آمانو امروز در تهران با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو می‌کند

نمایندگان مجلس: 1+5 به حقوق ایران احترام بگذارد

در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 که قرار است چهارشنبه این هفته در بغداد برگزار شود و در حالی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز با حضور در تهران با مسوولان کشورمان در مورد موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مذاکره می‌کند،‌ نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند: اکنون نوبت غرب است که در برابر ملت ایران اعتماد‌سازی کند.
کد خبر: ۴۷۵۷۳۱

به گزارش جام‌جم، در این بیانیه که به امضای 203 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است ضمن حمایت از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای بغداد آمده است: هشدار ما به گروه 1+5 این است که به حقوق ملت ایران احترام بگذارند و بر اساس عهدنامه ان‌پی‌تی و به دور از فشارهای صهیونیستی عمل کنند و سیاست تقابل با جمهوری اسلامی را به سیاست تعامل تغییر دهند.

نمایندگان مجلس در بیانیه خود تاکید کرده‌اند: ما با دقت فرآیند مذاکرات را پیگیری می‌کنیم و از تیم مذاکره‌کننده می‌خواهیم که در برابر زیاده‌خواهی برخی کشورها، با قاطعیت از حقوق ملت ایران دفاع کند و بداند در این مسوولیت مهم از حمایت قاطع نمایندگان ملت برخوردار است.

در ادامه بیانیه نمایندگان مجلس تصریح شده است: زمان برای راهبرد فریبکارانه و دوگانه، به پایان رسیده است و در هر حرکت راهبرد فشار علیه ملت ایران، پاسخ مناسب خود را به دنبال خواهد داشت.

تلاش برای توافق با تهران در چارچوب مدالیته جدید

همزمان با صدور بیانیه نمایندگان مجلس برخی منابع دیپلماتیک در وین اعلام کردند که محور مذاکرات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر امروزش به تهران تلاش برای توافق با مسوولان جمهوری اسلامی ایران در زمینه چارچوب مدالیته جدید است.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، ایران پیش از این از یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران دعوت به عمل آورده بود، اما وی خواستار سفر به تهران و گفت‌وگو با مقامات کشورمان پیش از مذاکرات بغداد شده است. صالحی در خصوص سفر آمانو گفت: در سفر مدیرکل آژانس بحث مدالیته و چارچوب کاری جدید برای رفع ابهامات و سوالات آژانس مورد توجه است و ما امیدواریم توافق بر سر تدوین مدالیته جدید میان دو طرف صورت گیرد.

وی با تاکید بر این که سفر هیات آژانس به ایران برای بازرسی نیست، افزود: سفر هیات آژانس به سرپرستی آمانو برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان انجام می‌شود.

بر اساس بیانیه‌ رسمی آژانس، هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل در امور پادمان‌ها و رافائل ماریانو گروسی، دستیار ویژه مدیرکل آژانس، آمانو را در سفر امروز به تهران همراهی می‌‌کنند و این هیات قرار است با صالحی و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد کشورمان دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها، درخواست برای بازرسی از سایت پارچین یکی از محورهای گفت‌وگوی آمانو با مقامات کشورمان است و کارشناسان غربی این‌گونه القا می‌کنند اگر ایران درباره موضوع سایت پارچین با آژانس همکاری نکند و با بازرسی از پارچین مخالفت ورزد، در نهایت آمانو گزارشی منفی در خصوص رفتار ایران به شورای حکام که قرار است چند روز بعد از مذاکرات بغداد منتشر شود، ارائه می‌کند.

در همین حال سران کشورهای عضو گروه 8 نیز که در نشستی در آمریکا گرد هم آمده بودند در بخشی از بیانیه پایانی نشست خود با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران آورده‌اند: ما در نگرانی شدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر متحد هستیم و از ایران می‌خواهیم تا از تمام تعهدات خود طبق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و الزامات شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیروی کند.

به گزارش فارس، در بیانیه گروه 8 آمده است: ما از ایران می‌خواهیم تا بدون تاخیر تمام موضوعات باقیمانده مرتبط با برنامه هسته‌ای خود از جمله سوالاتی را که به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای تهران مربوط می‌شود مورد بررسی قرار دهد؛ ما خواهان یک راه‌حل مسالمت‌آمیز و مذاکره‌ای در رابطه با نگرانی‌های موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم و بنابراین به رویکرد دوگانه خود متعهد باقی خواهیم ماند. کشورهای عضو گروه 8 همچنین برخی ادعاهای غرب در خصوص مسائل حقوق بشری در ایران را تکرار کرده‌اند.

اختلاف‌نظر روسیه و غرب در قبال ایران

با وجودی که آمریکایی‌ها سعی کردند در اجلاس گروه 8 بر اختلافات این8 کشور در خصوص چگونگی تعامل با ایران و مسائل سوریه سرپوش بگذارند، روسیه هشدار داد که غربی‌ها باید در خاورمیانه با راهکارهای ظریف‌تر عمل کنند.

به گزارش مهر، بر اساس گزارش بلومبرگ، میخائیل مارگلف، رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان روسیه در گفت‌وگو با گزارشگران ضمن هشدار به احتمال عملکرد خشن غربی‌ها در خاورمیانه گفت: در سیاست‌های خاورمیانه باید شطرنج بازی کرد نه فوتبال آمریکایی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها