وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد:

مخالفت مسکو با قطعنامه در باره سوریه در سازمان ملل

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو با صدور قطعنامه در باره سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت خواهد کرد.
کد خبر: ۵۵۳۸۳۵
مخالفت مسکو با قطعنامه در باره سوریه در سازمان ملل

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با اشاره به نگرانی مسکو از امکان تشدید تنش ها در مساله سوریه در سازمان ملل نوشت: برخی کشورها پیش نویس قطعنامه ای را در باره سوریه آماده کرده اند و می خواهند آن را در آینده نزدیک در مجمع عمومی سازمان ملل به رای بگذارند.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه در باره این پیش نویس آمده است: این سند همانند دو قطعنامه دیگر مجمع عمومی سازمان ملل یک جانبه است و در آن مسوولیت حوادث سوریه به طور کامل به عهده دولت این کشور قرار داده شده است.

چنین ادعایی به رغم شواهد عینی از جمله گزارش سازمان های بین المللی در باره اعمال خلاف قانون و تروریستی گروه های معارض سوری مطرح می شود.

وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه نوشت: در پیش نویس قطعنامه در باره سوریه، موضوع کمک های خارجی به معارضان سوری از جمله کمک های تسلیحاتی، لجستیکی و مالی نادیده گرفته شده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود با اشاره به اینکه در پیش نویس قطعنامه در باره سوریه، دولت بشار اسد در تشدید اوضاع مربوط به حقوق بشر در این کشور مقصر شناخته شده است، آمده است: این گونه مطرح کردن مساله، متناقض با شواهد متعدد دال بر نقض معیارهای حقوق بشر از سوی گروه های معارض سوری است که در گزارش کمیسیون مستقل بین المللی تحقیق در باره سوریه به آنها اشاره شده است.

در این بیانیه آمده است: در متن پیش نویس قطعنامه سوریه موارد ضد و نقیض وجود دارد، به عنوان مثال در این پیش نویس از تصمیم اتحادیه عرب برای سلب مشروعیت از دولت قانونی این کشور حمایت شده است و در عین حال خواسته هایی از دولت این کشور دارد که به منزله پذیرفتن مشروعیت آن است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود تاکید کرد: این گونه تناقضات، تلاش های اخضر ابراهیمی نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه را که باید با همه طرف ها در سوریه به منظور یافتن راهکاری برای حل و فصل سیاسی این مساله تماس داشته باشد، خدشه دار می کند. در این شرایط ماموریت ابراهیمی تحقیق ناپذیر است.

در این بیانیه با اشاره به تلاش های مولفین پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای اجرای طرح های یک جانبه خود در باره سوریه آمده است: روسیه از این قطعنامه حمایت نخواهد کرد.

روسیه در این بیانیه از مولفین قطعنامه خواست تا از مطرح کردن آن در مجمع عمومی سازمان ملل خودداری کنند و به جای آن از فرصت موجود برای همکاری با طرف های مناقشه در سوریه برای اجرای توافقنامه ژنو بپردازند.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: توافقنامه ژنو تنها عرصه موجود برای حل و فصل مساله سوریه است که نه فقط امکان پایان مناقشه مسلحانه در این کشور را فراهم می سازد، بلکه شرایط برای بازسازی این کشور را پس از بحران به وجود می آورد.

روسیه خلاف غرب و برخی کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و همسایه سوریه، با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه مخالف است و بر ضرورت حل و فصل مسایل توسط مردم سوریه از راه مذاکره و گفت وگوی فراگیر ملی و بدون تحمیل خواسته های اردوگاه غربی - عربی ضد سوری تأکید دارد.

مسکو در چارچوب این دیدگاه تاکنون با پشتیبانی پکن، سه قطعنامه ضدسوری شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد و به رغم گذشت حدود دو سال از ناآرامی ها، بر موضع اصولی خود در این زمینه مبنی بر مخالفت با مداخله خارجی غرب و متحدان عربی اش در امور داخلی سوریه پایبند است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
۰
۰
شاهنامه آخرش گریه داره!!! میاد اون روزی این روسا دمار از روزگار شما در بیارن.... بشین... ببین

نیازمندی ها