موسسه استاندارد اند پورز رتبه اعتباری فرانسه و اتریش را برای نخستین بار، یک درجه کاهش داد

کاهش همزمان رتبه اعتباری 9 کشور حوزه یورو

به دنبال افزایش نگرانی‌ها نسبت به ناتوانی رهبران اروپا در مهار بحران مالی منطقه یورو، موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز رتبه اعتباری 9 کشور این منطقه از جمله فرانسه، اسپانیا و ایتالیا را کاهش داد.
کد خبر: ۴۵۲۲۳۲

به گزارش رویترز، موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز، در روز 13 ژانویه که کارشناسان اقتصادی آن را جمعه سیاه اقتصاد اروپا توصیف کردند، رتبه اعتباری 9 کشور حوزه یورو را کاهش داده و اعتبار فرانسه و اتریش را از رتبه AAA تنزل داد، اما رتبه اعتباری آلمان به عنوان موتور محرکه اقتصاد اروپا همچنان AAA باقی ماند.این موسسه اعتبارسنجی آمریکایی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: اعتبارسنجی‌های امروز ما بر این اساس تنظیم شده که ابتکارات سران اتحادیه اروپایی در هفته‌های گذشته برای بهبود بخشیدن به اوضاع نامساعد حوزه یورو ناکافی بوده است.

با پیش‌بینی افزایش میزان ورشکستگی در ماه مارس، در صورتی که یونان نتواند بانک‌ها و بیمه‌گران را برای پذیرش داوطلبانه زیان‌ها در اوراق قرضه خود متقاعد سازد، دومین بسته نجات بین‌المللی حوزه یورو نیز تاثیری بر وضعیت کنونی نخواهد داشت.استاندارد اند پورز، همچنین رتبه اعتباری ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و قبرس را 2 درجه کاهش و اعتبار هر یک از کشورهای فرانسه، اتریش، مالت، اسلواکی و اسلوونی را یک درجه کاهش داد.براساس گزارش جدید این موسسه، کشور مقروض ایتالیا همچون قزاقستان در همان رتبه BBB + باقی ماند.این گزارش چشم‌انداز منفی‌ای را برای 14 کشور حوزه یورو از جمله فرانسه، اتریش، فنلاند، هلند و لوکزامبورگ برای کاهش بیشتر رتبه اعتباری‌شان ترسیم کرده است.

براساس این گزارش، آلمان تنها کشوری است که با رتبه AAA با کاهش رتبه اعتباری مواجه نشده و چشم‌انداز اقتصادی‌اش نیز باثبات پیش‌بینی شده است.

ایندیپندنت: جمعه سیاه برای یورو

در همین حال روزنامه ایندیپندنت کاهش رتبه اعتباری کشورهای اروپایی در روز جمعه را به عنوان جمعه سیاه برای حوزه یورو اعلام کرد.به گزارش واحد مرکزی خبر، بن چو در مقاله‌ای که در نسخه اینترنتی این روزنامه انگلیسی به چاپ رسید، نوشت با کاهش رتبه اعتباری فرانسه توسط یک موسسه اعتبارسنجی معتبر، منطقه یورو بیشتر دچار هرج و مرج شده است و در عین حال گفت‌وگو‌ها برای رسیدن به توافقی جهت کاهش بار بدهی یونان با شکست مواجه شد.پس از این‌که اخبار در مورد این که موسسه استاندارد اند پورز قصد کاهش رتبه اعتباری یکی از ستون‌های اقتصادی کشورهای پول واحد را دارد منتشر شد، ارزش یورو بشدت سقوط کرد و بازارهای بورس در اروپا و آمریکا نیز شاهد هرج و مرج شد.

علاوه بر این، اعلام این خبر که تلاش‌ها برای متقاعدکردن طلبکاران خصوصی یونان برای کاهش میزان بدهی این کشور ناکام مانده است، واکنش شدید بازارها را در پی داشت.

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه شب شنبه خواستار تشکیل یک کابینه بحران شد. کاهش رتبه اعتباری فرانسه به آن معناست که افزایش پول در بازارهای سرمایه برای صندوق ثبات مالی اروپا مشکل‌تر خواهد شد.احتمال دارد کاهش رتبه اعتباری ایتالیا و اسپانیا، این کشورها را به دریافت کمک مالی نیازمند کند.در همین حال، فیچ، ‌یک موسسه اعتبارسنجی دیگر این هفته اعلام کرد در نظر ندارد رتبه اعتباری فرانسه را کاهش دهد. دیوید ریلی، مدیر این موسسه گفت: ‌«فرانسه یک کشور بحرانی نیست.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها