شناسایی 90 اثر تاریخی،طبیعی و ناملموس در خراسان شمالی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی از شناسایی 90 اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس در خراسان شمالی خبر داد.
کد خبر: ۵۵۶۳۵۲
شناسایی 90 اثر تاریخی،طبیعی و ناملموس در خراسان شمالی

به گزارش روز دوشنبه جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی علی کاظمی با اعلام این خبر گفت:‌ از این تعداد 59 اثر طبیعی و 31 فقره از آثار معنوی و ناملموس بوده است.

وی افزود: پارسال هفت اثر ناملموس این استان شامل آیین علم گردانی در جاجرم، هنر پرده خوانی روز عاشورا، آیین شام غریبان بجنورد، فن تولید آبنبات قیچی، هنر تعزیه خوانی بجنورد، ابریشم بافی و سفره کردی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

این مقام مسئول در خصوص مرمت 18 اثر تاریخی این استان در سال گذشته، اظهار کرد: برای مرمت این تعداد اثر تاریخی شش میلیارد و 775 میلیون و 500 هزار ریال اعتبار هزینه شده است.

کاظمی افزود: آثار تاریخی مرمت شده در استان شامل عمارت مفخم، حسینیه جاجرمی، کاروانسرای سردار (سبزه میدان)، مساجد جامع ایور، درق، جاجرم و استاد، حمام جاجرم، شهر بلقیس، حمام رویین، آرامگاه بابا و بی بی، خانه بانک ملی، مقبره شهدا، بنای اسپاخو، آیینه خانه مفخم، یخچال چشمه گاه، امامزاده نبی غلامان و خواجه مهزیار است.

وی همچنین به انجام کاوش و گمانه زنی شش محوطه در تپه ریوی در دو فصل، تپه بیمارستان و آق تپه در شهرستان مانه و سملقان و جیران تپه و شهر تاریخی بلقیس در اسفراین اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، پارسال 30 اثر برای دریافت شماره ثبتی به سازمان مرکزی ارسال و تپه تاریخی ریوی نیز تعیین حریم شد.

کاظمی همچنین از خرید و آزادسازی 24 حریم به مساحت سه هزار و 130 مترمربع توسط این اداره کل با اعتبار پنج میلیارد و 512 میلیون ریال در سال قبل خبر داد و افزود: افزون بر آن، شهرداری ایور سه باب مغازه با هزینه خود خریداری و تحویل این اداره کل کرد و مالکان محدوده مسجد درق نیز دو باب مغازه را اهدا کردند که جزو آمار آزادسازی حریم این اداره محاسبه نشده است.

براساس آمار اخیر واحد کارشناسی آمار و اطلاعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، در این استان 514 اثر ثبت شده تاریخی، طبیعی و ناملموس وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها