فکر کنید یک روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید بالش‌تان پر از مو باشد، چه حالی می‌شوید؟ چه کار می‌کنید؟ دیدن چنین صحنه‌ای برای هیچ‌کس و در هیچ سنی خوشایند نیست و این شرایط هم ترسناک و نگران‌کننده است.
کد خبر: ۵۴۷۴۴۰

البته با این‌که ریزش مو برای خانم‌ها و آقایان فرقی ندارد و همه از آن می‌ترسند، اما معمولا خانم‌ها بیشتر نگران این موضوع هستند و به پیشگیری از آن فکر می‌کنند. گروهی هم می‌گویند موی خانم‌ها اصلا نمی‌ریزد و این آقایان هستند که باید به فکر باشند؛ غافل از این‌که مشکلات و بیماری‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند خانم‌ها را هم درگیر کند.

موی خانم‌ها بیشتر می‌ریزد یا آقایان؟

متخصصان می‌گویند ریزش مو میان خانم‌ها و آقایان درجه‌های مختلفی دارد و تا حدی با هم متفاوت است، اما در بیشتر مواقع، موارد مشابهی از ریزش مو میان آنها مشاهده می‌شود و نمی‌توان تقسیم‌بندی خاص و مجزایی در این مورد ارائه کرد.

اما طبیعی است خانم‌ها بیشتر از آقایان نگران این موضوع باشند. در ضمن، خوب است بدانید براساس نظر متخصصان، ریزش مو تا حدود صد عدد تار مو در روز طبیعی است، ولی زمانی که تعداد موهای ریخته شده حتی اگر کمتر از این مقدار باشد، تغییر می‌کند و افزایش می‌‌یابد (چه برای خانم‌ها و چه آقایان)، حتما باید برای بررسی دلایل تغییر الگوی ریزش مو به پزشک مراجعه کنید تا به موقع از کم شدن موها پیشگیری شود.

دلایل متفاوت برای ریزش موها

متخصصان پوست و مو اعتقاد دارند موها به دلایل متفاوتی می‌ریزد و بر همین اساس تاکید می‌کنند حتما قبل از شروع هر نوع روش درمانی، دلیل اصلی ریزش مو را تشخیص دهید.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو نیز در گفت‌وگو با جام‌جم در این‌باره توضیح می‌دهد: ریزش مو می‌تواند به دلایل متفاوتی بروز کند؛ از مسائل ارثی و ژنتیکی و کمبودهای تغذیه‌ای گرفته تا مشکلات و بیماری‌های داخلی.

به گفته این متخصص پوست، کمبودهای تغذیه‌ای شامل کم‌خونی‌، مشکلات و اختلالات تیروئید و کمبود عناصری مانند بیوتین، روی، آهن، فولیک اسید و پروتئین‌ می‌شود که باید به آنها نیز توجه داشت. علاوه بر این، بعضی از بیماری‌ها و مشکلات داخلی مانند گروهی از بیماری‌های روماتولوژی و بیماری‌های کبدی و کلیوی نیز می‌تواند سبب ریزش مو شود.

گاهی هم ریزش موها به صورت تکه‌ای نمایان می‌شود که به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، فرد در چنین مواردی مانند ریزش موی سکه‌ای به صورت ناگهانی متوجه خالی شدن بخشی از موهایش می‌شود.

وی می‌افزاید: ریزش مو می‌تواند ناشی از قارچ‌های سر هم باشد که این مورد بیشتر در بچه‌ها شایع است. در بعضی از بیماری‌ها نیز ریزش مو موجب تخریب دائم موها می‌شود که در این شرایط متأسفانه ممکن است موها دیگر رشد نکند.

اول علت را پیدا کنید

وقتی موها شروع به ریزش می‌کند، معمولا نسخه‌های متفاوتی از طرف اطرافیان پیچیده می‌شود؛ یکی می‌گوید به سرت تخم‌مرغ بزن، شخصی دیگر از فواید سیر و پیاز می‌گوید و یکی هم در مورد انتخاب شامپوی مناسب توصیه می‌کند، اما متخصصان پوست تاکید می‌کنند ابتدا باید علت اصلی ریزش مو تشخیص داده شود و پس از آن باید روش درمانی مناسب را انتخاب کنید.

دکتر احسانی نیز ضمن تائید این مطلب می‌گوید: در مورد افرادی که دچار ریزش مو هستند، حتما ابتدا باید شرح حال کاملی از بیمار گرفته شود تا بتوانیم علت را بدرستی تشخیص دهیم.

مثلا در مورد خانم‌ها باید بدانیم بتازگی زایمان داشته‌اند یا نه؛ چراکه به گفته این پزشک متخصص، پنج تا شش ماه پس از زایمان ممکن است مادر دچار ریزش مو شود که در اغلب موارد هم این مشکل برگشت‌پذیر است، اما چنانچه ادامه پیدا کند، حتما باید بررسی‌های لازم را انجام داد.

قطع ناگهانی قرص‌های ضدبارداری هم می‌تواند موجب ریزش موی خانم‌ها شود. علاوه بر این، بعضی از بیماری‌های خانم‌ها نیز عاملی است برای ریزش موها. مثلا وجود کیست‌های تخمدان با ترشح بیش از حد هورمون‌های مردانه، از یک طرف موجب پرمویی و رشد موهای زائد در خانم‌ها شده و از طرف دیگر ریزش موهای سر را دربرخواهد داشت.

آن‌طور که این عضو هیات علمی دانشگاه می‌گوید، داروهایی که خانم‌ها مصرف می‌کنند نیز مهم است و باید به آنها توجه داشت. مثلا مصرف بعضی از داروها مانند داروهای قلبی می‌تواند عاملی باشد برای ریزش مو. پس در شرح حالی که از بیمار گرفته می‌شود و همچنین هنگام معاینه باید به این موضوع هم دقت کرد بنابراین نباید فراموش کنیم درمان ریزش مو براساس نوع و دلیل آن کاملا متفاوت است.

این متخصص پوست و مو نیز در این‌باره هشدار می‌دهد: درمان ریزش موهای ارثی با درمان ریزش موهای سکه‌ای متفاوت است یا در مورد ریزش مویی که ناشی از کم‌خونی است باید درمان خاص آن را انتخاب کنیم که تمام این موارد نشان می‌دهد حتما ابتدا باید نوع ریزش مو را بدرستی تشخیص داد.

آرایش موها برای زیبایی یا کم‌مویی؟

آرایش موها و تغییر ظاهر آنها، همیشه برای خانم‌ها جذاب و دوست‌داشتنی است، اما اگر این اقدامات موجب کم‌مویی و ریزش موها شود، چطور؟ آیا باز هم ارزشش را دارد که برای زیبایی بیشتر، موهای‌تان را از دست بدهید؟

دکتر احسانی در این‌باره می‌گوید: بستن سفت و محکم موها و فشار وارد‌کردن به آنها، شانه‌کردن وسواسی، بافته بودن دائم موها و اکستنشن از جمله عواملی است که می‌تواند موجب تشدید ریزش موها شود و به موهایی که تحت فشار است، آسیب وارد کند.

البته بسیاری از افراد تصور می‌کنند رنگ‌کردن مو هم موجب افزایش ریزش موها می‌شود، در حالی که این پزشک متخصص توضیح می‌دهد: رنگ مو به‌تنهایی موجب ریزش مو نمی‌شود، مگر این‌که تعداد دفعات رنگ‌کردن موها بسیار زیاد باشد. علاوه بر این، استفاده بیش از حد و افراطی از ژل و کتیرا نیز می‌تواند موجب آسیب‌دیدن موها شود. به طوری که ابتدا تغییرات فیزیکی ایجاد شده و جنس موها خراب می‌شود و پس از آن می‌تواند منجر به ریزش موها هم بشود.

وی با اشاره به این‌که شامپوها نمی‌تواند ریزش مو را درمان کند، خاطرنشان می‌کند: مدت زمانی که شامپو روی سر باقی می‌ماند بسیار کوتاه است و در نتیجه اتفاق خاصی هم با استفاده از شامپو نخواهد افتاد.

نیلوفر اسعدی بیگی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها