انتقال بی‌سیم انرژی در سامانه‌های حمل و نقل با ظرفیت بالا

موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره‌جنوبی به همراه موسسه پژوهشی راه‌آهن این کشور موفق به طراحی نوعی فناوری انتقال بی‌سیم انرژی شدند که می‌تواند در سامانه‌های حمل و نقل با ظرفیت بالا نظیر راه‌آهن، باربری بنادر و نیز جابه‌جایی تجهیزات و بار در فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۵۴۹۰۶۹
انتقال بی‌سیم انرژی در سامانه‌های حمل و نقل با ظرفیت بالا

این فناوری می‌تواند انرژی را با توان 180 کیلووات و فرکانس 60 کیلوهرتز با آهنگی ثابت به وسایل نقلیه قرار گرفته در فاصله‌ای دورتر منتقل کند.

این فناوری به شکلی موفقیت‌آمیز در ایستگاه اوسونگ کره‌جنوبی در برابر دیدگان مردم، آزمایش شد. طراحی این فناوری به عنوان بخشی از پروژه «وسیله نقلیه الکتریکی بر خط» (OLEV) انجام شد.

در وسیله نقلیه الکتریکی بر خط که در واقع انرژی مورد نیاز برای حرکت را به صورت بی‌سیم دریافت می‌کند، نیازی به پر شدن کامل باتری نیست.

از آنجا که این وسیله می‌تواند در حین حرکت و ایستادن شارژ شود، اندازه باتری موجود در آن را می‌توان به یک‌پنجم اندازه باتری‌های معمول وسایل نقلیه برقی کاهش داد.

پژوهشگران در نخستین گام‌های اجرایی کردن طرح وسیله نقلیه الکتریکی بر خط، یک قطار و یک تراموا طراحی کردند که می‌توانند انرژی الکتریکی را با توان 100 کیلووات و فرکانس 20 کیلوهرتز دریافت کنند.

همچنین بازده انتقال انرژی با استفاده از این فناوری نوین 58 درصد است. همچنین این وسایل می‌توانند هنگام حرکت با زمین 20 سانتی‌متر فاصله بگیرند.

وسیله نقلیه الکتریکی برخط بر اساس استانداردهای بین‌المللی امنیت شبکه برای میدان‌های الکترومغناطیسی ساخته شده است.

در تابستان آینده قرار است این وسیله برای اولین بار روی خیابان‌های شهر گومی کره‌جنوبی آزمایش شود.

این فناوری نوین می‌تواند به شکل گسترده‌ای در حمل و نقل با ظرفیت بالا مورد استفاده قرار گیرد.

پروفسور دونگ‌هو چو، مدیر مرکز توسعه فناوری انتقال بی‌سیم انرژی در موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره‌جنوبی درباره پیشرفت‌های اخیر در این حوزه می‌گوید: «ما توانستیم با افزایش سه برابری میزان انتقال انرژی، به پیشرفت ارزشمندی در فناوری وسیله نقلیه الکتریکی برخط دست یابیم.همچنین حجم و وزن تجهیزات مورد نیاز برای ذخیره انرژی نیز با استفاده از این فناوری کاهش یافته است. با استفاده از این فناوری نوین می‌توان هزینه تولید تجهیزات اصلی وسیله نقلیه الکتریکی بر خط و نیز بخش‌های مربوط به ذخیره انرژی را کاهش داد و به این ترتیب یک گام به تجاری سازی این فناوری نزدیک‌تر شد.»

اگر قطارها بتوانند انرژی مورد نیاز خود را به صورت بی‌سیم دریافت کنند، فرسودگی ریلی بشدت کاهش می‌یابد. همچنین نیاز به نصب دکل‌های متعدد انتقال انرژی کاهش یافته و در نهایت از مجموع هزینه ساخت به طور چشمگیری کاسته می‌شود.

منبع: spacedaily
مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها