ارسال 10 اثر طبیعی خراسان شمالی برای ثبت در آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی از ارسال 10پرونده‌ اثر طبیعی مربوط به شماری از درختان کهنسال و با ارزش خراسان‌شمالی برای ثبت در فهرست آثار طبیعی ملی به سازمان مرکزی به مناسبت روز درختکاری و گرامی‌داشت هفته‌ منابع طبیعی خبر داد.
کد خبر: ۵۴۷۶۱۱
ارسال 10 اثر طبیعی خراسان شمالی برای ثبت در آثار ملی

علی کاظمی افزود: این درختان از انواع گونه‌های پهن برگ و سوزنی برگ شامل ارس، چنار، گردو، توت و سرو تبری هستند که در میان آنها درخت گردو کهنسال چپانلو با قدمتی حدود 400 سال و درخت ارس درتوم با قدمتی در حدود 1200 سال از سرآمدترین این درختان هستند.

وی ادامه داد: این درختان با توجه به این‌که در سنین بالای رشد هستند و در سن کهنسالی بسر می‌برند توان رویشی و ژنتیکی قوی دارند. هم‌چنین چون این درختان توانسته‌اند، طی سالیان رشد انواع تنش‌های محیطی مانند توفان، سیل، کم‌آبی و آفت را تحمل کنند، نهال‌های بدست آمده از این پایه‌های کهنسال نیز می‌توانند به مشابه پایه‌های مادری توان و قدرت رویشی بالایی دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: امید می‌رود با ثبت این درختان زمینه‌ محافظت و حمایت از این پایه‌های کهنسال فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها