نمایندگان ایران و گروه 1+5 پیش‌از‌این در‌استانبول و بغداد با یکدیگر مذاکره کرده‌اند

سومین دور مذاکرات هسته‌ای، فردا در مسکو

فردا 29 خرداد است و این روز را قریب به یک ماه است که به دفعات لابه‌لای اخبار مربوط به موضوع هسته‌ای کشورمان می‌شنویم. اهمیت آن هم به نشستی برمی‌گردد که قرار است به مدت دو روز از فردا میان ایران و اعضای گروه 1+5 برگزار شود. مکان این جلسه هم در مسکو است تا سرزمین تزارها میزبان سومین دور از مذاکرات جدید و مهم تهران با پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان باشد.
کد خبر: ۴۸۱۶۴۴

دوره‌های پیشین این نشست در تاریخ 26 فروردین و سوم و چهارم خرداد به ترتیب در استانبول و بغداد برگزار شد که اولی با نتایج مثبت و رضایت طرفین به پایان رسید و جلسه دومی نیز در حالی خاتمه یافت که گفت‌وگوها نیمه تمام ماند و بنا بر گفته اعضای شرکت‌کننده در آن بنا شد ادامه مباحث درخصوص موارد پیشنهاد شده در نشست‌های قبلی توسط ایران و گروه 1+5، ‌در مسکو پیگیری شود.

طبق توافق استانبول، برخی پیشنهادهای ایران به این قرار بوده‌ است: اول این‌ که اگر هفت کشور قرار است با هم گفت‌وگو کنند، لزوما در مورد مباحث هسته‌ای نباشد، در این راستا یکی از پیشنهادهای ایران گفت‌وگو بر سر موضوع بحرین بود. تهران همچنین ضمن تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران می‌گفت محتوای بیانیه بغداد این باشد که تهران بر حرمت سلاح هسته‌ای و طرف غربی بر حق غنی‌سازی ایران تاکید کند. بحث دیگری که نماینده ایران در نشست مطرح کرد، حقوق و تکالیف ایران و اعضای ان‌.پی‌.تی بود و این ‌که ایران نمی‌پذیرد یک استثنا میان اعضا باشد و مثلا حقوقی از آنها کم شود یا تکالیفی به آن اضافه شود.

طرف غرب نیز که کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نماینده‌اش بود، در مقابل، پیشنهاداتی مثل مبارزه با موادمخدر و دزدی دریایی داشتند. کشورهای آمریکا، ‌فرانسه، ‌روسیه، ‌انگلیس، چین و آلمان همچنین در بغداد یک پیشنهاد دیگر هم داشتند و آن این‌ که موضوع فعالیت غنی‌سازی 20 درصد جمهوری اسلامی موضوع بحث قرار گیرد.

از سوی دیگر در مذاکرات بغداد طرفین توافق کردند معاونان اشتون و جلیلی برای جلسه آینده یعنی مذاکرات فردا، با یکدیگر ارتباط بگیرند تا بستر مشترکی برای همکاری در مورد این پیشنهاد‌ها یافت شود، اما چندی بعد علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در تماس با هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون از وی انتقاد کرد که آنان از انجام این کار طفره می‌روند و این گلایه در مکاتباتی که ایران با نماینده گروه مذکور داشت، ذکر شد. این اتفاق باعث شد تا دورنمای تیره و تاری از مذاکرات مسکو به وجود بیاید، اما وقتی که در نهایت کاترین اشتون با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تماس تلفنی گرفت، این امیدواری به وجود آمد که از حجم تنش‌های به وجود‌ آمده کاسته شود و همین‌طور هم شد چرا که بعد از آن وزیر خارجه ایران و حتی برخی مقامات غربی نسبت به مذاکرات مسکو ابراز امیدواری کردند. در همین حین وزیر خارجه روسیه نیز به عنوان میزبان جلسات قریب‌الوقوع در سفری غیرمنتظره به تهران آمد تا درباره این مذاکرات با مقامات ارشد ایران رایزنی داشته باشد و البته قبل از آن نیز سعید جلیلی راهی روسیه شده بود و همزمان محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور نیز که در اجلاس شانگهای حضور داشت، به رایزنی در همین زمینه با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود پرداخت. علاوه بر آن علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه نیز پنجشنبه گذشته در افغانستان در حاشیه اجلاسی مربوط به این کشور با همتای انگلیسی و آلمانی خود دیدار و درخصوص مسائل هسته‌ای و نشست فردا گفت‌وگو کرد.

از سوی دیگر قرار است ولادیمیر پوتین و باراک اوباما روسای جمهوری روسیه و آمریکا هم فردا در مکزیک درباره‌ ایران مذاکره کنند. این رایزنی در حاشیه نشست گروه 20 صورت می‌گیرد.

تلاش برای مه‌آلود کردن فضای مذاکرات

تمام این تلاش‌ها و تحرکات دیپلماتیک، ‌همه نشان از اهمیتی است که سومین دور از مذاکرات دارد چرا که گفته می‌شود آمریکا درصدد است در صورت شکست گفت‌وگو‌ها محدودیت‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کند. در همین راستا، رژیم صهیونیستی رایزنی‌ها و فضاسازی‌های خود علیه این جلسه را آغاز کرده است همچنین ۴۴ سناتور آمریکایی به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور نامه داده و از وی خواسته‌اند در صورتی که ایران در گفت‌وگوی پیش‌رو در روسیه با سه پیشنهاد غرب موافقت نکند، به مذاکرات خاتمه داده شود.

به گزارش فارس، در این نامه که سناتورهایی از هر دو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه آن را امضا کرده‌اند، مدعی شده‌اند: ایران قدم‌هایی برای اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود برنداشته و باید این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که تهران در حالی که به سمت تولید سلاح‌های هسته‌ای پیش می‌رود، از این گفت‌وگوها به عنوان پوششی برای خرید زمان استفاده می‌کند. ما می‌دانیم شما هم با ما هم عقیده هستید که نباید به ایران اجازه داد به این گونه توانایی‌ها دست یابد.

این سناتورها در ادامه نامه خود گفته‌اند برای این‌که بتوان ادامه گفت‌وگوها را با ایران توجیه کرد، ایران باید دست‌کم با سه موضوع موافقت کند. اول این‌که تاسیسات فردو در نزدیکی قم را تعطیل کند. دوم، تمامی غنی‌سازی بالای ۵ درصد را متوقف سازد و در نهایت، همه اورانیوم بالای ۵ درصدی را که در اختیار دارد، به خارج از کشور انتقال دهد.

آنها این‌گونه ادامه داده‌اند: از سوی دیگر، اگر در پی دیدارها در مسکو موافقت‌های محسوسی حاصل نشود، ما به شما اصرار می‌کنیم در مورد فایده گفت‌وگوهای بیشتر در این مقطع از زمان، تجدیدنظر کنید و در عوض تمرکز خود را بر این بگذارید که با تحریم‌های بیشتر و طرح گزینه نظامی، فشارها را به طور جدی بر دولت ایران افزایش دهید.

پاسخ لاریجانی به سناتورها

اگرچه این نامه سناتورهای آمریکایی، یکی از اقدامات غرب برای مرعوب کردن ایران در مذاکرات است، اما به نظر می‌رسد کارکرد این ترفندها ضعیف شده باشد.

در همین راستا علی لاریجانی رئیس مجلس با اشاره به نامه 44 سناتور آمریکایی به باراک اوباما و درخواست از وی برای توقف مذاکرات با ایران بعد از نشست مسکو، گفت: خیلی حرف جدیدی نیست، سناتورها از این کارها در کنگره آمریکا زیاد کرده‌اند، مهم این است که همان چارچوب توافق شده در مذاکرات قبل رعایت شود.

به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس نهم اضافه کرد: دو طرف حاضر در نشست مسکو حرف همدیگر را خوب فهمیدند و احتیاج به حقه‌سازی و فضاسازی بیرونی نیست.

لاریجانی فضاسازی‌های بیرونی را بر نشست مسکو بی‌تاثیر خواند و تاکید کرد: بعضی نشریات آمریکایی با پرهیز از رفتارهای ناشیانه سیاسی درک بهتری از فضای مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 داشتند، باید دید نتیجه نشست مسکو به کجا می‌رسد تا بعد بتوان درباره آن تصمیم گرفت.

ابراز امیدواری‌ها به نشست مسکو

همچنین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد گروه 1+5 در مذاکرات فردا و پس فردا در مسکو، سند کاری در مورد برنامه هسته‌ای ایران را که در دیدار ماه می در بغداد تهیه شده است، به طور سازنده مورد بحث قرار دهند.

وی که در پایان مذاکراتش با هوشیار زیباری، همتای عراقی خود در مسکو سخن می‌گفت، ‌افزود: عقیده مشترک ما این است که باید در چنین چارچوبی به مذاکرات ادامه داد. در این چارچوب تا به حال ایده‌ها و پیشنهادات جدی کافی تدوین شده است که می‌توان آنها را بر مبنای اصول حرکت گام به گام و متقابل اجرا کرد.

لاوروف خاطرنشان کرد: بر این اساس سند کاری تهیه شد که گروه 1+5 آن را در بغداد به طرف ایرانی تقدیم کرده و ما قصد داریم این سند را در نشست مسکو مورد بررسی ثمربخش و مفید قرار دهیم. پیشتر نیز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اظهار کرده بود که روسیه برای برگزاری نشست میانجی‌های بین‌المللی حل مساله هسته ایران تدارکات بنیادی انجام داده است و طرف‌های مذاکره از تفاهمات حاصله در بغداد پیروی می‌کنند.

ریابکوف افزود: مسائل مربوط به تدارک دیدار در مرکز توجه قرار دارند و ما در تماس با تمام کشورها قرار داریم. هیچ گونه دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

همزمان معاون امور بین‌الملل رئیس‌جمهور ایران نیز نسبت به نتیجه این مذاکرات ابراز خوشبینی کرد.

علی سعیدلو تاکید کرد: نتایج مذاکرات در مسکو با حفظ خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران که همان غنی‌سازی ۲۰ درصد است، مثبت خواهد بود و به آن خوشبین هستم.

مریم جمشیدی / گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها