گمانه زنی‌ های انتخاباتی 3

از الهام تا اسفندیار دنبال اقامت در پاستور

جریان سیاسی که امروز با نام حامیان دولت بیشتر شناخته می‌شود تا اصولگرا؛ با قدرت گرفتن احمدی نژاد در انتخابات سال 84 متولد شد و بعدها به تقلید از جریان دوم خرداد نام خود را جریان سوم تیر گذاشت؛ جریانی که بسیار زود از اجماع اصولگرایانه‌ای که برای شکل گرفتنش تشکیل شده بود؛ فاصله گرفت و بسیاری از نیروهای اولیه خود را حذف کرد. تغییر گسترده کابینه اول و دوم و بی‌توجهی احمدی‌نژاد به دوستان سابق خود در برخی مواضع سیاسی وی باعث دوری اصولگرایان از جریان نزدیک به او شد؛ تا آنجا که امروز جریان حامی دولت کمتر با پرچمی که 8 سال پیش‌تر و بعنوان نماینده اصولگرایی برداشته بود در صحنه حاضر می‌شود.
کد خبر: ۵۵۶۲۸۵
از الهام تا اسفندیار دنبال اقامت در پاستور

جریان سوم تیر که امروز با چهره‌هایی مانند ثمره هاشمی، مشایی، الهام، رحیمی و بقایی شناخته می‌شود، نزدیکترین جریان به محمود احمدی نژاد در 8 سال ریاست جمهوری وی بوده است؛ این جریان از ابتدای تشکیل دولتی که با شعار عدالت و مهرورزی بر سر کار آمد در کنار احمدی‌نژاد بود و با وجود اینکه بسیاری از افراد باسابقه از همراهی دولت کنار گذاشته شدند این جریان همچنان در پست‌های مختلف در دولت باقی ماند و حتی حضور برخی از آنان در پست‌های انتصابی از سوی احمدی‌نژاد انتقادات و ایرادهای قانونی را نیز برای دولت به همراه آورد.

کی گفته این روزها روزهای آخر دولت است؟

محمود احمدی نژاد چندی پیش در نشست تلویزیونی خود در پاسخ به سوال مجری تلویزیون که از اقدامات دولت دهم روزهای آخر دولت سوال کرد؛ تلویحاً از تلاش جریان دولت برای باقیماندن در قدرت سخن راند و گفت که از کجا می‌دانید که این ماه‌ها و روزها روزهای آخر دولت باشد؛ این سخن احمدی‌نژاد بخوبی نشان می‌داد که دولت با برنامه‌ای منسجم وارد عرصه رقابت انتخابات خواهد شد.

جریان حامی دولت که این روزها از سوی دیگر اصولگرایان به عنوان جریان انحرافی از آنها یاد می‌شود و خود نیز دیگر اصراری بر قرار گرفتن زیر پرچم اصولگرایی ندارند؛ خود را مهمترین رقیب دیگر جریان‌های حاضر در انتخابات می‌دانند؛ این جریان با رسانه‌های دولتی که در اختیار دارد تمام تلاش خود را برای معرفی چهره‌های نزدیک به احمدی نژاد بعنوان افرادی شایسته به کار می‌بندد.

نامزدهای احتمالی دولت دهم که احتمال حضور و معرفی آنها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری می‌رود  باید پرحاشیه‌ترین چهره‌های این جریان معرفی کرد. در میان چهره‌های منتسب به جریان احمدی‌نژاد نام افرادی مانند اسفندیار رحیم مشایی، محمدرضا رحیمی، حمیدرضا حاجی بابایی، علی نیکزاد، حمید بقایی؛ احمدزاده کرمانی و غلامحسین الهام بعنوان نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری دیده می‌شود.

اسفندیار پرحاشیه و حرف و حدیث‌های آمدن و نیامدنش

«اسفندیار رحیم مشایی» دوست نزدیک محمود احمدی‌نژاد، پرحاشیه‌ترین چهره دولت است که مدتی بعنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و مدتی نیز بعنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در دولت نهم فعالیت کرد؛ او بعد از انتخاب مجدد احمدی نژاد از سوی وی به عنوان معاون اول دولت دهم معرفی شد که این اقدام با واکنش دوستان اصولگرای احمدی‌نژاد روبرو شد و در نهایت مقام معظم رهبری با ارسال نامه ای به رئیس‌جمهوری دستور برکناری وی را ابلاغ کرد.

با وجود اصرار تعداد زیادی از دوستان اصولگرای احمدی‌نژاد برای کمرنگ‌کردن نقش و حضور مشایی در دولت، احمدی‌نژاد دوست دیرین خود را رها نکرد و همین امر موجب دلخوری تعدادی از چهره‌های اصولگرا از احمدی‌نژاد شد؛ چهره‌هایی که حضور مشایی در کنار رئیس‌جمهوری را انحراف از اصولگرایی تعبیر می‌کردند.

اسفندیار رحیم مشایی در روزها و ماه‌های اخیر به عنوان یکی از گزینه‌های جریان حامی دولت برای حضور در انتخابات مطرح شده و همین امر موجب شده تا گمانه‌زنی‌ها درباره صلاحیت وی بالا بگیرد و برخی حتی مدرک تحصیلی وی را نیز زیر سوال ببرند. البته در سوی دیگر گمانه‌زنی‌های سیاسی برخی معتقدند که همین حواشی باعث خواهد شد جریان دولت با گزینه‌ای دیگر در انتخابات شرکت کند و مشایی همچنان از پس پرده به اداره امور مشغول باشد.

ابولمشاغل دولت پشت خط پاستور

«غلامحسین الهام» بیشتر با لقب ابولمشاغل دولت شناخته می‌شود؛ دوست نزدیک محمود احمدی نژاد که سابق بر این در شورای نگهبان بود و از وزارت دادگستری تا سخنگویی دولت را در کنار احمدی‌نژاد تجربه کرده است؛ همسر او فاطمه رجبی است که کتاب «احمدی‌نژاد معجزه هزاره سوم» را نوشت.

غلامحسین الهام از محتمل‌ترین گزینه‌های جریان حامی دولت برای حضور در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری است؛ او را به این واسطه ابولمشاغل دولت می‌نامند که از سوی احمدی‌نژاد به چندین پست مختلف گماشته شده بود و بسیاری او را مصداق تخلف از قانون ممنوعیت چند شغلی بودن می‌دانستند؛ البته او بعد از تصویب این قانون از برخی پست‌های خود استعفا کرد و در حال حاضر نیز به غیر از عضویت در هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و تدریس در دانشگاه، تنها به عنوان سخنگوی دولت و مشاور احمدی‌نژاد مشغول به کار است.

وزیر مسکن مهر و وزیر کلاس ششم در میان گزینه‌های دولت

از دیگر گزینه‌های مطرح دولت برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده «علی‌اکبر نیکزاد» و «حمیدرضا حاجی بابایی» هستند؛ وزرایی که حاشیه پیرامون آنها بسیار کمتر از سایر گزینه‌های دولت است و بیشتر به مدیران اجرایی و مدیران فرهنگی مشهور هستند.

«علی اکبر نیکزاد» وزیر مسکن، راه و شهرسازی دولت فعلی و از دوستان قدیمی محمود احمدی‌نژاد است؛ مردم بیشتر او را با طرح مسکن مهر می‌شناسند؛ وزیر آذری زبان دولت در سال‌های اخیر به گوشه گوشه ایران سفر کرده و در افتتاح پروژه‌های مسکن مهر شرکت داشته است.

و اما «حمیدرضا حاجی بابایی»؛وی معلم همدانی الاصلی است که چندین دوره نماینده مجلس بود و از بهارستان به پاستور راه پیدا کرد دیگر گزینه احتمالی جریان دولت برای حضور در مبارزات انتخاباتی است؛ مردم او را بیشتر با طرح احیای کلاس ششم در دوره دبستان و تغییر نظام آموزشی می‌شناسند.

حاجی بابایی دکترای الهیات و معارف اسلامی دارد و از دوره پنجم تا هشتم در مجلس حضور داشت که در سال‌های اول مجلس هشتم به دولت رفت و وزیر آموزش و پرورش دولت دهم شد.

در این میان افرادی مانند محمدرضا رحیمی(معاون اول رئیس‌جمهوری)، حمیدرضا بقایی(رئیس سابق میراث فرهنگی) و احمدزاده کرمانی(استاندار سابق فارس) نیز در درون جریان وابسته به دولت قرار دارند که صحبت‌هایی مبنی بر حضور آنان در انتخابات مطرح شده است.

مهدی جلیلی - جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها