سخنان اسد در حالی مطرح شد که شورای مخالفان سوریه نسبت به کار ناظران عرب ابراز بدبینی کرده است

اسد: با مشت آهنین به تروریست‌ها پاسخ می‌دهیم

بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در چهارمین سخنرانی خود پس از آغاز بحران این کشور به بیان دیدگاه‌هایش درباره مأموریت هیأت ناظران اتحادیه عرب، نحوه تعامل کشورهای عربی و غیرعربی با تحولات سوریه و برنامه اصلاحات پرداخت.
کد خبر: ۴۵۱۵۳۶

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری سوریه در سخنانی که دیروز به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی این کشور پخش شد، گفت: امروز بعد از 10 ماه از حوادث تاسفباری که هموطنان ما را هدف قرار داده با شما سخن می‌گویم. شرایط کنونی برای ما به مثابه یک امتحان بزرگ است و ما با مشارکت هم می‌توانیم از آن خارج شویم. وی افزود: حوادث اخیر سوریه قلب من و قلب ملت سوریه را به سختی آزرده و ما را به گریه انداخته، اما همگان می‌دانند که توطئه‌های خارجی در این حوادث نقش بسزایی داشته است.

مساله ناظران

بشار اسد گفت: مساله حضور ناظران اتحادیه عرب در سوریه مساله‌ای است که ما خود برای اولین‌بار آن را مطرح کردیم و در نشستی با یک هیات از اتحادیه عرب آن را در میان گذاشتیم. در واقع این طرح، پیشنهاد خود سوریه بوده است و ما خود خواهان این بودیم که ناظران به سوریه وارد شوند و از اوضاع کشور آن‌گونه که هست، اطلاع یابند. رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره به ادعاهای برخی کشورهای عربی مبنی بر ایجاد اصلاحات در سوریه گفت: بعضی کشورهای عربی هستند که به ما می‌گویند در کشور اصلاحات انجام دهید، این در حالی است که خود هیچ اطلاعی از دموکراسی ندارند. آنها باید بدانند که سوریه جزو اولین کشورهای عربی است که در آن پارلمان ایجاد شد و به سوی دموکراسی حرکت کرد. بشار اسد با متهم کردن اتحادیه عرب به کارشکنی عنوان کرد: اتحادیه عرب به طور مستقیم در ایجاد فتنه و تفرقه نقش دارد. اتحادیه عرب عضویت سوریه در این اتحادیه را تعلیق کرده است اما این مساله برای ما هیچ اهمیتی ندارد، چرا که ما سال‌هاست می‌کوشیم تا خسارت‌های وارد شده به سوریه را که ناشی از روابط‌ با اعراب است، کاهش دهیم. وی خاطرنشان کرد: سوریه در اتحادیه عرب یک رکن اساسی است و اتحادیه عرب بدون سوریه اصولا فایده‌ای ندارد و هویت عربی نخواهد داشت.

بشار اسد در ا دامه انتقاداتش از مواضع اتحادیه عرب در قبال تحولات سوریه گفت : برخی کشور های عربی را غربی​ها اداره می کنند و به جای اعراب تصمیم می گیرند. وی در سخنانش در دانشگاه دمشق افزود: هدف آنها این است که سوریه را تحویل اسرائیل بدهند.

ادامه اصلاحات

رئیس‌جمهوری سوریه درباره مسائل اخیر این کشور و اصلاحات در سوریه گفت: انجام اصلاحات بدون در نظر گرفتن اوضاع همان‌گونه که هست، امکان‌پذیر نیست و ما در داخل 2 مساله مهم را پیش‌رو داریم؛ اول اصلاحات سیاسی و دوم مبارزه با تروریسم.

بشار اسد با اشاره به قانون اساسی کشور و ضرورت اصلاح آن اظهار کرد: آخرین مساله‌ای که در بحث اصلاحات سیاسی کشور مطرح است، مساله قانون اساسی است که کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شده و در حال اجرای اصلاحات مورد نیاز در قانون اساسی است تا در ماه مارس به همه‌پرسی گذاشته ‌شود. رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره به کشته‌شدگان حوادث اخیر در سوریه گفت: هیچ‌کسی در مقابل بازخواست مصون نیست و کسی که خطایی انجام داده باشد، مورد پیگرد قرار می‌گیرد، اما متهم کردن کسی به کشتن مردم نیاز به مدارک و ادله دارد و جمع‌آوری مدارک نیز نیازمند سازمان‌های مربوطه است که این امر تنها با آرام‌ شدن وضعیت موجود محقق می‌شود.

مشت آهنین

بشار اسد تصریح کرد: اولویت اصلی ما بازگرداندن امنیت به کشور است که این مساله تنها با برخورد شدید با تروریست‌های قاتل برآورده می‌شود. ما باید با مشتی آهنین با آنها برخورد کنیم. وی گفت جنگ با تروریسم یک جنگ ملی است و این کار مسوولیت همه ماست. همه باید در این جنگ شرکت کنند اما این مساله را نیز نباید از یاد ببریم که کشور قدرتمند کشوری است که بداند کی و چگونه گذشت کند و فرزندان خود را به آغوش خود بازگرداند. رئیس‌جمهوری سوریه افزود: ما باید تروریست‌ها را از بین ببریم اما همزمان باید فرزندان فریب‌خورده خود را نیز به آغوش کشور بازگردانیم. کشور همانند مادر است که همواره به فرزندانش این فرصت را می‌دهد که از اشتباه خود بازگردند. وی یادآور شد عفوهای عمومی که صادر کردیم در همین راستا بود و در اکثر اوقات نیز جواب مثبت از آن گرفته‌ایم. بشار اسد در مورد این‌که پایان توطئه دشمنان سوریه و بحران کنونی این کشور کی خواهد بود، اظهار کرد: نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که توطئه کی به پایان می‌رسد، اگر ما از آرمان‌های خود و دفاع از مقاومت دست برداریم که هرگز این کار را انجام نمی‌دهیم، احتمال دارد توطئه به پایان برسد. وی با بیان این که سوریه در بدترین شرایط خود از برخی کشورها که ما را نصیحت می‌کنند، بهتر است، افزود: ما هرگز نمی‌توانیم از عزت و کرامت خود دست برداریم. کرامت ما از ارتش و ثروت آنها نیز باارزش‌تر است. به همین دلیل، توطئه هنگامی به پایان می‌رسد که ما بتوانیم بر آن پیروز شویم. و آن هنگامی است که بتوانیم شاخه اصلی آن یعنی تروریسم را شکست دهیم.

ادامه کار ناظران

سخنان اسد در شرایطی ایراد شد که ناظران اتحادیه عرب نخستین گزارش خود را روز یکشنبه ارائه و بررسی کردند و قرار شد تا چند روز دیگر گزارش کامل خود را از تحولات سوریه ارائه دهند. در گزارش نخست ضمن برخی انتقاد‌ها از تحولات سوریه از همکاری این کشور با ناظران تجلیل شده بود. روزگذشته حسن عبدالعظیم، هماهنگ کننده کل مرکز ملی هماهنگی گروه‌های تغییر دموکراتیک گفت: هیأت ناظران اتحادیه عرب به تلاش‌های خود برای انعکاس واقعیت‌های سوریه ادامه می‌دهد. این درحالی است که به گزارش العالم،‌ شورای مخالفان سوریه نسبت به کار ناظران ابراز بدبینی کرده است. عبدالاله الملحم، عضو شورای مخالفان سوریه در خارج (شورای استانبول) گفت: این شورا امیدی به طرح اتحادیه عرب ندارد و این مساله را به بسیاری از اعضای خود ابلاغ کرده است. این مخالف سوری افزود: ما درپی تشکیل هیأتی برای اعزام به سازمان ملل متحد برای ارائه معضل سوریه به این نهاد بین‌المللی هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها