نقدی بر فیلم «این سیب هم برای تو» ساخته سیروس الوند

کلاغ انتقام، کبوتر صلح می‌شود!

به اجرا هم فکر می‌کنم

حسن جوهرچی متولد ۱۳۴۷ در تهران است. وی لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد. بازی در سینما را سال ۱۳۶۷ با فیلم « در تاریکی» که بعد از 15 سال کامل شد، شروع کرد. اولین بازی مطرح او در سینما سال ۱۳۷۰ فیلم «برخورد» به کارگردانی سیروس الوند بود. اما با بازی در سریال «در پناه تو» در سال ۱۳۷۷ به‌ شهرت رسید.
کد خبر: ۴۷۸۷۶۸

جوهرچی در حال حاضر مجموعه «منظومه آتش» را از شبکه شما روی آنتن دارد. وی در این مجموعه نقش مهندس جوانی به نام سیاوش را بازی می‌کند.

شخصیت سیاوش پارسا در مجموعه منظومه آتش چه ویژگی‌هایی دارد؟

سیاوش از مهندسان طرح مهمی در پارس‌جنوبی، عسلویه است. مسائل خانوادگی و نیز حضور برخی از آشنایان و اقوام در عسلویه باعث بروز مشکلاتی می‌شود که موقعیت او را به خطر می‌اندازد. بازگشت برادر طرد شده‌اش سیامک (مهدی امینی‌خواه) به خانواده باعث بروز اتفاقاتی می‌شود که دامنه آن به منطقه ویژه پارس‌جنوبی و مردم عسلویه نیز کشیده می‌شود، تا جایی که موقعیت سیاوش را هم به خطر می‌اندازد. اما او تصمیم می‌گیرد با کوشش و همکاری دوستانش این طرح بزرگ را راه‌اندازی کند و ماموریتش را انجام دهد.

تصویربرداری و حضور شما مقابل دوربین در عسلویه چه سختی‌هایی به همراه داشت؟

حضور در محیط‌های اکتشافی علاوه بر جاذبه‌های دیداری، سختی‌ها و مشقاتی نیز برای کسانی که با آن جغرافیا بیگانه هستند به همراه دارد. مدیران پالایشگاه همکاری مناسبی با ما داشتند که جا دارد از این دوستان تشکر کنم. منتها محیط آنجا به لحاظ فضای گازی، مشکلاتی را به وجود می‌آورد که برای خود مهندسانی که در آن جا فعالیت داشتند نیز این آلودگی هوا و گرمای منطقه عسلویه معضل مهمی به‌حساب می‌آمد، اما من چون نقش اصلی مجموعه را برعهده داشتم در مدت دو ماه تصویربرداری به صورت کامل در منطقه حضور داشتم.

در کنار شما بازیگران بومی هم در سریال بازی داشتند؟

بله، علاوه بر امینی‌خواه، ثریا قاسمی و آرام جعفری برخی از بازیگران بومی که از بچه‌های تئاتر بوشهر هم بودند در کنار ما بازی می‌کردند که به نظرم خیلی خوب از عهده نقش‌های خود برآمدند. مرتضی فیروزی و علی قربانی که هر دو نقش ناخدا را بازی کردند در مجموعه‌هایی همچون مختارنامه و امام علی (ع) نیز حضور داشتند.

به نظرتان بازیگران بومی در شهرستان‌ها تا چه اندازه توانایی حضور در آثار ملی را دارند؟

بسیاری از بازیگران توانمند و بااستعداد در شهرستان‌ها هستند که متاسفانه ناشناخته مانده‌اند و نیاز به معرفی دارند. به نظرم تولیداتی که در صدا و سیمای مراکز استان‌ها انجام می‌شود بهترین فضاست که این استعدادها به جامعه هنری معرفی شوند.

بخش‌هایی از فیلمنامه مجموعه منظومه آتش قصد دارد فعالیت‌های عسلویه و منطقه پارس‌جنوبی را به تصویر بکشد. به نظر شما این موضوع به مجموعه لطمه نمی‌زند؟

بسیاری از آثاری که در تلویزیون تولید و پخش می‌شود به سمت مشارکت رفته است، چون بخش عمده‌ای از نهادها و سازمان‌ها قصد دارند از طریق تلویزیون فعالیت‌های خودشان را به نمایش بگذارند. باید بپذیریم در حال حاضر بسیاری از مردم بارها نام عسلویه و پارس‌جنوبی را شنیده‌اند، اما نمی‌دانند که هموطنان ما با چه مشقتی در آن مجموعه کار می‌کنند و چه مشکلاتی دارند. منظومه آتش تنها بخشی از مشکلات کسانی را که در عسلویه کار می‌کنند به نمایش گذاشته است و به نظرم این موضوع اتفاقا باعث جذب مخاطب هم می‌شود. مهم این است که فیلمنامه چگونه نوشته شده و چه کسانی در مجموعه فعالیت می‌کنند و آیا می‌توانند اثری قابل دیدن تولید کنند یا خیر؟ اگر تیم حرفه‌ای باشد و فیلمنامه درست نوشته شده باشد مطمئنا اثر تولید شده با مخاطبان فراوانی روبه‌رو خواهد شد.

سال‌های متمادی است که شما در مجموعه‌های ماه مبارک رمضان بازی می‌کنید. امسال هم کار جدیدی را از شما خواهیم دید؟

نه، امسال در کار مناسبتی این ماه بازی نکرده‌ام. متاسفانه چند سالی است که کیفیت آثار مناسبتی در ماه مبارک رمضان افت کرده است و من علاقه‌مند به حضور در مجموعه‌های بی‌کیفیت نیستم.

سال‌های گذشته توجه جدی به آثار نمایشی در ماه مبارک رمضان می‌شد که امیدوارم همان حساسیت‌ها دوباره شکل بگیرد تا آثاری که در ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود، جذاب و دیدنی باشد و پیام‌های خوبی را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد.

شما سال ۱۳۸۹ اجرای ویژه‌برنامه ماه رمضان شبکه 3 سیما را برعهده داشتید. حالا که در ماه مبارک رمضان اثری را روی آنتن ندارید، آیا اجرای برنامه‌ای را برعهده خواهید گرفت؟

تاکنون پیشنهادی برای اجرای برنامه‌ای در ماه مبارک رمضان به من نشده است، من به‌دنبال اجرا نیستم و زمانی به آن فکر می‌کنم که پیشنهادی به من بشود.

فکر کنم شما جزو کسانی باشید که با اجرای بازیگران در تلویزیون مخالفتی ندارید.

نه، دلیلی ندارد که مشکلی با این موضوع داشته باشم، بالاخره وقتی برای اجرای برنامه‌ای دعوت می‌شوم به آن فکر می‌کنم و اگر پیشنهاد خوبی باشد می‌پذیرم.

حالا اگر مخاطبان از اجرای شما راضی نباشند و به شما انتقاد شود باز هم می‌پذیرید.

بستگی به عوامل زیادی دارد، اما من به نظر مخاطبان و منتقدان احترام می‌گذارم.

چه کسی شما را وارد عرصه بازیگری و هنر کرد؟

زنده‌یاد نعمت حقیقی، فیلمبردار برجسته سینمای ایران.

به غیر از بازیگری و اجرا، کار دیگری هم انجام می‌دهید؟

گاهی اوقات تهیه‌کنندگی می‌کنم.

تاکنون چه آثاری را برای تلویزیون ساخته‌اید؟

سلام جوان، شهرپاک، مسابقه 5 و رنگ فردا را برای شبکه‌های 3 و تهران تهیه و کارگردانی کرده‌ام.

بازیگری، اجرا، تهیه‌کنندگی، کدامیک دغدغه اصلی شما محسوب می‌شود؟

بازیگری برایم مهم‌تر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها