محکی برای صداقت آمریکا

سرانجام پس از ماه ها فرار از مذاکره گروه 1+5 برگزاری دور جدید مذاکرات با ایران را اعلام داشت. بر اساس توافقات اعلام شده مذاکرات آتی در قزاقستان برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۴۳۲۰
محکی برای صداقت آمریکا

این نشست در حالی برگزار می‌شود که از 30 خرداد یعنی زمان برگزاری مذاکرات مسکو تاکنون غربی‌ها اقدامی در جهت توافقات بعمل آمده صورت نداده و با کارشکنی و عدم پاسخگویی به طرح 5 گانه ایران موجبات به نتیجه نرسیدن مذاکرات را رقم زده‌اند.

اکنون در شرایطی مذاکرات برگزار می‌شود که بسیاری بر یک اصل اساسی در این عرصه تاکید دارند  و آن محک صداقت آمریکا است.آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر ادعاهای بسیاری را مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران مطرح کرده‌اند. اوباما رئیس جمهور، بایدن معاون رئیس جمهور، کری وزیر امور خارجه و دهها مقام ارشد دیگر آمریکایی بر آمادگی واشنگتن برای مذاکره با تهران تاکید کرده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح شده است که جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر عدم برداشتن گام‌های عملی از سوی واشنگتن این ادعاها را فریبکاری جدید برای ایجاد چالش داخلی در ایران و تحقق اهداف منطقه‌ای و جهانی آمریکا می‌داند.

با توجه به سوابق آمریکا در مذاکرات گذشته ایران و گروه 1+5 و اقدامات خصمانه این کشور، نشست قزاقستان محکی خواهد بود برای آشکار شدن صداقت ادعاهای آمریکا در مذاکره با ایران. این مذاکرات و مواضع آمریکا نشان خواهد داد که آیا واقعا این کشور به سمت اصلاح رفتار خود پیش می رود یا اینکه ادعاهای آنها صرفا اقدامی برای فریب افکار عمومی است.

بسیاری از ناظران سیاسی تاکید دارند که اقدام عملی آمریکا در مذاکرات می‌تواند شامل پذیرش حقوق هسته‌ای ملت ایران و پایان دادن به تحریم‌ها باشد. آمریکا باید در سیاست های خود نه تنها در قبال ایران بلکه در عرصه بین الملل تغییراتی شفاف و آشکار اعمال کند چرا که رویارویی ایران با آمریکا صرفا به خاطر منافع شخصی نیست بلکه این رویارویی به دلیل سیاست‌های سلطه طلبانه آمریکا در نظام بین الملل که با اندیشه های انقلابی و اسلامی ملت ایران همخوانی ندارد،می‌باشد.

به هر تقدیر می‌توان گفت که نشست قزاقستان در کنار نتایج مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 یک اصل اساسی را آشکار می‌سازد و آن آشکار شدن میزان صداقت ادعاهای آمریکایی‌ها درباره رویکرد به مذاکره با ایران است.البته اقداماتی که باید جنبه عملی داشته که برگرفته از تغییرات بنیادی در رفتارهای ضد ایرانی آمریکا باشد و صرفا در  قالب لفاظی و ادعاهای ظاهری نباشد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها