مرکز حقوق ‌بشر بحرین به دلیل خشونت بیش از حد رژیم آل‌خلیفه خواستار دخالت فوری سازمان ملل متحد برای حمایت شهروندان این کشور شد

پادشاه بحرین فرمان اصلاح قانون اساسی را صادر کرد

حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین دیروز اعلام کرد مجالس نمایندگان و شورا موظفند بر اساس نتایج مذاکرات ملی، قانون اساسی کشور را اصلاح کنند. به گزارش ایرنا، وی گفت: بر اساس این اصلاحات باید مجالس نمایندگان و شورا در تدوین بودجه کشور نقش ایفا کنند و اراده ملت هم در تشکیل دولت‌های آینده موثر باشد. وی تاکید کرد: بر اساس این اصلاحات، نقش نظارتی مجلس نمایندگان تقویت و اختیاراتی هم برای این مجلس در جهت استیضاح وزرا در نظر گرفته می‌شود. پادشاه بحرین از قوه مجریه هم خواست برای تحقق این اهداف به مسوولیت‌های خود عمل کند. کارشناسان می‌گویند اصلاحاتی که پادشاه بحرین از آنها سخن می‌گوید، اصلاحاتی صوری است و هیچ یک از خواسته‌های اصلی مردم معترض را که طی حدود یک سال اخیر برای تحقق آنها تظاهرات کرده‌اند، محقق نمی‌سازد.
کد خبر: ۴۵۲۴۱۱

عبدالجلیل خلیل، رئیس فراکسیون پارلمانی جنبش الوفاق که بزرگ‌ترین گروه سیاسی مخالف در بحرین به حساب می‌آید و در پی سرکوب تظاهرات مردمی از عضویت در پارلمان استعفا کرد، گفت: اصلاحات قانون اساسی که پادشاه بحرین از آن سخن گفته، اصلاحاتی صرفا ظاهری است که به خواسته‌های واقعی ملت پاسخ نمی‌دهد. به گفته او، ملت بحرین خواستار تشکیل دولتی منتخب هستند در حالی که دولت کنونی از سال 1971 تاکنون قدرت را در اختیار گرفته و انتصابی است نه انتخابی. خلیل تصریح کرد: مردم خواستار پارلمانی هستند که اعضایش را خود انتخاب کنند. در سال 1973 بحرین یک مجلس منتخب داشت، اما امروز مجلس منتخب در بحرین زیر دست یک مجلس منتصب قرار دارد و مجلس نمایندگان فاقد هرگونه اختیار و قدرت است. وی یادآور شد: شایسته بود پادشاه به مجلس نمایندگان اختیارات واقعی می‌داد و مجلس شورا را منحل می‌کرد، زیرا وجود مجلس شورا با ماده یک قانون اساسی که ملت را منبع قدرت می‌داند مغایر است و دولت انتصابی و مجلس شورای منتصب فراتر از مجلس نمایندگان منتخب هستند و اختیارات کامل دارند.

در حالی که بیش از 11 ماه از حرکت‌های مردمی بحرین سپری شده و بیش از 50 نفر شهید، 2500 نفر زندانی، 4000 نفر از کار اخراج و ده‌ها مسجد ویران شده است و رژیم آل خلیفه شدیدترین سرکوب‌ها را به کار می‌برد مردم این کشور همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

مرکز حقوق ‌بشر بحرین روز شنبه به دلیل خشونت بیش از حد رژیم آل‌خلیفه خواستار دخالت فوری سازمان ملل متحد برای حمایت شهروندان این کشور شد. به گزارش فارس، مرکز حقوق ‌بشر بحرین با انتشار بیانیه‌ای به‌کار بردن بیش از حد خشونت توسط نیروهای امنیتی و نظامی رژیم آل‌خلیفه علیه شهروندان این کشور تایید کرد. مرکز حقوق بشر بحرین افزود: سرویس‌های امنیتی آل‌خلیفه همچنان برای پایان دادن به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردمی از خشونت مفرط استفاده کرده و تمام قوانین و معاهدات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند. روز شنبه گذشته جسد یک جوان دیگر بحرینی پس از 48 ساعت از ناپدید شدنش، پیدا شد. به دنبال پیدا شدن جسد این جوان، معترضان رژیم آل خلیفه را مسوول مرگ وی دانستند، اما دولت بحرین علت مرگ یوسف احمد عباس، جوان 24 ساله را غرق شدن اعلام کرد. وزارت کشور بحرین با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد، پلیس روز جمعه پس از دریافت تماسی تلفنی، جسدی را در جزایر امواج کشف کرد که بعد از شناسایی قربانی مشخص شد نام وی یوسف احمد عباس است. وزارت کشور بحرین افزود: بعد از کالبد شکافی جسد مشخص شد بیش از 24 ساعت از مرگ وی می‌گذرد. این درحالی است که «الوفاق» اصلی‌ترین گروه شیعه مذهب مخالفان بحرینی، اعلام کرد در زمان مرگ این جوان به خانواده او اطلاع داده شده بود کـــه وی در بازداشت به سر می‌برد.رژیم آل خلیفه تاکنون ده‌ها نفر از مردم معترض را به شیوه‌های گوناگون به شهادت رسانده و صدها نفر دیگر را تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار داده است. این در حالی است که هر روز بر شمار مخالفان رژیم که به زندان می‌افتند، افزوده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها