تنقلات عید آنقدر متنوع است که می‌شود گرانفروش‌ها را دور زد و برخی چیزها را اصلا نخرید. خصوصا آجیل‌های فله‌ای که خیلی از در فرصت افزایش تقاضا به سبب فرا رسیدن سال نو، در کارگاههای غیر استاندارد تولید شده‌اند و ممکن است به آلودگیهای قارچی خطرناکی نیز آمیخته باشند.
کد خبر: ۵۴۷۱۹۷

 

درباره آجیل باید در نظر داشت که حتی اقلام سالم و تولید شده بر اساس استانداردهای بهداشتی نیز ممکن است برای همگان مناسب نباشند. مثلا اقلام «شور آجیل» برای سالمندان مفید نیست.

برای دور زدن آن گرانی و این نامناسبی، جایگزین‌های مناسبی وجود دارد که از دیرباز در فرهنگ ما بوده است.

میوه‌های خشک خانگی

میوه‌های خشک خانگی مثل برگه هلو، زردآلو، سیب خشک شده، نخودچی و کشمش جایگزینهای مناسبی‌اند.

کشمش تمامی خواص انگور را دارد با این تفاوت که در طول فرآیند خشک شدن، درصد پتاسیم و قند آن افزایش یافته است، از این رو استفاده از کشمش به افرادی که مبتلا به دیابت هستند، توصیه نمی‌شود.

خشکباری مانند توت و انجیر را به آجیلتان اضافه کنید، زیرا توت برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند، مناسب است و قند موجود در آن چاق‌کننده نیست. همچنین برای جذب آن، بدن نیاز به ترشح انسولین ندارد، به این دلیل استفاده از توت به افراد مبتلا به دیابت نیز توصیه می‌شود.

انجیر برای زنان در معرض کم‌خونی بسیار توصیه می‌شود، زیرا هر صد گرم انجیر خشک دارای ۲۵۰ میلی گرم کلسیم و ۴ میلی‌گرم آهن است و به این دلیل استفاده از آن برای رفع کمبود آهن و جلوگیری از پوکی استخوان توصیه می‌شود. ضمن این که ملین بوده و برای سالمندان مفید است.

آجیل سویا نیز مجموعه‌ای از مواد شفابخش است و سرشار از هورمون بوده و مقدار استروژن طبیعی را در زنان در دوره یائسگی تعدیل می‌کند، ضدسرطان بوده و بخصوص با سرطان پستان مبارزه می‌کند. به همین دلیل است که در مردان و زنان ژاپنی که از سویا در رژیم غذایی خود زیاد استفاده می‌کنند، تعداد مبتلایان به سرطان پروستات و پستان کمتر دیده می‌شود.

سویا از منابع غنی مواد مهارکننده پروتئاز بوده که ضدسرطان و ضدویروس‌است. در مردان نیز به نظر می‌رسد خوردن دانه‌های سویا و فرآورده‌های غذایی آن اثر منفی هورمون مردانه تستسترون را کاهش می‌دهد. دانشمندان معتقدند که هورمون تستسترون ممکن است در رشد سلول‌های سرطانی غدد پروستات اثر بگذارد. همچنین فیبر فراوان موجود در سویا باعث سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می‌شود.

مصرف آجیل سویا از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. این در حالی است که نه‌تنها سویا منبع غنی از کلسیم است بلکه جذب آن نیز آسان صورت می‌گیرد که قابل مقایسه با کلسیم شیر است.

مصرف سویا به افراد دیابتی به دلیل آن که میزان انسولین خون آنها را تنظیم کرده و تحت کنترل نگه می‌دارد نیز توصیه می‌شود.

منبع: چاردیواری

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها