گفت‌و‌گو با ملی پوش تکواندوی ایران

این قهرمان می‌خواهد پسرعمه‌اش را کنار بزند

مسابقه‌های بین‌قاره‌ای آسیا ـ اروپا که به میزبانی روسیه برگزار می‌شود، فرصت خوبی برای فرزاد عبداللهی است تا بار دیگر خود را به مربیان تیم ملی ثابت کند. تکواندوکار جوانی که شانس حضور در المپیک لندن را از دست داده بود، حالا جانشین پسرعمه‌اش می‌شود.
کد خبر: ۵۰۷۵۸۰

عبداللهی که نسبت فامیلی با یوسف کرمی دارد با گارسیا، همان تکواندوکاری که در بازی‌های المپیک لندن شوک بزرگی به کرمی و تکواندوی ایران وارد کرد، رودررو می‌شود؛ همان حریفی که البته در جام جهانی او را شکست داده بود.

اگرچه برخی‌ها معتقدند تیم ملی باید در این رقابت‌ها تیم اصلی را اعزام نمی کرد ولی عبداللهی جوان که در کارنامه‌اش قهرمانی جهان را هم دارد، از حضور در مسابقه‌های روسیه بخوبی استقبال می‌کند و آن را بهترین شانس برای خود می‌داند؛ یک شانس بزرگ برای استارت زدن در راه المپیک 2016.

فرصت زیادی تا مسابقات بین قاره‌ای نمانده است. آمادگی لازم را برای این مبارزه داری؟

بله ما تمرینات سنگینی را پشت سر گذاشتیم. مقداری خستگی تمرینات را داریم ولی این طبیعی است. باید برای این بازی آماده باشم. فعلا تمرینات سرعتی را انجام می دهیم و از فشار تمرینات کاسته شده است.

از مچ پا هم مصدوم بودی؟

بله اما مشکل زیادی ندارم. MRI هم گرفتم. وقتی پایم را فیکس می‌کنم، درد ندارم و می‌توانم تمرین کنم. با همین وضع هم تمرین کردم و مشکل آنچنانی وجود نداشت. اگر هم دردی باشد تحمل می‌کنم و می‌خواهم در این رقابت‌ها شرکت کنم.

در این تورنمنت فقط یک مبارزه خواهی داشت؟

بله، من و فرزاد تنها یک مبارزه انجام می‌دهیم. مسابقه‌ها فقط بین آسیا و اروپاست و نفرات برتر اوزان در این مسابقه شرکت می‌کنند. اما همین یک مبارزه هم مثل فینال است و در سطح بالایی برگزار می‌شود.

حریف شما گارسیای اسپانیایی است که قبلا او را برده‌ای. اما بعد از المپیک دیگر همه ایرانی‌ها او را بخوبی می‌شناسند.

من در جام جهانی با او مبارزه کردم و برنده شدم. فینال جام جهانی چین بود که با هم رودررو شدیم و من برنده شدم. بعد از آن دیگر در مسابقه‌ای با هم روی شیاپچانگ نرفتیم. او را بخوبی می‌شناسم و می‌خواهم بهترین مبارزه‌ام را انجام بدهم. قول می‌دهم مبارزه ایده‌آلی را با این تکواندوکار داشته باشم.

خیلی‌ها معتقدند گارسیا به آن اندازه هم که معروف شده، تکواندوکار خوبی نیست؟

دقیقا همین‌طوره. نمی‌خواهم شایستگی‌های او را زیر سوال ببرم ولی خیلی هم بزرگ نیست. با این حال نقره جهان و المپیک و جام جهانی را در کارنامه دارد که این نشان از قدرت او دارد. مبارزه او با یوسف در المپیک در شرایط عادی برگزار نشد. یوسف اصلا خوب نبود و همه چیز هم دست به دست هم داد تا این ورزشکار به فینال المپیک برسد.

به نظرت نسبت به مسابقه‌ای که با هم داشتید، چقدر پیشرفت کرده است؟

به هر حال پیشرفت کرده است. این که یوسف را برده یا تکواندوکار ایتالیایی را هم در المپیک شکست داده، نشان می‌دهد که خیلی بهتر شده است. حتی ورزشکار انگلیسی هم که کلاس بالایی داشت، در المپیک از گارسیا شکست خورد و اینها نشان می‌دهد او رو به جلو حرکت کرده است. از طرفی دیگر هوگوها هم عوض شده که این کار را سخت‌تر کرده است.

آنالیز خوبی از مبارزات او داشتی؟

بله هر روز با آقای عسگری فیلم مبارزاتش را می‌بینیم و می‌دانم با گارسیا با چه سبکی مبارزه کنم. مطمئن هستم در روسیه بهترین مبارزه را با او خواهم داشت. من او را برده‌ام و این بار هم می‌خواهم خودم را ثابت کنم.

این که می خواهی خودت را اثبات کنی، نشان از انگیزه‌هایت دارد؟

بله، انگیزه‌های زیادی برای این کار دارم. من می‌خواهم خیلی چیزها را ثابت کنم. وزن 80 کیلوگرم وزن خودم است و باید در این وزن مبارزه می کردم. سه چهار سال است در سطح اول جهان در این وزن بازی می کنم. در مسابقه‌های قهرمانی جهان، جام جهانی و دانشجویان هم مبارزه کرده‌ام و می‌خواهم ثابت کنم این وزن مال من است.

یعنی جانشینی یوسف کرمی؟

اگر خدا بخواهد.

جانشین شدن یوسف با این همه اعتباری که در دنیا دارد، سخت نیست؟

همیشه با انجام کارهای سخت است که انسان‌ها بزرگ می‌شوند. من هم دوست دارم کارهای بزرگ و سخت را انجام دهم و بزرگ شوم. اصلا از این موضوع نگرانی ندارم. در این وزن قهرمان جهان شده‌ام و باید در این وزن نفر اول دنیا باشم. این را در توان خودم می‌بینم و قبلا هم ثابت کرده‌ام.

یوسف پسرعمه شماست و کاپیتان تیم ملی. این موضوع فشار روانی بیشتری وارد خواهد کرد؟

نه . من به این موضوع فکر نمی‌کنم. یوسف یک بازیکن بزرگ و افتخار تکواندو‌ ایران است ولی راستش را بخواهید، از بچگی دنبال این بودم که جایگزین او بشوم. همیشه با جدیت تمرین می‌کنم تا بتوانم به این مرز از پیشرفت برسم و این بار هم می‌خواهم خودم را ثابت کنم و جای یوسف را بگیرم. می‌خواهم در المپیک بعدی من در این وزن باشم، نه کس دیگری. از حالا برای المپیک 2016 استارت زده‌ام و خودم را ثابت خواهم کرد.

با این حساب دنبال انتقام گرفتن از گارسیا هم هستی. چون همه ایرانی‌ها در المپیک روی طلای یوسف حساب باز کرده بودند؟

نه . به این مسائل کاری ندارم. اصلا دنبال انتقام گرفتن از کسی نیستم. من گارسیا را برده‌ام و می‌خواهم خودم را
بار‌دیگر ثابت کنم. این فرصت خوبی برای من است تا با شکست این بازیکن اسپانیایی خودم را بخوبی نشان دهم.

برخی‌ها معتقدند‌ بهتر است تیم ملی با نفرات جوان‌تر و تیم دوم به این رقابت‌ها اعزام شود.

این دیگر دست فدراسیون جهانی است و آنها تعیین کرده‌اند چه نفراتی باید به رقابت‌های روسیه اعزام شوند. برای همین است که نفرات را فدراسیون ایران و مربیان تعیین نکرده‌اند.

علی رضایی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها