این دوره از هفته کتاب 20 تا 27 آبان با همکاری 70 نهاد کشور برگزار می‌شود

برپایی جشن هفته کتاب با 1500 برنامه

بیستمین دوره برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی، بیستم تا بیست و هفتم آبان با بیش از 1500 برنامه‌ای که 70 تشکل، نهاد و دستگاه در آن نقش دارند، در سراسر کشور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۱۲۴۷۵

محمد الله‌یاری دبیر ستاد برگزاری بیستمین دوره هفته کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ما از آغاز جلسات این ستاد در تهران خبر داد و گفت: مانند هر سال دستگاه‌هایی که می‌توانند در این هفته مشارکت داشته باشند، شناسایی شدند و تلاش شده براساس آیین‌نامه هفته کتاب بین دستگاه‌های فرهنگی کشور هم افزایی صورت بگیرد.

او ادامه داد: بر این اساس در چهار جلسه تشکیل شده تاکنون، نمایندگان 70 تشکل، دستگاه و نهاد گردهم آمدند و برنامه‌های خود را ارائه دادند.

دبیر ستاد هفته کتاب همچنین از فعال شدن ستادهای استانی خبر داد و افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها محور برگزاری برنامه‌های هفته کتاب هستند. بر این اساس تعداد قابل‌توجهی برنامه از سوی استان‌ها اعلام شده که در مقایسه با دوره‌های قبل دارای رشد کمی است.

افزایش غنای برنامه‌ها

الله‌یاری گفت: نکته‌ای که مدنظر ماست، کیفی شدن و افزایش غنای برنامه‌ها و تمرکززدایی است تا بتوانیم برنامه‌هایی را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق محروم نیز طرح‌ریزی کنیم.

او به شعار هفته کتاب با عنوان «یادگار ماندگار» اشاره کرد و گفت: در هفته کتاب امسال مراسم تقدیر از خادمان نشر را در نظر گرفتیم که احتمالا همزمان با مراسم افتتاحیه از خادمان فنی و علمی نشر تقدیر خواهد شد.

دبیر ستاد بیستمین دوره هفته کتاب گفت: جلساتی با تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با کتاب و صنعت نشر خواهیم داشت که در آن مسائل، معضلات، فرصت‌ها و چشم‌اندازهای این حوزه بررسی خواهد شد.

الله‌یاری تاکید کرد: در هفته کتاب وزارتخانه‌ها نیز برنامه‌های زیادی پیش‌بینی کرده‌اند که برخی از این برنامه‌ها ملی، برخی استانی و برخی به صورت شهری برگزار خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا امسال نیز مانند سال‌های قبل برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در زندان‌ها صورت می‌گیرد یا خیر، گفت: امسال هم سازمان زندان‌ها برنامه‌هایی برای زندانیان ارائه خواهد کرد. در کنار آن برخی دیگر از نهادها مانند جهاد دانشگاهی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و سپاه و ارتش نیز برنامه‌هایی برگزار می‌کنند.

دبیر ستاد برگزاری بیستمین دوره هفته کتاب، اهدای کتاب، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و تخصیص تخفیف از سوی ناشران و همچنین از طریق یارانه وزارت ارشاد را به عنوان دیگر برنامه‌های بیستمین دوره هفته کتاب ذکر کرد.

429 اثر در جشنواره کتاب و رسانه

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در جریان هفته کتاب برگزار می‌شود، یازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر است. مهدی جعفری دبیر این جشنواره به جام‌جم گفت: 465 اثر به دبیرخانه ارسال شد که چون آخرین مهلت ارسال آثار سی‌ام مهر بود، 429 اثر قابلیت شرکت در جشنواره را پیدا کردند.

به گفته او 156 اثر از مجموع آثار از استان‌های کرمان، اصفهان، قم، یزد، فارس، البرز و خراسان رضوی بوده است. جعفری با بیان این که بیشتر آثار رسیده در بخش گزارش و خبر بوده، گفت: داوری‌ها از پنجم آبان آغاز شده است.

به گفته مدیر روابط عمومی نوزدهمین دوره هفته کتاب این جشنواره همزمان با آخرین روز هفته کتاب برگزار خواهد شد و در آن از فعال‌ترین رسانه در ایام هفته کتاب نیز تقدیر می‌شود.

جشن بزرگ کتاب

تاکنون 19 دوره از برگزاری هفته کتاب می‌گذرد، اما این رویداد فرهنگی تا چه حد توانسته است باعث همگرایی نهادهای فرهنگی و تشویق مردم به کتابخوانی و توجه به کتاب شود؟

حمید قبادی، کارشناس فرهنگی و مشاور سابق معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در این باره به جام‌جم گفت: هفته کتاب یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه کتاب در کشور است که نیمه دوم هر سال را باید به آن اختصاص داد. به این معنا که اگر نمایشگاه کتاب تهران مهم‌ترین رویداد فرهنگی نیمه نخست هر سال است، هفته کتاب مهم‌ترین رویداد نیمه دوم سال است.

او با بیان این‌که بسیاری از برنامه‌های مرتبط با کتاب آغازش یا پایانش در هفته کتاب است، گفت: با اطمینان می‌توان گفت برخی فعالیت‌ها در صورت نبود هفته کتاب برگزار نمی‌شد و اصلا شکل نمی‌گرفت.

نمونه‌اش نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی یا کتاب سال شعر جوان که هر کدام در توسعه مسیر کتابخوانی موثر بوده‌ است.

قبادی تاکید کرد: هفته کتاب را به عنوان یک رویداد صرفا یک هفته‌ای نباید دید، بلکه آن را به عنوان یک رویداد جریان‌ساز فرهنگی باید در نظر گرفت و مجریان باید به آن به چشم یک جریان مولد نگاه کنند.

این کارشناس مسائل فرهنگی اضافه کرد: سالانه 200 میلیون نسخه کتاب در کشور منتشر می‌شود که بسیاری از این کتاب‌ها از طریق برنامه‌های هفته کتاب توزیع یا خوانده می‌شود.

قبادی خاطرنشان کرد: هفته کتاب را باید جشن بزرگ دانست و نهادهایی که مبنای کارشان آگاهی، دانش و اصلاح است باید بدانند مسیر این رسالت از طریق کتاب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها