نمایندگان، طرح اصلاح قانون انتخابات را امروز خارج از نوبت بررسی می‌کنند

تغییر دستور مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس دیروز با تقاضای بررسی خارج از نوبت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در صحن علنی موافقت کردند.
کد خبر: ۵۱۷۹۱۸

به گزارش فارس، بیش از 50 نفر از نمایندگان طی نامه‌ای به هیات رئیسه تقاضای رسیدگی با اولویت و خارج از نوبت به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را ارائه داده‌ بودند.

پس از تصویب رسیدگی خارج از نوبت به این طرح، محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد رسیدگی به این طرح در دستور کار جلسه علنی امروز قرار می‌گیرد و کلیات و جزئیات این طرح در این جلسه بررسی می‌شود.

علی لاریجانی، رئیس مجلس پیش از آغاز بررسی این تقاضا در سخنانی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: با توجه به محدودیت و شرایط زمانی که داریم و همچنین تعطیلی هفته آینده خانه ملت برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، همکاری و هماهنگی داشته باشید تا ظرف امروز و فردا رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس انجام شود و خارج از نوبت بتوانیم این طرح را مورد بررسی قرار دهیم.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در اخطاری با استناد به اصل 28 قانون اساسی و در جریان بررسی تقاضای نمایندگان برای رسیدگی خارج از نوبت به طرح اصلاح قانون انتخابات اظهار کرد: این طرح با چند اصول قانون اساسی مغایرت دارد.

قاضی‌پور با بیان این‌که شما درباره این طرح عجله می‌کنید، گفت: این شائبه وجود دارد که شما و همکارانتان می‌خواهید کاندیدای ریاست جمهوری شوید و با این طرح به دنبال حذف رقیبانتان هستید. لاریجانی به قاضی‌پور پاسخ داد: تذکر شما وارد نیست و راجع به محتواست.

حمید رسایی، نماینده تهران هم در تذکری آئین‌نامه‌ای خطاب به لاریجانی گفت: اعضای هیات رئیسه طبق ماده 17 آیین‌نامه داخلی، سوگند یاد کردند که آئین‌نامه را رعایت کنند و با بی‌طرفی درباره موضوعات مختلف رفتار کنند.

وی خطاب به لاریجانی گفت: شما قبل از شروع جلسه علنی، در جایگاه رئیس در موافقت و تشویق و ترغیب نمایندگان برای بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات صحبت کردید که این بی‌طرفی رعایت نشد.

لاریجانی در پاسخ گفت: تذکر شما وارد نیست و باید بگویم بی‌طرفی مربوط به اعمال نظر است نه اظهار نظر.

حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان به عنوان یکی از تقاضاکنندگان بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در صحن علنی، اظهار کرد: اگر بخواهیم نتیجه زحماتی که برای بررسی طرح مذکور در مجلس نهم کشیده شده، در همین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ثمر بنشیند، باید همین روزها در صحن علنی این طرح بررسی و تصویب شود.

محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان در سخنانی به عنوان مخالف تقاضای بررسی خارج از نوبت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: تصویب نهایی این طرح آنقدر تاثیر ندارد که بخواهیم تغییر دستوری را به خاطر انتخابات پیش رو داشته باشیم و قبل از آن باید طرح‌های دوفوریتی تعیین تکلیف شود.

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز هم به عنوان موافق تقاضای بررسی خارج از نوبت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تقاضای تغییر دستور، نافی درخواست یا رسیدگی به طرح‌های دوفوریتی نیست. فرهنگی گفت: اگر اراده بر این است که کلیات چنین طرحی رد یا تصویب شود، باید زودتر تعیین تکلیف کنیم و شورای نگهبان و وزارت کشور و سایر نهادها و سازمان‌های مسئول تکلیف خودشان را بدانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها