ائتلاف کردستان عراق موافقت کرد به صورت مشروط طارق الهاشمی را همراه برهم صالح به بغداد منتقل کند

علاوی: از ‌تشکیل‌ کنفرانس ‌ملی‌ که نتایج مثبت داشته باشد، استقبال می‌کنیم

همزمان با تصمیم دولت عراق به ریاست نوری‌المالکی به انتشار تلویزیونی بخش دیگری از اعترافات محافظان طارق الهاشمی معاون رئیس‌جمهوری که از دست داشتن وی در ترورهای این کشور پرده برمی‌دارند، ایاد علاوی رهبر فهرست العراقیه که الهاشمی وابسته به آن است، با انتقاد شدید از عملکرد دولت، نوری‌المالکی را به «دیکتاتوری»‌ متهم کرد و نسبت به عواقب بحران سیاسی اخیر عراق بشدت هشدار داد.
کد خبر: ۴۵۳۰۳۸

رهبر فهرست العراقیه در یک کنفرانس خبری در بغداد با ارائه تصویر بسیار بدی از اوضاع عراق مدعی شد: متاسفانه با این‌که عراق کشوری غنی و سرشار از منابع است، اما گسترش فساد و ناامنی در کشور باعث شده است که عراق به یکی از بدترین کشورها از لحاظ فساد و ناامنی تبدیل شود. به گزارش ایسنا، وی افزود: سیاست بد دولت مرکزی باعث شده که استان‌ها به حاشیه کشیده شوند و مسوولان هر استان خود اقدام به برخی کارها کنند.

رهبر فهرست العراقیه با انتقاد شدید از عملکرد دولت ادعا کرد: شرایط کشور نشان می‌دهد که دیکتاتوری جدیدی با لباس دموکراسی قصد دارد در کشور حاکم شود و این چیزی است که کسی آن را نمی‌پذیرد. رهبر فهرست العراقیه ادامه داد: در انتخابات گذشته عراق با وجود همه کارشکنی‌ها ما توانستیم پیروز میدان باشیم، اما با دخالت برخی کشورهای خارجی و جناح‌های داخلی ما از حق خود گذشتیم، اما متاسفانه دولت به وعده‌های خود عمل نکرد و نتوانسته برنامه درستی برای اداره کشور در پیش بگیرد. ایاد علاوی با اشاره به بحران سیاسی موجود در عراق عنوان کرد: ما از تشکیل کنفرانس ملی که نتایج مثبت داشته باشد، استقبال و اعلام می‌کنیم و در صورتی که این کنفرانس به نتیجه نرسد، تنها 3 راه برای پایان دادن به وضعیت کنونی موجود است و آن 3 راه چنین است: 1- این‌که انتخابات جدید در عراق برگزار شود و دولت روی کار آمده کاملا به قانون اساسی پایبند باشد، 2- این‌که ائتلاف ملی شخص دیگری غیر از نوری‌المالکی را برای تصدی پست نخست‌وزیری معرفی کند و 3- این‌که دولت جدید بر اساس مشارکت همه گروه‌های عراقی و با توجه به توافق‌نامه اربیل در عراق تشکیل شود.

از سوی دیگر قاسم عطا، سخنگوی رسمی فرماندهی عملیات بغداد روز گذشته اعلام کرد تلویزیون رسمی عراق طی 24 ساعت آینده، مجموعه دوم اعترافات محافظان شخصی طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهوری عراق را که به دست داشتن در قضایای تروریستی این کشور متهم شده است، پخش خواهد کرد. پخش مجموعه نخست این اعترافات باعث شد تا معاون رئیس‌جمهور به منطقه کردستان عراق گریخته و برای محاکمه در دادگاه بغداد حاضر نشود. حال اعلام این خبر با واکنش منفی مقامات العراقیه رو به رو شده است. به گزارش ایسنا، میسون الدملوجی، سخنگوی رسمی فهرست العراقیه در گفت‌وگویی مطبوعاتی ضمن محکوم کردن این اقدام، تاکید کرد: هدف از این اقدام به نابودی کشاندن کنفرانس ملی است و به عقیده من این اقدام، تاثیر نامطلوبی بر اوضاع کشور به جا خواهد گذاشت. الدملوجی همچنین از شورای عالی قضایی عراق خواست از پخش این اعترافات جلوگیری کند چرا که این اقدامات بر عملکرد قوه قضاییه در کشور تاثیری نامطلوب خواهد داشت. سخنگوی فهرست العراقیه در بخش دیگری از سخنانش از شبکه ماهواره‌ای العراقیه خواست به منظور حفظ بی‌طرفی و به عنوان شبکه ملی عراق، این اعترافات را پخش نکند. ظافر العانی، یکی از رهبران فهرست العراقیه نیز پخش این اعترافات تازه را نوعی سیاسی‌کاری غیرقابل قبول خواند و ائتلاف ملی و تمامی فراکسیون‌های سیاسی عراق را به حفظ آرامش فرا خواند.

تحویل مشروط الهاشمی

از سوی دیگر، در حالی که مقامات اقلیم کردستان عراق ابتدا مخالفت شدید خود را با انتقال طارق الهاشمی به بغداد اعلام کرده بودند، خبرگزاری النخیل عراق گزارش داد ائتلاف کردستان عراق موافقت کرده به صورت مشروط طارق الهاشمی را همراه برهم صالح به بغداد منتقل کند. طبق اخبار فاش شده، مقامات کردستان 3 شرط را برای تحقق این موضوع اعلام کرده و گفته‌اند طارق الهاشمی تا زمان انجام تحقیقات در مکانی امن و در شأن وی بازداشت شود، جزئیات دادگاه و نتایج تحقیقات از طریق رسانه‌ها منتشر نشود و وی بتواند با نزدیکان و اعضای خانواده خود دیدار کند. تحلیلگران عراق معتقدند الهاشمی از انتشار جزئیات دادگاه از طریق شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های جمعی به شدت هراس دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها