ناشران آمریکایی اعتقادی به تحریم‌ها ندارند و خواستار حضور در نمایشگاه کتاب هستند

تقاضای ناشران آمریکایی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران

تقاضای ناشران آمریکایی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاید مهم‌ترین تفاوت این نمایشگاه با دوره‌های گذشته آن باشد.
کد خبر: ۴۶۶۳۹۱

روز گذشته معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد این خبر را در حالی اعلام کرد که سال گذشته ناشران ایرانی برای حضور در نمایشگاه کتاب لندن دچار مشکلات فراوانی شدند و در نهایت، انگلیس حاضر به پذیرفتن ناشران ایرانی نشد.

با این حال دیروز بهمن دری که در حاشیه اهدای جایزه کتاب سال مقاومت در جمع خبرنگاران و پرسش‌های متعدد آنها قرار گرفته بود؛ در مورد حضور ناشران انگلیسی و آمریکایی در نمایشگاه کتاب تهران گفت: با وجود آن که در نمایشگاه کتاب لندن با ناشران ایرانی برخورد مناسبی نشد ولی ما معتقد به برخورد و مقابله نیستیم، بلکه اعتقاد به ایجاد تعامل فرهنگی با سایر کشورها داریم. او با بیان آن‌که تعامل فرهنگی با سایر کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: امسال ناشرانی از آمریکا برای حضور در نمایشگاه کتاب اعلام آمادگی کرده‌اند که تاکنون در هیچ دوره‌ای شاهد این اتفاق نبوده‌ایم؛ آنها می‌گویند اعتقادی به تحریم‌ها ندارند و حاضر به تعامل فرهنگی هستند.

رئیس بیست وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین در مورد حضور ناشران مصری و تونسی در نمایشگاه کتاب گفت: این دولت‌ها اجازه ورود ناشران به ایران را نمی‌دهند؛ اما تلاش داریم از شکل‌های مختلف زمینه حضور آنها را فراهم کنیم؛ ما کاری با دولت‌هایی که مواضع خوبی در قبال ایران اتخاذ نمی‌کنند نداریم، طرف مقابل ما در این رویداد فرهنگی، فرهیختگان و ناشران هستند. دری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ناشران متخلف و نحوه حضور آنان در نمایشگاه کتاب پرداخت و گفت: حدود 10 هزار و 500 ناشر در کشور وجود دارند که از میان آنها 3000 ناشر با انتشار سالانه حداقل 5 عنوان کتاب فعال هستند. معاون فرهنگی وزارت ارشاد در مورد آن‌که ناشری از حضور در نمایشگاه محروم شده است یا نه افزود: تخلف 3 یا 4 ناشر از میان این تعداد طبیعی است اما تلاش کردیم این تخلفات را به حضور در نمایشگاه تعمیم ندهیم.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

پایان نخستین جشنواره «کتاب سال مقاومت»

مراسم پایانی نخستین جشنواره «کتاب سال مقاومت» عصر روز یکشنبه با حضور سردار بهروز اثباتی، دبیر جشنواره کتاب سال مقاومت، سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان و بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، در این مراسم سردار بهروز اثباتی، دبیر جشنواره‌ کتاب سال مقاومت درباره شکل‌گیری و راه‌اندازی این جشنواره توضیحاتی را ارائه کرد. او گفت: طرح جشنواره «کتاب سال مقاومت» از 2 سال پیش در کنگره‌ شعر مقاومت رقم خورد.

جوانه‌های ادبیات مقاومت به نهال بدل شده

سردار اثباتی ادامه داد: طی نشست‌هایی که داشتیم متوجه شدیم علاوه بر ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نوع دیگری از ادبیات با عنوان مقاومت در جامعه ما شکل گرفته و طی این سال‌ها آثار متعددی در این‌باره تولید و عرضه شده است. در آغاز فکر نمی‌کردیم جوانه‌های ادبیات مقاومت که در سال‌ها پیش شکل گرفته بود، امروزه به شکل نهالی خودنمایی کنند. او با تأکید بر این نکته که در این حوزه‌ هم شاهد کمیت زیاد و هم کیفیت بالای آثار مقاومت بوده‌ایم، عنوان کرد: 1300 عنوان را پس از داوری اولیه حذف کردیم و در ادامه 350 عنوان اثر را در گروه‌های 6 ‌گانه مورد داوری و بررسی قرار دادیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این کتاب‌ها به تعبیری که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند، می‌توانیم بنیان‌های ایجاد تمدن جهانی ـ اسلامی را شاهد باشیم.

8 سال دفاع مقدس؛ اتفاقی بی‌نظیر در تاریخ

در ادامه‌ این مراسم، سردار نقدی مقاومت مردم ایران در 8 سال دفاع مقدس را اتفاقی بی‌نظیر در تاریخ دانست و اظهار کرد: هیچ ملتی در جهان به این قله از عظمت و مقاومت نرسیده است و به تعبیری که حضرت امام (ره) شهادت دادند و گفتند، مردم امروز ایران از مردم صدر اسلام و مردم کوفه در زمان حضرت علی (ع) ارزش بیشتری دارند و این مسأله شوخی نیست.

او ادامه داد: ملت ما، تنها، در برابر ابر قدرت‌های شرق و غرب دنیا ایستاد و از آن آزمایش‌های سخت به سلامت بیرون آمد؛ توطئه‌هایی که هرکدام به تنهایی می‌توانست طومار یک انقلاب را درهم بپچید؛ اما مردم ایران در برابر همه آنها مقاومت کردند و این مقاومت و پایداری در مکتب پرافتخار ما ریشه دارد و انقلاب اسلامی نیز از همین مکتب برآمده است. انقلاب اسلامی، انقلاب قلم و اندیشه بود و با همین سلاح بود که مردم ایران در قلب جهانیان نفوذ کردند.

اظهارنظر سردار نقدی درباره گونتر گراس

سردار نقدی نیز در این مراسم درباره شعر گونتر گراس که در آن علیه اسرائیل سخن گفته است، تصریح کرد: یک آلمانی‌ که به لحاظ فرهنگی ارتباطی با دین ما و انقلاب اسلامی ندارد، در جهان امروز به دشمن انقلاب اسلامی می‌تازد و این‌ها را نمی‌توانند پنهان و انکار کنند و انقلاب اسلامی به مدد قلم و اندیشه‌ برآمده از مکتب مقاومت است که با سرعت در حال پیشروی است و این سرمایه‌ای برای کل بشریت است و ما وظیفه داریم آن را به همگان برسانیم.

او در ادامه با انتقاد از ادعاهای دروغین غرب درباره دموکراسی و حقوق بشر اظهار کرد: آنها علی‌رغم این همه ادعای آزادی بیان، تحمل یک شبکه تلویزیونی ایرانی را ندارند. هر نوع جنگ روانی را در شبکه‌های ماهواره‌‌‌ای‌شان اعمال می‌کنند بیش از 3000 تلویزیون در اختیار دارند، اما یک تلویزیون ایران را تحمل نمی‌کنند و به بستن پرس‌تی‌وی و العالم اقدام می‌کنند؛ در حالی‌که واقف نیستند ما با اتکا به اعجاز مقاومت و ادبیات مقاومت، راهمان را پیش می‌رویم.

سردار نقدی درباره تجربه‌ شکست‌خورده‌ ادبیات سوسیالیستی در شکل‌دهی نوع ادبیات مقاومت، تصریح کرد: از آن بی‌شمار آثار ‌ادبیات سوسیالیستی شوروی که در پی شکل‌دهی نوعی مقاومت بود، چیزی نمانده است، زیرا آن آثار برآمده از فطرت نبود؛ در حالی‌که ادبیات مقاومت ما برگرفته از فطرت است. جای ترجمه‌ این آثار در عرصه مکتوبات جهان خالی است و ضرورت دارد این آثار برآمده از مکتب پرافتخار اسلام به زبان‌های دیگر ترجمه شود.

ناشران اصلی کشورهای تونس و مصر در نمایشگاه‌ کتاب

در پایان این مراسم، بهمن دری از حضور ناشران کشورهای عرب از جمله ناشران اصلی کشورهای تونس و مصر در نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و تأکید کرد: علی‌رغم این‌که این کار دشوارهای خاص خودش را دارد، در پی این هستیم که شاهد حضور این ناشران در بخش بین‌الملل نمایشگاه باشیم.

او در ادامه با اشاره به سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی و علی صیادشیرازی، از آنها به عنوان شهیدانی یاد کرد که پرورش‌یافته‌ ‌نظام انقلاب اسلامی هستند و تأکید کرد: علاوه بر این‌که والدین آنها در تربیت‌شان نقش مهمی داشتند، بی‌شک این شهدا و شهدای دیگر در سایه نظام اسلامی رشد کرده‌اند.

معرفی برگزیدگان

در بخش پایانی این مراسم با حضور سردار بهروز اثباتی، بهمن دری، سردار محمدرضا نقدی و سردار علی فضلی جوایز نفرات برگزیده نخستین جشنواره کتاب سال مقاومت (جایزه شهید آوینی) به آنها اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها