جمهوری اسلامی ایران ، آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز کشورهای اروپایی درباره فعالیت 20 دستگاه سانتریفیوژ مورد درخواست ایران با یکدیگر به توافق رسیدند.
کد خبر: ۵۳۰۰۷

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته ای ایران تاکید کرد ، براساس توافق میان تهران ، آژانس و نیز لندن ، پاریس ، برلین سانتریفیوژهای مورد درخواست جمهوری اسلامی ایران پلمب نخواهد شد. حسین موسویان اعلام کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی از نظر جمهوری اسلامی ایران در این باره مطلع شده است و براساس توافق حاضر این سانتریفیوژها پلمب نمی شود، اما تحت نظارت آژانس خواهد بود. وی افزود: ظرف یک تا دو هفته آینده درباره این موضوع با 3 کشور اروپایی گفتگوهای بیشتری خواهیم کرد. به گفته وی با نهایی شدن این توافق ، جلسه امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته ای ایران تشکیل خواهد شد. موسویان پیش بینی کرد ، پیش نویس نهایی شده این 3 کشور درباره پرونده هسته ای کشورمان بدون اجماع و با رای گیری به تصویب اعضای شورا برسد. همچنین علی آقا محمدی رئیس کمیته سیاست گذاری تبلیغات شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با خبرنگار ما از آغاز روند عادی سازی پرونده هسته ای ایران خبر داد و موافقت آژانس و 3 کشور اروپایی با پیشنهاد جمهوری اسلامی درباره استفاده از 20 دستگاه سانتریفیوژ را تایید کرد.

خروج پرونده ایران از دستور کار شورای حکام قطعی است

سخنگوی هیات ایرانی مذاکره کننده در آژانس در گفتگو با شبکه خبر تاکید کرد: خروج پرونده هسته ای ایران از دستور کار شورای حکام قطعی خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر ، موسویان گفت : اروپایی ها نکات مهمی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده است را در متن آخرین پیش نویس قطعنامه اصلاح کرده اند. وی افزود: با مذاکرات صورت گرفته ، مکانیزم ماشه یا تهدید مخفی برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت از متن نهایی پیش نویس اروپایی ها حذف شده است . سخنگوی هیات ایرانی مذاکره کننده در آژانس ، همچنین گفت : در قطعنامه جدید و اصلاح شده اروپایی ها تصریح شده است تعلیق غنی سازی اورانیوم الزام حقوقی و قانونی برای ایران ندارد و داوطلبانه و برای اعتمادسازی است. همچنین تصویب پروتکل در آژانس نیز تا زمانی که مجلس شورای اسلامی برای تصویب نهایی آن تصمیم بگیرد، جنبه اعتمادسازی و داوطلبانه دارد.

مذاکرات بی نتیجه نخواهد بود

ملیسا فلمینگ ، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اخبار منتشره دال بر قطع مذاکرات بین ایران و اروپا را رد کرد و گفت : این مذاکرات همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری ایرنا ، فلمینگ گفت : گزارش های برخی رسانه های غربی دال بر توقف مذاکرات ، غیرواقعی است . خبرگزاری فرانسه پیش از این مدعی شده بود ممکن است شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون صدور هیچ گونه قطعنامه ای نشست را به وقت دیگری موکول کند. خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع دیپلماتیک در وین گزارش داده است 3 کشور اروپایی به ایران گفتند اگر تا روز دوشنبه (امروز) درخصوص تعلیق بخشهای مهم برنامه اتمی ایران به توافق نهایی نرسند ، از تلاشها برای تحریم اقتصادی ایران جلوگیری نخواهند کرد. این در حالی است که منابع دیپلماتیک معتقدند ، اتحادیه اروپا و ایران هیچ یک خواستار شکست مذاکرات خود نیستند و هرگونه شکست در این زمینه برای اروپا مایه شرمساری خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها