مقیمی:

میرزا سمبل مبارزه با استبداد داخلی و استعمارگران است

نماینده بهشهر و نکا در مجلس با اشاره به برگزاری کنگره میرزا کوچک خان جنگلی گفت: میرزا در شرایط سخت و خفقان داخلی و در حالی که استعمارگران روس و انگلیس ایران را اشغال کرده بودند، قیام کرد و در واقع وی سمبل مبارزه با استبداد داخلی و استعماگران است.
کد خبر: ۵۱۸۴۰۶

احمدعلی مقیمی نماینده بهشهر و نکا در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پورتال جامع میرزا با اشاره به برگزاری نخستین کنگره ملی بزرگداشت میرزاکوچک جنگلی که در 11 آذر امسال در استان گیلان برگزار می شود، گفت: میزا کوچک خان طلبه روحانی بود که دارای شخصیت کاریزماتیک در مقطع زمانی خود بود و چون دارای شخصیت مذهبی و ملی بود، توانست نیروهای انقلابی دور خود جمع کند.

وی افزود: به دلیل روحانی بودن میرزا، وی جایگاه دینی و مذهبی داشت و بعنوان یک  سیاستمدار ملی با انگیزه دینی و اسلامی قیام کرد و درواقع میرزا سیاستمدار دیندار و وطن پرست بود و توانست در حد خود گامهای موثری در پیشبرد اهداف نهضت جنگل بردارد هر چند که در این راه جان خود را از دست داد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه میرزا کوچک خان از یک طرف با استعمارگران مبارزه می کرد، افزود: این مرد شجاع از طرف دیگر با استبداد دوره قاجار هم مبارزه کرد و به همین دلیل ضرورت دارد تا همه ابعاد شخصیتی وی در قالب برگزاری کنگره و یا همایش هایی برای نسل های جدید تبیین شود.

مقیمی با بیان اینکه مبارزات میرزا کوچک خان در راستای عدالت خواهی و آزادی طلبی بود، خاطرنشان کرد: البته در عرصه سیاسی در مقابل استبداد داخلی، میرزا کوچک خان ندای جمهوری خواهی سر داد و خواستار آزادی در مملکت شد.

وی افزود: آزادگی و استکبار ستیزی از دیگر ویژگی شخصیتی میرزاکوچک خان بوده و به همین دلیل ضرورت دارد تا برای شناخت بیشتر میرزا باید تحقیقات و کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد تا ابعادی از شخصیت وی مغفول نماند.

این نماینده استان مازندران با بیان اینکه میرزا کوچک خان فراتر از مردم زمان خود حرکت می کرد، اظهار داشت: میرزا دارای اندیشه های بلند و سازنده برای آینده ایران بود و نجات مملکت از فقر و بی عدالتی و رهایی از خفقان و استبداد از آرزوهایش بود و همواره خود را در کنار مردم و با مردم احساس می کرد.

مقیمی میرزا را یک انسان جهانی و متعلق به کل جهان دانست و تاکید کرد: نباید میرزا را در استان گیلان و یا مرزهای داخل کشور محصور کرد. میرزا اندیشه هایی که میرزا داشت به مردم کل جهان بر می گشت و عدالت، آزادی و رهایی از خفقانی که میرزا مطرح می کرد به کل جهان بر می گردد.

 وی با بیان اینکه نخستین کنگره میرزا کوچک خان می تواند شروع شناخت دقیق تر این مرد مبارز باشد، اظهار داشت: ما امیدواریم این کنگره با زحماتی که مسئولین آن متقبل شدند، موفق باشد و بتواند در راستای میرزا شناسی گامهای موثری بردارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: خوب است برگزاری چنین کنگره هایی ادامه یابد و بتوانیم بزرگان مملکت خود را بهتر به نسل جدید معرفی کنیم تا الگو سازی صورت گیرد و نسل جدید بتواند از بزرگان گذشته این مملکت بهره برداری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها