داوطلبان یک هفته فرصت دارند با مراجعه به فرمانداری و بخشداری‌ها ثبت‌نام کنند

آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شوراها

ثبت‌نام از نامزدهای چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از امروز آغاز شد.
کد خبر: ۵۵۴۰۴۰

بر این اساس، افرادی که قصد ورود به شورای اسلامی شهر یا روستای خود را دارند، تا پایان وقت اداری یکشنبه آینده، به مدت یک هفته فرصت دارند با مراجعه به بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها در این رویداد سیاسی ثبت‌نام کنند.

در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که بیست و چهارم خرداد، همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، 207 هزار و 587 نفر برای حضور در این نهاد در چهار سال آینده انتخاب می‌شوند.

7193 نفر از این تعداد، منتخبان اصلی شوراهای اسلامی شهر و 2991 نفر هم منتخبان علی‌البدل شوراهای شهر هستند. در انتخابات شوراهای اسلامی روستا نیز 118 هزار و 960 نفر منتخب اصلی و 78 هزار و 443 نفر منتخب علی‌البدل خواهند بود.

بنابراین مجموع منتخبان اصلی شوراهای اسلامی شهر و روستا 126 هزار و 153 نفر و مجموع منتخبان علی‌البدل شوراهای شهر و روستا 81 هزار و 434 نفر خواهد بود.

در انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 1226 شورای اسلامی شهر و 37 هزار و 302 شورای اسلامی روستا تشکیل می‌شود که در مجموع 38 هزار و 528 شورا در کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

داوطلبان، پیش‌ثبت‌نام کنند

در همین حال، حسنعلی نوری، مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور به داوطلبان توصیه کرد برای تسریع در روند ثبت‌نام، ابتدا در دفاتر پیشخوان خدمات دولت، پیش‌ثبت‌نام و پس از دریافت کد رهگیری به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها مراجعه کنند.

وی در گفت‌وگو با ایرنا همچنین افزود: هیات‌های اجرایی به منظور برگزاری انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در 421 فرمانداری و 1037 بخشداری سراسر کشور تشکیل شده است.

نوری اظهار کرد: تعداد معتمدان هیات‌های اجرایی در فرمانداری‌ها هشت نفر و در بخشداری‌ها هفت نفر است.

شرایط نامزدها

در قانون انتخابات، شرایط حداقلی برای افرادی که قصد نامزدی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارند، در نظر گرفته شده است. تابعیت، حداقل سن 25 سال، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه و ابراز وفاداری به قانون اساسی از جمله این شرایط است که البته اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به‌اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

همچنین اعضای شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت داشته باشند و تغییر محل سکونت هر یک از اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی بتازگی شرایطی را نیز در مورد سطح تحصیلات نامزدهای انتخابات شوراها به قانون قبلی اضافه کرد که براساس آن سطح تحصیلات نامزدها در روستاهای تا ۲۰۰ نفر جمعیت، خواندن و نوشتن است، اما افرادی که می‌خواهند در روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار، نامزد شوند باید حداقل دیپلم داشته باشند. همچنین سطح تحصیلات نامزدهای انتخابات شوراها در شهرهای تا ۲۰ هزار نفر جمعیت فوق‌دیپلم و بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت نیز لیسانس یا معادل آن باید باشد.

مدارک مورد نیاز

براساس اطلاعیه شماره 4 وزارت کشور، افرادی که قصد نامزدی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارند باید این مدارک را در زمان مراجعه به بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها همراه داشته باشند: اصل شناسنامه عکسدار و دو نسخه تصویر همه صفحات آن، اصل کارت ملی و تصویر آن، اصل کارت پایان خدمت یا مدرکی دال بر مشخص بودن وضع خدمت وظیفه عمومی و تصویر آن، چهار قطعه عکس جدید 4×3، اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر، اصل و تصویر گواهی پذیرش استعفا از سمت یا شغل برای مسئولانی که در قانون به آنها اشاره شده است، اصل و تصویر مدرک معتبر ایثارگری جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا برای برخورداری از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها