عضو کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد

مخالفت مجلس با چند برابر شدن قیمت سوخت

مومنی: اقتصاد ایران فعلا مستعد شوک‌های بزرگ نیست

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با تاکید بر این ‌که هم‌اکنون شرایط اولیه اقتصاد ایران مستعد وارد‌کردن شوک‌های بزرگ نیست، گفت: در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، پیچیدگی‌های بیشتری برای تولید به‌وجود خواهد آمد.
کد خبر: ۵۳۸۹۳۸

به گزارش مهر، فرشاد مومنی در میزگرد بررسی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها یک وجه تجربی و یک وجه نظری داشت که وجه نظری آن، این بود که در زمینه سیاستگذاری اقتصادی در کشور با مبانی نظری سیاست‌ها سهل‌انگارانه برخورد می‌شود و عمل‌زدگی متکی به آزمون و خطا مورد توجه قرار می‌گیرد.وی تصریح کرد: شوک‌درمانی به دلیل نبود تعادل در بازار پول، منشأ رونق بازار نزول‌خواری در کشور است که این مساله فقط آثار اقتصادی ندارد و آثار غیراقتصادی ضدتوسعه متعددی را به همراه خواهد داشت.

به گفته مومنی، در ذات شوک‌درمانی پدیده همزمان کردن رکود با تورم بروز خواهد کرد و این مسأله در ادبیات موضوع با شاخص فلاکت صورت‌بندی مفهومی می‌شود؛ به این معنا که تورم و رکود افزایش نظام ملی به سمت فلاکت می‌رود که هم وجوه اقتصادی ماجرا و هم غیراقتصادی را بازتاب می‌دهد.

به گفته وی، در اقتصاد سیاسی، تورم ظالمانه‌ترین مالیاتی است که از فقرا به نام اغنیا گرفته می‌شود و آثار مخرب آن بیکاری است، ضمن این‌ که آثار غیراقتصادی و حتی بلندمدت اقتصادی آن به‌مراتب مخرب‌تر از تورم است. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: زمانی که ترکیبی از تورم و بیکاری به اقتصاد ملی تحمیل می‌شود، نظام ملی سود نخواهد برد.

مومنی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در مرحله اول خاطرنشان کرد: از نظر مقیاس تولید باید آثار شوک‌های اقتصادی را بررسی کرد؛ این در شرایطی است که 3/57 درصد بنگاه‌های کشور را بنگاه‌های یک‌نفره تشکیل می‌دهد که این شوک منجر به بی‌ثباتی خواهد شد؛ این در حالی است که در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها پیچیدگی‌های بیشتری برای تولید به وجود خواهد آمد.

مومنی خاطرنشان کرد: چنانچه شرایط اولیه اجرای مرحله دوم مساعد نیست و اهداف اجرای این مرحله نیز مبنای علمی ندارد، باید به این پرسش پاسخ داد که چرا برخی افراداصرار می‌کنند این قانون اجرا شود؟ وی در پایان خاطرنشان کرد: از منظر اقتصاد سیاسی پاسخ را باید در سازه‌های ذهنی و منافع گروه‌های ذی‌نفع جستجو کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها