آب شدن یخ های قطب شمال تا تابستان 2050

دانشمندان می گویند قطب شمال در تابستان 2050 تقریبا یخی در آبهای خود نخواهد داشت.
کد خبر: ۵۵۳۹۴۰
آب شدن یخ های قطب شمال تا تابستان 2050

«جیمز اورلند» و «موین وانگ» پژوهشگران اداره ملی اقیانوس شناسی و اتمسفری آمریکا (NOAA) می گویند: چندین روش متفاوت برای پیش بینی اینکه چه وقت، قطب شمال در تابستان ها تقریبا بدون یخ خواهد بود، نشان می دهند این امر پیش از سال 2050 و احتمالا در طول یک یا دو دهه آینده روی خواهد داد.

روند کاهش سریع یخ های قطبی احتمالا مرئی ترین نشانگر تغییرات اقلیمی جهانی است؛ این امر موجب تغییر در اکوسیستم ها، تغییر در دسترسی اقتصادی و احتمالا تاثیراتی بر روی آب و هوا در سراسر نیمکره شمالی می شود.

به گفته اورلند، کاهش اولیه یخ های دریای قطبی نشانه بی واسطه و مستقیم تغییرات اقلیم است.

این دانش پژوهان از روش های متعدد برای پیش بینی کاهش یخ های قطبی از جمله رصد گرایش ها، ثبت تاریخی و مدلسازی رایانه ای اقلیم جهانی استفاده کرده اند.

وانگ اظهارداشت: هیچ تک روش کاملی برای پیش بینی روند کاهش یخ های دریا در تابستان های قطب شمال وجود ندارد. از این رو ما از هر سه راهبرد استفاده کردیم که به ارائه تاریخ های بسیار متفاوتی منجر شد اما هر سه  این شیوه های بررسی، حاکی از آن است که تابستان هایی که قطب شمال یخ های خود را از دست خواهد داد تا پیش از نیمه قرن جاری فرا خواهد رسید.

به گفته وی، اگرچه چارچوب های زمانی مختلفی وجود دارد اما راهبردهای چندگانه هنوز حاکی است که کاهش یخ های قطبی آینده در نیمه نخست قرن 21 خواهد بود که به احتمال زیاد این کاهش یخ طی یک یا دو دهه آینده صورت خواهد گرفت.

وانگ افزود: اگرچه ممکن است برخی افراد این تفاوت ها را در تاریخ وقوع رویداد، ناشی از غیرمفید بودن این شیوه های مطالعه تفسیر کنند اما حقیقت خلاف این تصور است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها