین مساله در نهایت به افزایش حجم آب در این اقیانوس می‌انجامد. هوا سردتر شده اما ارتفاع و در نتیجه حجم آب اقیانوس جنوبگان افزایش می‌یابد.

منبع: NewScientist 
مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها