پزشکی، مهندسی برق و حقوق همچنان پرطرفدارترین رشته‌های کنکور محسوب می‌شود

اعلام ظرفیت و رشته‌های پرطرفدار کنکور 91

یک هفته مانده به اعلام نتایج کنکور 91 اسامی رشته‌های پرطرفدار و ظرفیت آنها اعلام شد. بر‌این اساس در گروه‌های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی همچنان رشته‌های مهندسی برق، پزشک و حقوق پرطرفدارترین‌ها محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۴۹۱۶۲۸

اضافه شدن رشته‌های دانشگاهی جدید، محدودیت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان و اشباع بازار کار هم باعث نشد تا فهرست رشته‌های پرمتقاضی دانشگاه‌ها در کنکور 91 تکانی بخورد؛ امسال هم مطابق پیش‌بینی‌های قبلی و مثل روند سال‌های قبل، رشته‌های پزشکی، ‌مهندسی برق و حقوق، از سوی سازمان سنجش به عنوان پرطرفدارترین رشته‌های انتخابی داوطلبان کنکور معرفی شد.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور در همین باره به ایسنا می‌گوید: 13 رشته در دوره روزانه، پرطرفدارترین رشته‌های کنکور محسوب می‌شود.

جلال طباطبایی ادامه می‌دهد: در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، رشته‌های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری و مهندسی صنایع، پرطرفدارترین رشته‌ها به شمار می‌آید.

وی درباره فهرست رشته‌های پرطرفدار گروه آزمایشی علوم تجربی و علوم انسانی نیز اظهار کرد: رشته‌های دکترای حرفه‌ای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی، پرطرفدارترین رشته‌های این گروه هستند، همچنین در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز رشته‌های حقوق، روان‌شناسی و حسابداری از جمله رشته‌های پرطرفدار این گروه‌ آزمایشی محسوب می‌شود.

گرچه طی سال‌های اخیر، ایران در زمینه‌های علمی چون سلول‌های بنیادین، انرژی هسته‌ای، فناوری‌های نانو و بسیاری از رشته‌های جدید به توانایی‌های علمی خوبی دست یافته است، اما همچنان تقاضا برای برخی رشته‌های سنتی و پرطرفدار بالاست؛ رشته‌های پرطرفداری که شاید بیشتر از آن‌که انتخابش به عشق و علاقه متقاضی ربط داشته باشد،تحصیل در این رشته‌ها با احساس امنیت شغلی و روانی در جامعه گره خورده است.

معاون سازمان سنجش درباره آمار پذیرش متقاضیان در رشته‌های پرطرفدار علوم ریاضی می‌گوید: امسال11 هزار و 121 داوطلب در رشته مهندسی برق، 6003 داوطلب در رشته‌ مهندسی مکانیک، 11 هزار و 932 داوطلب در رشته مهندسی کامپیوتر، 6698 نفر در رشته مهندسی فناوری اطلاعات، 8144 نفر در رشته مهندسی عمران، 5194 نفر در رشته مهندسی معماری و 6546 نفر در رشته مهندسی صنایع پذیرفته خواهند شد.

طباطبایی درباره تعداد متقاضیان پذیرفته شده در رشته‌های پر متقاضی علوم تجربی و علوم انسانی نیز ادامه می‌دهد: در رشته پزشکی 4597 داوطلب، در رشته‌ دندانپزشکی 1233 داوطلب، در رشته داروسازی 1130 داوطلب و در رشته دامپزشکی 610 داوطلب پذیرش می‌شوند؛ همچنین حدود 20 هزار و 270 داوطلب در رشته حقوق، 13 هزار و 906 داوطلب در رشته روان‌شناسی و 24 هزار و 306 داوطلب در رشته حسابداری پذیرفته می‌شوند.

توزیع دفترچه انتخاب رشته کنکور 91 از دوشنبه

کنکوری‌ها می‌توانند از روز دوشنبه همین هفته به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و دفترچه انتخاب رشته کنکور 91 را به صورت pdf دریافت کنند.

معاون سازمان سنجش می‌گوید: روز دوشنبه نهم مرداد دفترچه انتخاب رشته گروه ریاضی فنی و در روز سه‌شنبه دهم مرداد دفترچه انتخاب رشته گروه علوم تجربی و علوم انسانی منتشر می‌شود.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تاریخ قطعی اعلام نتایج اولیه کنکور امسال، تاکید می‌کند: نتایج اولیه کنکور 91 تا روز پانزدهم مرداد منتشر می‌شود و دفترچه انتخاب رشته کنکور 91 از روز پانزدهم مرداد در باجه‌های پستی کشور موجود است.

انتخاب رشته دانشگاه؛ 17 هزار تومان

اگر در سال‌های نه‌چندان دور، متقاضی با کمک گرفتن از مشاوره‌های معلمان و معتمدان خود به انتخاب رشته دست می‌زد، اما حالا پایگاه‌های انتخاب رشته در سطح شهر و نرم‌افزارهای رایانه‌ای، جای مشاوره‌های سنتی و رایگان را گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص پایگاه‌های انتخاب رشته می‌گوید: 73 پایگاه انتخاب رشته دانشگاه توسط این اداره کل ایجاد شده است.

سیدعلی یزدیخواه، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران یادآوری می‌کند: تعداد پایگاه‌های انتخاب رشته امسال نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است.

یزدیخواه در خصوص هزینه‌های این مراکز مشاوره هم عنوان می‌کند: تمام مراحل مشاوره در پایگاه‌های انتخاب رشته 17 هزار تومان است که مشاوره رایانه‌ای، گروهی و فردی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به فراگیر بودن این پایگاه‌ها در سراسر شهر تهران، تاکید می‌کند: در تمام مناطق آموزش و پرورش، پایگاه‌های انتخاب رشته فعالیت دارند و در تمام مناطق برای داوطلبان دختر و پسر به صورت جداگانه پایگاه انتخاب رشته پیش‌بینی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان از ارائه تخفیف به خانواده شهدا، ایثارگران، بسیجیان فعال و فرهنگیان در پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور سخن گفت و درباره میزان مهارت این مشاوران نیز یادآور شد: مشاوران پایگاه انتخاب رشته، دوره‌های آموزشی را در سازمان سنجش گذرانده‌اند و از امروز، آدرس پایگاه‌های انتخاب رشته در سطح مناطق تهران در معرض دید عموم خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

امین جلالوند / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها