شهروندان برای تردد به محل نمایشگاه از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند

انتقاد پلیس از همزمانی نمایشگاه‌ها و اختلال در ترافیک تهران

نمایشگاه کتاب باز هم ترافیک پایتخت را مختل کرد. اگرچه تماشای خیابان‌ها و بزرگراه‌های قفل شده از انبوه خودروها بخصوص در ساعات اوج ترافیک عصرگاهی دیگر مدت‌هاست که برای شهروندان تهرانی عادی شده اما برگزاری نمایشگاه‌های مختلف طی چند روز اخیر ترافیک سنگین پایتخت را بیش از همیشه در وضعیت بحرانی قرار داده است.
کد خبر: ۴۷۲۶۵۰

تشدید بار ترافیک معابر و بزرگراه‌های پایتخت هنگام برگزاری نمایشگاه کتاب اتفاق تازه‌ای نیست و نگاهی به گذشته نشان می‌دهد تقریبا هر سال در زمان برگزاری نمایشگاه‌های مختلفی همچون نمایشگاه کتاب و مطبوعات و همچنین نمایشگاه‌های تخصصی دیگر که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده است، وضعیت معابر و بزرگراه‌های شهر به حالت قفل درآمده است.

اما چیزی که بیشتر از هر زمانی موجب تشدید وضعیت ترافیک پایتخت طی روزهای اخیر شده، همزمانی برگزاری دو نمایشگاه کتاب و گل و گیاه است که اعتراض شدید مسوولان پلیس راهور را نیز به دنبال داشته است.

رئیس پلیس راهور تهران در حالی که بشدت از بی‌تفاوتی متولیان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نسبت به هشدارهای هر ساله در خصوص تشدید افزایش بار ترافیک معابر و بزرگراه‌های شهر هنگام برگزاری نمایشگاه‌های مختلف گلایه دارد، می‌گوید: متاسفانه برگزاری همزمان چند نمایشگاه پرمخاطب و بزرگ شامل نمایشگاه‌های کتاب، گل و گیاه و... و همزمانی ساعت شروع و پایان آنها موجب افزایش تراکم بار ترافیک طی چند روز اخیر در سطح شهر تهران شده است، به طوری که این وضعیت موجب شده تا ترافیک شهر در ساعاتی با اختلال جدی روبه‌رو شود.

سردار حسین رحیمی با یادآوری این‌که در سال‌های اخیر، پلیس در زمان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف بارها نسبت به مشکلات ترافیکی که برای شهر و شهروندان ایجاد می‌شود، به مسوولان نمایشگاه تذکر داده است، می‌افزاید: متاسفانه مسوولان برگزاری نمایشگاه‌ها به هشدارهای داده شده توجهی نمی‌کنند و از سوی دیگر هنوز پس از گذشت چند سال تکلیف محل جدید نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران مشخص نیست.

حمل‌ونقل عمومی به جای خودروی شخصی

باز هم به روال همیشه رئیس پلیس راهور تهران تا زمان تعیین تکلیف وضعیت موجود و پیدا شدن گوش شنوا، تنها راهکار را ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی به جای خودروی شخصی دانسته و از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب و نمایشگاه گل و گیاه تهران می‌خواهد، در حد امکان از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی تدارک دیده شده برای مراجعه به محل نمایشگاه‌ها استفاده کنند.

پراید، ناایمن‌ترین خودروی کشور

همچنین فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از برخی مجوزها برای ادامه تولید خودروهای ناایمن، «پراید» را ناایمن‌ترین خودروی داخلی کشور دانست و گفت: گرچه ممکن است خودروی پراید در گذشته ایمن بوده، اما امروز نه تنها دیگر پراید ایمن نیست، بلکه ناایمن‌ترین خودروی کشور نیز محسوب می‌شود. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با بیان این‌که عقب‌نشینی‌هایی که در مقابل خودروسازان انجام می‌شود پسندیده نیست، به ایسنا توضیح می‌دهد: سازمان استاندارد ابتدا خودروی «هُوو» را تایید کرد، اما وقتی این خودرو دچار مشکل شد، مدعی شد این خودرو غیرایمن است و آن را تایید نکرده است!

وی در حالی که از خودروسازان می‌خواست استانداردها و ایمنی خودرو را رعایت کنند، تصریح کرد: ‌تولیدکنندگان و واردکنندگان خودروها باید استانداردها و ارتقای دائمی آنها را دنبال کنند و اگر زمانی اعلام شد که پراید یکی از پرتصادف‌ترین خودروهای کشور است باید استانداردهای آن ارتقا پیدا کند؛ چرا که این خودرو زمانی که کف استانداردها اجرا می‌شد دارای ایمنی بود، اما امروز استانداردها ارتقا پیدا کرده است.

فرمانده ناجا ایمنی خودرو را مولفه‌ای دانست که باید خودرو‌سازان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند و توضیح داد: تولید‌کنندگان باید در راستای ارتقای علمی استانداردهای خود گام بردارند. از سوی دیگر، ما نیز در زمینه استانداردهای خودرو نباید عقب‌نشینی‌های مکرر داشته باشیم و باید با دادن مهلت‌هایی منطقی خودروسازان را مکلف به رعایت استانداردها کنیم که این کار در حال انجام است.

احمدی‌مقدم با بیان این‌که در سال 84 با وجود 6 میلیون خودرو و 3 میلیون موتورسیکلت در کشور شاهد رشد 10 تا 15 درصدی کشته‌ها بودیم، افزود: پلیس نمی‌تواند حجم خسارات را کاهش دهد، اما خوشبختانه میزان تلفات رانندگی در سال گذشته نزدیک به 3 هزار نفر کاهش یافت.

سختگیری پلیس برای برخورد با تخلف تلفن همراه

سردار احمدی‌مقدم کاهش سرعت و تخلفات حادثه‌ساز را یکی دیگر از دستاوردهای قانون جدید جرایم رانندگی دانست و افزود: برخی‌ها مدعی‌اند که چرا باید جریمه صحبت کردن با تلفن همراه از 5 هزار توان به 60 هزار تومان برسد که ما معتقدیم استفاده از تلفن همراه نان شب نیست که واجب باشد و می‌توان با استفاده نکردن از آن جریمه نشد.

وی با اشاره به این‌که روزانه یک تا 5‌/‌1 نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند،‌ گفت: عابران پیاده و موتورسواران بیشترین کشته‌های تصادفات رانندگی هستند. باید ایمن‌سازی معابر و اصلاح تقاطع و پیچ‌ها رعایت شود، نه این‌که برخی افراد بدون توجه به ایمنی ابتدا راه را ساخته و پس از افتتاح پلیس آن را به علت ایمن نبودن مسدود یا محدودیت‌های ترافیکی در آن اعمال کند.

پیش از این نیز در خبرها آمده بود که روزانه یک تا 5/1 نفر در تهران جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند.

فرمانده ناجا تصریح کرد: اگر قرار بود براساس برنامه سوم شاهد افزایش کشته‌های رانندگی باشیم امروز باید شاهد مرگ سالانه 52 هزار نفر در جاده‌های کشور می‌بودیم که این آمار با روندی معکوس به 20 هزار نفر کاهش یافت.

تغییر نوع و مدت اعتبار گواهینامه‌ها تا پایان سال

رئیس پلیس راهور ناجا نیز روز گذشته در حاشیه همایش ایمنی و ترافیک از آغاز اجرای طرح تغییر گواهینامه‌ها و مدت اعتبار آن تا پایان امسال گفت: از این پس 3 نوع گواهینامه پ 1، پ 2 و پ 3 صادر می‌شود.

سردار اسکندر مؤمنی به مهر توضیح داد: میزان کشته‌های رانندگی امسال از 27 هزار نفر در سال 84 به 20 هزار نفر کاهش یافته و این در حالی است که میزان خودروهای جدید وارد شده به ناوگان حمل‌ونقل و تقاضای سفر افزایش چشمگیری یافته است.

به گفته وی، تا پایان سال 90 بیش از 3 هزار نفر کمتر کشته و 17 هزار نفر کمتر مجروح شدند، در حالی که در سال 89 این آمار بیش از 23 هزار کشته بود.

مرگ 49 درصد قربانیان تصادفات در راه انتقال به بیمارستان

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به مرگ 49 درصد کشته‌های تصادفات رانندگی در حین انتقال به مراکز درمانی تاکید کرد: باید در بخش اورژانس و ارائه خدمات درمانی پیشرفت کرد تا این رقم به 14 درصد برسد.

سردار مومنی تصریح کرد: با اجرای قانون جدید جرایم رانندگی سال گذشته شاهد کاهش 3500 نفری کشته‌های جاده‌ای بودیم که این میزان کاهش تلفات باعث صرفه‌جویی 12 هزار میلیارد تومانی در سطح کشور شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها