صدای باز و بسته شدن قیچی، همراه با حرکت ماهرانه شانه در دستان آرایشگر تنها چیزی است که خیلی از ما در مورد آرایشگاه‌ها می‌دانیم و فکر می‌کنیم، این قیچی و شانه مظلوم و بی‌صدا! این همه سعی و تلاش می‌کنند تا ما راضی و زیباتر از قبل به خانه برگردیم.
کد خبر: ۵۴۴۹۱۶
آرایشگاه یا مطب زیبایی؟

غافل از این که، خطرات کوچک و بزرگی در همین لوازم ساده در کمین نشسته؛ خطراتی که اگر آنها را نبینیم، روزگارمان را سیاه می‌کند و اگر مراقب‌شان باشیم، کاری از دست‌شان ساخته نیست. خانم و آقا هم ندارد؛ همه از خدمات آرایشگاه‌ها استفاده می‌کنند و خیلی از آنها هم چشمشان را روی این مشکلات بسته‌اند.

اما نباید بترسید و آرایشگاه رفتن را تعطیل کنید؛ مسلما این چاره کار نیست. به جای آن، باید نکات بهداشتی را در نظر داشته و هیچ وقت ساده از کنار آنها نگذرید.

استفاده مشترک از لوازم شخصی ممنوع!

دقت کرده‌اید دانش‌آموزانی که در دوره دبستان هستند با چه دقت و توجهی لوازم شخصی خودشان را از دیگران جدا می‌کنند تا مبادا معلم، آنها را به دلیل استفاده مشترک از این وسایل جریمه کند؟ اما همین بچه‌ها وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، استفاده از لوازم شخصی را چندان جدی نمی‌‌گیرند و آن را موضوعی خنده‌دار می‌دانند.

در حالی که متخصصان توصیه می‌کنند همیشه و در تمام مراحل زندگی، افراد باید از لوازم شخصی خودشان استفاده کنند.

این موضوع درباره خدمات آرایشی نیز اهمیت خاصی دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود حتما هنگام مراجعه به آرایشگاه‌ها وسایل شخصی خود را همراه ببرید البته متخصصان می‌گویند حتی اعضای یک خانواده نیز نباید از لوازم آرایشی به صورت مشترک استفاده کنند ولی این موضوع در مورد افراد غریبه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند بنابراین بهتر است خانم‌ها و آقایان قبل از مراجعه به آرایشگاه‌ها، لوازم شخصی خودشان را تهیه کرده و از آرایشگر بخواهند برای آنها از لوازم مخصوص خودشان استفاده کند.

اینجا آرایشگاه است یا درمانگاه؟

«پاکسازی و شفاف کردن پوست»، «برداشتن خال و زگیل‌های پوستی»، «پاک کردن تاتوهای قدیمی و طراحی جدید تاتو»، «ماساژ لاغری و زیبایی» و... همه این کارها در یک آرایشگاه انجام می‌شود، اما تعجب نکنید، این روزها بعضی از آرایشگران از پزشکان متخصص هم از نظر تعداد خدماتی که ارائه می‌دهند و بدون توجه به کیفیت و سلامت آن حرفه‌ای‌تر شده‌اند.

حتی بسیاری از آرایشگاه‌هایی که مدیران آنها هم ادعا می‌کنند کارشان را خوب بلدند و می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند، از عوارض و مشکلاتی که ممکن است برای مردم ایجاد شود، بی‌خبرند و افراد مختلف هم بی‌توجه به این موضوع از آنها کمک می‌گیرند. با این حال، خدماتی که از آن نام بردیم از نظر دکتر زهره نیکبخت، به هیچ وجه نباید در آرایشگاه‌ها و از سوی افراد غیرمتخصص انجام شود.

این متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این باره توضیح می‌دهد: در کل باید توجه داشته باشیم از نظر علمی و پزشکی و براساس نظر متخصصان پوست ومو، هیچ یک از اقدامات و خدمات درمانی و زیبایی که جنبه تهاجمی دارد و در زمینه کارهای پزشکی قرار می‌گیرد، نباید در سالن‌های آرایشگاهی انجام شود.

اما متأسفانه اغلب شاهدیم که چنین خدماتی از سوی افراد بی‌تجربه و غیرمتخصص در مکان‌هایی غیر از مطب‌‌ها و کلینیک‌ها انجام می‌شود. خیلی‌ها هم تصور می‌کنند همین که کارشان بدون مشکل انجام می‌شود، کافی است.

در حالی که به گفته این متخصص پوست و مو، انجام چنین خدماتی از سوی افراد غیرمتخصص تا زمانی که در حال انجام است، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما پس از گذشت مدتی و بعد از چند روز یا هفته، ممکن است عوارض و مسائلی برای فرد ایجاد کند.

وی با اشاره به این که تاتو کردن نیز یکی از اقداماتی است که انجام آن تائید نمی‌شود، در این زمینه توضیح می‌دهد: افراد واقعا از استاندارد بودن یا نبودن رنگ‌ها مطمئن نیستند و نمی‌دانند چه نوع رنگی و به چه شیوه‌ای قرار است برای آنها استفاده شود. علاوه بر این، رنگدانه‌هایی که زیر پوست قرار می‌گیرد نیز ممکن است حتی پس از گذشت چند سال موجب بروز مشکلات و عوارض متعددی شود.

به گفته وی، پاک کردن تاتو نیز هزینه زیادی برای افراد در بردارد و چند مرتبه باید تکرار شود، اما نکته مهم این است که پاک کردن تاتو حتما باید توسط متخصص پوست انجام شود.

ناخن‌های زیبایی که سلامت را نشانه می‌رود

امروزه خدماتی مانند کاشت ناخن‌، انجام مانیکور (خدمات زیبایی ناخن‌های دست)، طراحی روی ناخن، ویتامینه کردن و تقویت ناخن‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما آیا واقعا انجام چنین خدماتی به نفع مشتریان است؟ دکتر نیکبخت در پاسخ به این پرسش می‌گوید: کاشت ناخن یکی از مسائل مهمی است که این روزها خیلی با آن درگیر هستیم، چراکه کاشت ناخن با مواد اکریلیک اغلب موجب بروز حساسیت، اگزماهای طولانی‌مدت و ایجاد ضایعات قارچی می‌شود.

زمانی که قرار است ناخن‌ها زیباتر شود، حتما باید دور آن را هم دستکاری کرد؛ یعنی نمی‌شود فقط سطح آن را تغییر داد، ولی به پوست اطرافش کاری نداشت. غافل از این که ناخن و بخصوص سلول‌های اطراف آن به اکسیژن و تغذیه مناسب نیاز دارد و عروق خونی باید وظیفه خون‌رسانی را به خوبی انجام دهد تا ناخن هم بتواند رشد خوبی داشته باشد، اما به گفته این متخصص پوست و مو، زمانی که مواد اکریلیک روی ناخن را می‌گیرد و آن را می‌پوشاند، مشکلات مختلفی مانند درماتیت‌ و اگزمای اطراف ناخن‌ها و ضایعات قارچی ایجاد خواهد شد.

بیماری‌هایی که در آرایشگاه‌ها منتقل می‌شود

دکتر نیکبخت با تاکید بر اهمیت رعایت بهداشت در آرایشگاه‌ها، هشدار می‌دهد: تمام بیماری‌های عفونی و عفونت‌های پوستی از طریق ارائه نامناسب خدمات آرایشگاهی می‌تواند به افراد منتقل شود. علاوه بر این موارد، ایدز و هپاتیت نیز ازجمله بیماری‌های مهم و خطرناکی است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند. در واقع زمانی که افراد با قیچی، سوهان، موچین و وسایل مشابه سروکار دارند، با ایجاد کوچک‌ترین خراش و بریدگی‌ای ممکن است بیماری‌ها و ویروس‌ها به آنها نیز منتقل شود.

نیلوفر اسعدی‌بیگی - گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها