به دلیل مقاوم‌سازی خانه‌‌های سیرچ، خوشبختانه این بار خسارت چندانی به بار نیامد

زلزله باز هم دل کرمانی‌ها را لرزاند

انگار قرار نیست زلزله استان کرمان را رها کند. دوشنبه‌شب گذشته زلزله‌ای 5‌/‌5 ریشتری دهستان سیرچ را لرزاندو مردم این دهستان را دچار وحشت کرد. وجود 18سامانه گسلی فعال، استان کرمان را به زلزله‌خیزترین استان کشور تبدیل کرده است؛ به گونه‌ای که از ابتدای امسال تاکنون 447 زمین‌لرزه بالای 2 ریشتر در این استان به وقوع پیوسته است. استانی که به طور متوسط هر روز گوشه‌ای از آن می‌لرزد و با هر لرزش زمین سایه ترس و وحشت تمامی استان را فرامی‌گیرد. مردم استان کرمان که طی سه دهه گذشته بیش از 30 هزار نفر از هم استانی هایشان را بر اثر وقوع زلزله از دست داده‌اند با هر تکان گسل‌ها می‌ترسند، می‌لرزند و ساعاتی را آواره کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌شوند تا با فرو کش‌کردن لحظه‌های ترس و اضطراب دوباره در خانه‌های خود حضور یابند.
کد خبر: ۵۳۲۳۲۳

دوشنبه‌شب وقتی زمین‌لرزه 5‌/‌5 ریشتری برای دومین بار طی یک ماه گذشته دهستان سیرچ از توابع شهرستان کرمان را لرزاند، ترس و وحشت زلزله تمامی شهرستان کرمان را فرا گرفت و باعث شد یک بار دیگر مردم شهرکرمان و دیگر مناطق اطراف دهستان سیرچ از ترس وقوع زمین‌لرزه‌ای دیگر شب را با دلهره و اضطراب به صبح برسانند، اما خوشبختانه به دلیل مقاوم‌سازی خانه‌های سیرچ طی چند سال گذشته، این زمین‌لرزه تلفات جانی و خسارات مالی در بر نداشت و فقط دیوارهای برخی از خانه‌های خشت و گلی این روستا شکاف برداشت. به دلیل آب‌وهوای کوهستانی و سرد سیرچ طی سال‌های گذشته در این منطقه ویلاسازی رونق خوبی یافت و نه‌تنها مردم کرمان برای فرار از گرمای تابستان به ویلاسازی در این منطقه روی آوردند، بلکه خود روستاییان نیز اقدام به ویلا‌سازی کرده اند و به همین خاطر در سال‌های اخیر خانه‌های این منطقه نوسازی شده است.

مردم دهستان سیرچ که هنوز خاطره تلخ زمین‌لرزه ویرانگر 7 ریشتری سال 1360 این روستا را فراموش نکرده‌اند، ساعاتی پس از حضور نیروهای امدادرسان دوباره به خانه‌هایشان بازگشتند تا از سرمای طاقت‌فرسای شب‌های زمستانی این دهستان کوهستانی در امان بمانند.

باید گفت آنچه پس از وقوع زمین‌لرزه 5‌/‌5 ریشتری دهستان سیرچ قابل توجه بود، شناسایی سریع محل وقوع زلزله و حضور نیروهای امدادرسان در کوتاه‌ترین زمان در دهستان سیرچ بود که نشان داد اقداماتی که پس از وقوع زلزله‌های شهرستان‌های بم و زرند در سال‌های 82 و 83 در جهت خرید تجهیزات مدرن امدادرسانی، احداث پایگاه‌های امدادرسانی و پشتیبانی در شهر‌های مختلف کرمان، تشکیل سازمان مدیریت بحران، اعطای تسهیلات بانکی برای مقاوم سازی منازل فرسوده و نظارت جدی بر ساخت و سازها در استان کرمان صورت گرفته است مثمر ثمر بوده است و باعث می‌شود که دیگر کمتر وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد در این استان تلفات جانی و خسارات مالی دربرداشته باشد.

خانه​های مقاوم

در همین حال فرماندار کرمان در گفت‌وگو با مهر از اعزام اکیپ‌هایی برای برآورد خسارت مالی زمین‌لرزه سیرچ به این منطقه خبر داد و گفت: خسارت نهایی این زمین‌لرزه بزودی اعلام می‌شود.

بهنام سعیدی با اشاره به این‌که این زمین‌لرزه هیچ‌گونه خسارت جانی نداشته است گفت: برای بررسی خسارت مالی ناشی از زمین‌لرزه اکیپ‌هایی از بنیاد مسکن و آب و برق منطقه‌ای به سیرچ اعزام شدند.

وی از حضور بموقع نیروهای هلال‌احمر در منطقه خبر داد و افزود: اکیپ‌هایی از برق منطقه‌ای به سیرچ اعزام و همچنین چند تانکر نفت و بنزین نیز برای استفاده احتمالی مردم به منطقه فرستاده شد.

این مسئول شرایط کنونی سیرچ را آرام عنوان کرد و با اشاره به اصل استحکام سازی ساختمان‌ها گفت: خوشبختانه استان کرمان در این زمینه در شرایط مطلوبی به سر می‌برد.

سعیدی با اشاره به زمین‌لرزه شدید ریگان در سال گذشته گفت: این زمین‌لرزه به دلیل ساخت و سازهای مناسب تلفات جانی بسیار کمی داشت.

فرماندار کرمان تصریح کرد: بسیاری از ساختمان‌ها و واحدهایی که در زلزله‌های قبلی مانند گلباف دچار خسارت شده بودند بازسازی شده‌اند.

زلزله در خرم آباد

همچنین زلزله‌ای به شدت 9‌/‌4 ریشتر دیروز مرکز استان لرستان را تکان داد و موجب وحشت مردم شد.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان در این رابطه گفت: این زمین‌لرزه با شدت 9‌/‌4 ریشتر در جنوب شهر خرم‌آباد به وقوع پیوست.

رضا آریایی‌زمان وقوع این زلزله را ساعت 14 و 42 دقیقه و 16 ثانیه ظهر دیروز سه‌شنبه ذکر کرد و افزود: کانون این زمین‌لرزه در سپیددشت خرم‌آباد بوده و پیگیری‌ها برای بررسی خسارات ناشی از این زلزله در دست انجام است.

وی عمق وقوع این زمین‌لرزه را هفت کیلومتر اعلام و بیان کرد: مرکز این زمین‌لرزه بر اساس گزارش مرکز زلزله‌نگاری کشوری به طول و عرض جغرافیایی 50‌/‌48 و 17‌/‌33 بوده است. به علت عمق کم این زلزله اکثر مردم مرکز استان این زمین‌لرزه را احساس کردند.

حکمت قاسم‌خانی / جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها