وضعیت جسمانی افراد باید قبل از حضور در مجموعه‌های ورزشی بررسی شود

مراجعه به باشگاه ورزشی فقط با مشورت پزشک

احساس می‌کنید، اضافه وزن دارید و لازم است کمی در روز ورزش کنید؟ شاید ثبت‌نام در یک باشگاه ورزشی اولین راه‌حلی باشد که به ذهنتان برسد، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب، بهتر است ابتدا با یک پزشک مشورت کنید.
کد خبر: ۴۵۱۷۶۳

دکتر زهرا علیزاده، مدیر گروه تحقیقات تغذیه ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ازجمله مشکلات در حوزه سلامت عمومی را بی‌توجهی به سلامت جسمی افراد قبل از مراجعه به باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی عنوان می‌کند و می‌گوید: افراد باید بیاموزند که چند دقیقه فعالیت فیزیکی با چه شدت و مدت زمانی در هفته برای بهبود سلامت قلبی ـ ریوی، افزایش آمادگی جسمانی و کاهش خطر بیماری‌هایی از قبیل دیابت و فشارخون لازم است. به این دلیل افراد قبل از حضور در مجموعه‌های ورزشی برای جلوگیری از خطرات احتمالی بهتر است وضعیت جسمانی‌شان بررسی شود.

رژیم نامناسب در باشگاه‌ها، وضع را بدتر می‌کند

مدیر گروه تحقیقات تغذیه ورزشی با اشاره به این که رژیم غذایی نامناسب ارائه شده در برخی باشگاه‌های ورزشی از دیگر مشکلات است، می‌افزاید: بسیاری از افراد و ورزشکاران، توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب با وضعیت جسمانی خود را دریافت نمی‌کنند و در مواردی با توصیه‌های غیرعلمی روبه‌رو می‌شوند.

وی با بررسی رژیم غذایی که در یک باشگاه توصیه شده بود، نشان می‌دهد که گاه افراد با رژیم‌های غیرکارشناسی بیش از 6 برابر نیاز بدن پروتئین دریافت می‌کنند. این نوع رژیم‌های غذایی طی زمان، عوارض بسیاری دارد که در برخی موارد خطرات آن غیرقابل جبران است.

تجویز حرکات ورزشی مناسب

استاد یار دانشگاه تهران با تاکید بر این که حضور پزشک ورزشی کنار مراجعه‌کنندگان به باشگاه‌ها ضروری است، توضیح می‌دهد: ورزشکار حرفه‌ای قبل از شروع فصل مسابقات، باید مورد معاینات و بررسی‌های لازم از نظر سلامت قلبی ـ عروقی و آمادگی بدنی قرار گیرد. ارائه راهکارهای درمانی مناسب با تجویز حرکات ورزشی صحیح و تجویز دوره‌های فیزیوتراپی می‌تواند عملکرد ورزشکار را تا حد زیادی افزایش دهد و گاهی با یک سری درمان‌های جزئی و تمرینات ساده، مشکلات فرد حل خواهد شد.

وی می‌افزاید: تیم‌های ورزشی در مورد فعالیت‌هایی که افراد قبل و بعد از تمرین انجام می‌دهند، باید آگاهی لازم داشته باشند؛ اگر حرکات ورزشی غیراصولی و بدون آمادگی لازم انجام شود، بروز اختلالاتی از قبیل کشیدگی عضلات، پارگی رباط‌ها، پارگی مینیسک‌ها و... حتمی است. آگاهی از وضعیت و توان افرادی که قصد انجام فعالیت‌های ورزشی دارند در هر سطحی ضروری است، بعضی افراد صدمه دیده می‌گویند که در شروع ورزش، بدنشان را به خوبی گرم نکرده‌اند و در زمان تمرین بدنشان انعطاف‌پذیری لازم را نداشته است.

از طرفی آسیب‌های ورزشی در بسیاری موارد با روش‌های غیرجراحی قابل درمان است که پزشکی ورزشی در این زمینه خدمات لازم را ارائه می‌دهد.

کنترل بیماری‌ها با پزشک ورزشی

دکتر علیزاده اضافه می‌کند: پزشک ورزشی می‌تواند به افراد برای افزایش سلامت عمومی، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها همراه با نگاه به ورزش حرفه‌ای کمک کند. پزشک ورزشی در کنار سایر متخصصان تلاش می‌کند با به‌کارگیری شیوه درمان مناسب عوارض ناشی از مصرف داروها را کاهش دهد.

وی می‌گوید: به طور کلی پزشک ورزشی برای بهبود بیماری‌های خاص ازجمله افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی، کمردرد و دردهای مزمن مفصلی، دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی ـ‌ ریوی، افراد مبتلا به سرطان و زنان طی دوران بارداری برنامه‌های مختلفی تدوین کرده که اجرایی هم شده است. در این میان باید گفت، پزشک ورزشی برای جمعیت عمومی از نظر تغذیه سالم و نوع مناسب فعالیت‌های ورزشی نقش کمکی دارد.

شناسنامه بدن، بیگانه در باشگاه‌های ما

دکتر علیزاده با تاکید بر این موضوع که سیستم ارجاع در باشگاه‌های ورزشی در تقویت سلامت عمومی جامعه موثر است، می‌گوید: افراد با مراجعه به باشگاه تمرین‌هایی را دریافت می‌کنند، اما معمولا از خطراتی که تهدیدشان می‌کند، بی‌اطلاع هستند. مراجعه‌کنندگان به باشگاه‌های ورزشی در برخی از کشورها، پرسشنامه‌هایی را با عنوان شناسنامه‌ بدن در زمان ثبت‌نام پر می‌کنند، به طور مثال در این پرسشنامه‌ها از افراد پرسیده می‌شود که آیا تا به حال در زمان فعالیت فیزیکی درد سینه داشته‌اند یا این که آیا در خانواده‌شان فردی بوده که بر اثر بیماری قلبی فوت کرده باشد؟

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: در ایران، افراد باید قبل از شروع ورزش با متخصصان مشورت کنند و باشگاه‌ها نیز موظفند، برای مراجعه‌کنندگان، پرسشنامه‌های استانداردی تکمیل کنند تا وضعیت بدنی و جسمی آنها در قالب شناسنامه‌ای با عنوان شناسنامه‌ بدن ذخیره و نگهداری شود.

هانیه ورشوچی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها