جام جم آنلاین گزارش می دهد

بازی دو سر برد هسته ای برای ایران

سخنگوی وزارت خارجه:

آمریکایی ها صادق باشند،مذاکره قابل بررسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر «جو بایدن» معاون رییس جمهوری آمریکا مبنی بر آمادگی واشنگتن برای مذاکره مستقیم و دوجانبه با ایران گفت: اگر آمریکایی ها بخواهند صادقانه وارد مذاکرات شوند، این امر قابل بررسی است.
کد خبر: ۵۳۸۷۴۰
آمریکایی ها صادق باشند،مذاکره قابل بررسی است

رامین مهمانپرست امروز این مطلب را در پاسخ به سوالی در نشست مشترک وزارتخانه های خارجه، کشور و دفاع با عنوان «امنیت ملی و سیاست خارجی» در حاشیه اولین نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی بیان کرد.

وی در عین حال تصریح کرد: حرف ما این است که اگر آنها به این نتیجه رسیده اند که وارد گفت و گو با ما شوند، این گفت و گوها توام با فشار و تحریم، معنا ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری اعمال تحریم ها، خارج کردن نام گروهک منافقین از فهرست گروه های تروریستی و دستگیری برخی اتباع ایرانی از سوی آمریکایی ها خطاب به آنان گفت: این تناقض، گفت و گوها را به نتیجه دلخواه نمی رساند؛ اگر به دنبال مذاکرات جدی باشید، ما آمادگی مذاکرات جدی در موضوعات خاص را داریم اما شرط آن، رفتار محترمانه و از موضع برابر به همراه کنار گذاشتن رویکرد تحریم و فشار توام با مذاکره است.

مهمانپرست همچنین در پاسخ به سوالی درباره آغاز دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: تحریم هایی که در دستور کار قرار گرفته است از ششم فوریه (امشب) اجرایی می شود و بر اساس آن کشورهایی که نفت ایران را خریداری می کنند، نمی توانند پول نفت به ما بدهند و درقبال آن فقط کالا تحویل می دهند.

وی با بیان این که این تحریم ها از سلسله اقدامات خصمانه بر ضد جمهوری اسلامی ایران است، اظهارداشت: تمامی این تحریم ها به دلیل فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران است و این در حالی است که حتی یک سند مبنی بر انحراف ایران از اهداف صلح آمیز وجود ندارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آنها می گویند ممکن است شما در آینده به فعالیت غیرصلح آمیز هسته ای روی آورید و این حرف آنها منطقی نیست.

مهمانپرست با بیان این که قطعنامه ها بر ضد جمهوری اسلامی ایران غیرمنطقی و غیرقانونی است، گفت: این قطعنامه ها ادامه رفتار خصمانه بر ضد ملت ایران است و با توجه به این که مردم کشورمان در 34 سال پیش استقلال خود را بدست آورد، آنها دوست ندارند که کشوری روی پای خود بایستد و به الگو تبدیل شود.

وی افزود: با این رفتار اشتباه نمی توان جلوی کشورهایی که برای استقلال خود تلاش می کنند را گرفت و کشورهای غربی باید به حقوق دیگر ملت ها احترام بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با این گونه فشار و تحریم، ملت ایران از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد و ما به دنبال این هستیم تا راهکاری را برای تبدیل تهدید به فرصت پیدا کنیم.

مهمانپرست با بیان این که بودجه کشور باید از وابستگی به نفت مستقل شود، اظهارامیدواری کرد که وابستگی کشور به درآمد نفت کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: همه کسانی که ادعا دارند با ملت ایران از راه گفت و گو و مذاکره وارد شوند، باید بدانند این رفتارها با ادعای آنها تناقض دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ملت مظلوم بحرین و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال آنان گفت: موضع ایران درقبال ملت بحرین همان موضعی است که در قبال دیگر ملت ها داریم.

مهمانپرست افزود: در بحرین به جای سرکوب باید حرف مردم شنیده شود و به رای اکثریت مردم توجه شود.

وی خطاب به کشورهای منطقه خلیج فارس و خاورمیانه گفت: آنان اگر می خواهند، قوی شوند راه آن تکیه بر کشورهای غربی و خرید سلاح نیست بلکه راه قدرتمند شدن تکیه بر مردم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما کمک خواهیم کرد ملت ها به حقوقشان دست یابند و به رایزنی ها در این زمینه ادامه خواهیم داد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها