روش‌های مختلفی برای صاف‌کردن موهای مجعد (فر) وجود دارد از قبیل استفاده از سشوار، اتوی مو و مواد شیمیایی مانند گِلَت که استفاده از آنها اثرات مخرب زیادی برای مو به همراه دارد. اما یکی از روش‌های پرطرفدار و رایج، کراتینه‌کردن موست. کراتین در واقع پروتئین اصلی موجود در مو، دندان و ناخن‌هاست و باعث صاف‌شدن و درخشندگی موها می‌شود. در افرادی که موهای فر یا وز دارند، این پروتئین به میزان کافی جهت نرم‌کردن ساختمان مو وجود ندارد. کراتینه‌کردن مو به طور عمده با جایگزین‌کردن محتوای کراتین مو عمل می‌کند. کراتین لازم برای این امر از منابع حیوانی یا سایر منابع طبیعی تامین می‌شود.
کد خبر: ۵۱۵۴۸۰

به طور کلی دو نوع کراتینه وجود دارد. یک نوع کراتینه فقط موهای آسیب‌دیده ناشی از دکلره و سایر مواد شیمیایی را احیا می‌کند. این نوع کراتینه بسته به میزان آسیب‌دیدگی مو معمولا باید در چند نوبت انجام شود تا عمل احیا بخوبی انجام شود. نوع دیگری از کراتینه وجود دارد که علاوه بر احیای موی آسیب‌دیده، خاصیت صاف‌کنندگی نیز دارد. اگر فقط می‌خواهید آسیب‌دیدگی موهای خود را رفع کنید و خواهان موهای صاف و لخت نیستید کراتینه نوع اول یعنی کراتینه احیا گزینه مناسبی است.

طی این عمل، محصول کراتین روی مو مالیده شده و همزمان، شانه و اتو می‌شود. مهم‌ترین بخش کار، اتو‌کردن مو است، چرا که تمام خاصیت صاف‌کنندگی کراتینه در این زمان صورت می‌گیرد.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که کراتینه یک روش دائم نیست و اثر صاف‌کنندگی موقت دارد و معمولا بین سه تا چهار ماه دوام خواهد داشت. فراموش نکنید که بعد از انجام کراتینه، تا مدت سه تا پنج روز نباید موهای خود را بشویید. بعد از کراتینه‌کردن نیز باید از شامپوهای بدون نمک (کلرید سدیم) و خنثی مانند شامپو بچه استفاده کرد.

اما استفاده بیش از حد از روش کراتینه‌کردن نیز عوارض جانبی خاص خود را دارد. فرمالدئید، یک ماده سرطان‌زاست که در اغلب محصولات کراتینه مو یافت می‌شود. از دیگر عوارض این روش می‌توان به ریزش مو، واکنش‌های حساسیتی مانند خارش، تخریب ساختمان مو و تغییر قوام و بافت مو و نازک‌شدن مو اشاره کرد.

وحید کیانپور / کارشناس ارشد گیاهان و مواد اولیه دارویی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها