احساس می‌کنم دولت جدید آمریکا، این بار واقعا می‌خواهد رویکرد گذشته خود را در قبال ایران تغییر دهد

صالحی: مذاکرات ایران و آمریکا منطقه ممنوعه نیست

وزیر خارجه ایران با اعلام این‌که مذاکره بین ایران و آمریکا منطقه ممنوعه نیست، به طور مشروط از پیشنهاد معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران استقبال کرد.
کد خبر: ۵۳۸۲۲۲

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی درباره پیشنهاد معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران تاکید کرد: نگاه ما به این پیشنهاد مثبت بود. به نظر من این یک پیش درآمد خوب است، اما ما باید اندکی بیشتر صبر کنیم تا ببینیم آیا ژست و حرکت آنها این‌بار واقعی است یا نه تا ما نیز بتوانیم در این‌باره تصمیم‌گیری کنیم.

صالحی افزود: مایلم بگویم که اینها نشانه‌های خوبی است. ما یک دولت منطقی هستیم و از طریق مذاکره، حل‌ و فصل تمامی مسائل حل نشده بین‌المللی را بررسی می‌کنیم.

وزیر خارجه ایران با اشاره به گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق و افغانستان تصریح کرد که تهران به «مذاکرات دوجانبه» با آمریکا به عنوان یک منطقه ممنوعه نمی‌نگرد.

صالحی تاکید کرد: «این یک منطقه ممنوعه نیست و وقتی موضوع برگزاری مذاکرات دوجانبه درباره مسائل ویژه مطرح باشد یک خط قرمز به شمار نمی‌رود. در اینجا منظورم مساله هسته‌ای است. این یک خط قرمز نیست.» وزیر خارجه ایران تاکید کردکه آمریکا باید ارسال «سیگنال‌های متناقض» نظیر لفاظی‌های پیاپی را درباره این‌که همه گزینه‌ها روی میز است، به جمهوری اسلامی متوقف کند. صالحی افزود: «اختلافات باید از طریق مذاکره حل‌ و فصل شود. تعامل راه‌حل است نه درگیری.»همچنین به گزارش ایرنا، صالحی طی سخنانی در شورای روابط خارجی آلمان گفت: احساس می‌کنم این دولت جدید، این بار واقعا می‌خواهد رویکرد گذشته خود را در قبال کشور من تغییر دهد

این اظهارات صالحی در حالی است که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که اخیرا پیشنهاد مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا را تکرار کرده است در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو، بار دیگر با تهدید ایران به تحریم، مدعی شد که پنجره دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران درحال بسته شدن است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: توافق ایران در مسأله غنی‌سازی اورانیوم با غرب در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که طرف مقابل هم از خود حرکتی نشان دهد.

به گزارش مهر، صالحی در گفت‌وگو با روزنامه «زوددویچه سایتونگ»، با اشاره به قطعنامه‌های غرب علیه ایران اظهار کرد:‌ ما برای راه‌حلی در مناقشات هسته‌ای خود با غرب تلاش می‌کنیم که در آن همه طرف‌ها برنده باشند. وی با تاکید مجدد بر حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت دوم اوباما تصمیمات صادقانه‌ای را در این راستا دنبال کند که به یک راه‌حل منجر شود.

دیدگاه متکی درباره مذاکرات هسته‌ای

در همین حال منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان این‌که در شش ماه باقی مانده به پایان مسئولیت خود در وزارت خارجه دیداری با رهبر معظم انقلاب داشته‌ام، افزود: در این دیدار به رهبر معظم انقلاب عرض کردم که ما در بحث انرژی هسته‌ای به آنچه که می‌خواستیم رسیده‌ایم که غنی سازی 20 درصد و افزایش سانتریفیوژ‌ها ازجمله آنها بود.

به گزارش مهر، وی که در مسجد زین العابدین (ع) قم صحبت می‌کرد، ادامه داد: به رهبر معظم انقلاب عرض کردم که امروز دست آنها بالاست و وقت آن است تا اجازه دهید یک سناریوی دیپلماتیک در این زمینه طراحی کنیم تا بتوان بحث انرژی هسته‌ای را به سامانی برسانیم. این فعال سیاسی، اضافه کرد: در آن جلسه مطرح کردم که باید طرحی را چید تا در یک کفه ترازو حقوق ملت را در نظر گرفت و در طرف دیگر آن معادله‌ای را قرار دهیم که آنها به این نتیجه برسند ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. متکی عنوان کرد: دیپلماسی به معنای رسیدن به نقطه تفاهم است و در این معامله باید طرف مقابل نیز منفعتی را به‌دست آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها