توسط سازمان زیباسازی شهرداری؛

خانه دایی جان ناپلئون خریداری شد + عکس

ساخت مجتمع تجاری کنار خانه دایی جان ناپلئون

ساخت مجتمع تجاری کنار خانه دایی جان ناپلئون آغاز شده است، این بار دیگر نه می‌شود سازمان میراث فرهنگی را زیر سوال برد و نه صاحب خانه را. خانه از فهرست میراث فرهنگی به حکم دیوان عدالت اداری خارج شده است. با این وجود تمام بار مسئولیت‌ از روی شانه سازمان میراث برداشته نمی‌شود، باید یادآوری کرد که این مجتمع در بافت تاریخی لاله زار دارد سر به فلک می‌گذارد.
کد خبر: ۵۴۴۵۸۹
ساخت مجتمع تجاری کنار خانه دایی جان ناپلئون

 کنار خانه باغ اتحادیه که به دلیل ساخته شدن سریال دایی جان ناپلئون به این نام معروف است، ساخت و سازی راه افتاده که حتی اگر در میدان فردوسی ایستاده باشید، پیداست.
 
اما از آنجاییکه خانه دایی جان از فهرست آثار ملی ایران با شکایت صاحب خانه‌اش و به حکم دیوان عدالت اداری خارج شده، سازمان میراث فرهنگی هیچ گونه مسئولیتی را در قبال آن بر عهده نمی‌گیرد. چندی پیش که گزارشی در مورد خانه نواب میدان فلسطین در  chn نوشته شده بود، سازمان میراث فرهنگی در جوابیه تاکید کرد که این خانه از فهرست میراث ملی خارج شده و دیگر مسئولیتی این سازمان در قبال تخریب آن ندارد.
 
اینجا میدان فردوسی است در دوردست ها جرثقیل هایی را مشاهده می کنید که در حال ساخت مجتمع سر به فلک کشیده ای کنار خانه دایی جان ناپلئون و در بافت تاریخی لاله زار هستند
 
با این وجود، ساخت و ساز مجتمع تجاری در بافت تاریخی لاله‌زار امری نیست که سازمان میراث فرهنگی بر آن بتواند، چشم ببندد اما با اینکه این ساخت و ساز حتی از فرسنگ‌ها آن طرف تر هم پیداست، عجیب است که چرا کارشناسان میراث فرهنگی اقدامی برای جلوگیری از این ساخت و ساز نمی‌کنند.
 
مشاهدات خبرنگار chn ، این ساخت و ساز بدون هیچ هراسی از سوی مالکان آن انجام می شود، اکنون این سوال مطرح می شود که آیا مسئول بافت تاریخی تهران در شهرداری طرحش را فراموش کرده است؟
 
اگر چشم بر خانه باغ اتحادیه بسته شود که یکی از کم نظیرترین و خاطره‌انگیزترین خانه‌های قاجاری لاله‌زار است، آیا می‌توان به روی ساخت و سازهای بی رویه در بافت تاریخی تهران هم چشم بست؟
 
خانه دایی جان ناپلئون از فهرست میراث فرهنگی خارج شد و این همه نامه هنرمندان و دوستداران میراث فرهنگی به چشم مسئولان شهرداری و سازمان میراث نیامد که نیامد فقط  از مالکان آن یک جواب رسید که حفظ این خانه آرزوی قلبی ما هم هست
 
چندی پیش دوستداران میراث فرهنگی و هنرمندان نامه‌ای نوشتند به شهردار تهران مبنی بر اینکه این خانه تاریخی حفظ شود، با این وجود زخم پشت زخم بر پیکر و حریم آن وارد می‌شود و هیچ مسئولی در شهرداری و سازمان میراث فرهنگی پاسخ نامه دوستداران میراث فرهنگی و هنرمندان را نمی‌دهد.
 
خانه باغ اتحادیه که متعلق به امین السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار است.این اثر در تاریخ 12 تیر 1384 با شمارهٔ ثبت 12057 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اما چندی بعد «به حکم دیوان عدالت اداری ایران، خانه پدری پروین اعتصامی و خانه اتحادیه،از فهرست آثار ملی خارج شد.
 
در سال 1261 شمسی، هنگامی ‌که باغ بزرگ لاله‌زار برای احداث خیابانی به همین نام تقسیم و فروخته شد، بخشی از آن به میرزاابراهیم خان، پدرعلی‌اصغر‌خان اتابک (امین‌السلطان) رسید و با مرگ ابراهیم خان، پسرش بخش‌های دیگری از زمین‌های مجاور را خرید و به آن اضافه کرد.
 
در این خانه بسیاری از تصمیمات مهم سیاسی آن دوران گرفته می شده است. مساحت این خانه باغ در زمان قاجار بیشتر از حال حاضر بوده و ساختمان‌های آن به مرور زمان تخریب شده است.(میراث فرهنگی)
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها