آخرین مرحله رزمایش بزرگ ولایت 90 با رژه نیروی دریایی ارتش به پایان رسید

هشدار فرمانده کل ارتش به ناوگان آمریکا

همزمان با اتمام رزمایش بزرگ دریایی ولایت90 و رژه یگان‌های نیروی دریایی ارتش، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به ناوگان دریایی آمریکا هشدار داد ناو هواپیمابر این کشور دیگر به خلیج‌فارس برنگردد.
کد خبر: ۴۵۰۱۸۹

امیرسرلشکر عطاءالله صالحی با تاکید بر این‌ که آمریکایی‌ها تذکراتش را جدی بگیرند، تصریح کرد: ما فقط به تذکر بسنده نخواهیم کرد.

سردار جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز با تاکید بر توانمندی ایران در بستن تنگه هرمز تصریح کرد: ایران فعلا قصد ندارد از این توانمندی استفاده ‌کند هر چند دکترین دفاعی ایران تهدید مضاعف در برابر تهدید است.

این هشدارها که در حاشیه آخرین روز رزمایش ولایت 90 مطرح شد، در واکنش به تهدیدهایی است که در روزهای اخیر علیه ایران صورت گرفته است. بر همین اساس از سوم دی‌ رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 که بزرگ‌ترین رزمایش نیروی دریایی ارتش محسوب می‌شود، به مدت 10روز برگزار شد و در آخرین روز مانور برپایی رژه یگان‌های شرکت‌کننده در آن، قدرت‌نمایی ایران در جوار تنگه هرمز را وارد فاز جدیدی کرد.

وسعت منطقه عملیاتی و اطلاعاتی، بهره‌گیری از تاکتیک‌های کاملا بومی، تست موشک محراب و چند موشک جدید دیگر و البته گستردگی بازتاب‌های بین‌المللی، از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد رزمایش ولایت 90 محسوب می‌شود.

فرمانده کل ارتش روز گذشته در حاشیه مراسم پایانی رزمایش، با اشاره به این موارد، ‌تصریح کرد: تجربه‌های بزرگی که ما در عرصه دریا داشتیم، مانند حضور در خلیج عدن و دریای سرخ و مدیترانه و درگیری‌هایی که در خلیج عدن بوده، موجب ارتقای توان رزمی ما شده است و ما در این رزمایش دستاوردها و تسلیحات بسیار مناسب و خوبی را مورد ارزیابی قرار دادیم که یکی از آنها پدافند هوایی موشکی بود که برای اولین بار با تست سامانه «محراب» توانستیم آن را به نتیجه برسانیم.

امیر صالحی خاطرنشان کرد: این رزمایش برای تمامی کشورها چه دوست و چه دشمن دارای پیام است که دشمنان پیام را به خوبی درک کردند و در ابتدای رزمایش دیدیم که ناو هواپیمابر آمریکایی از خلیج‌فارس خارج و با گذر از تنگه هرمز در دریای عمان مستقر شد. به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌ که ما به دنبال هیچ کار غیرمنطقی نبودیم، اما برای هر تهدیدی آماده هستیم،‌ گفت: به آنها هشدار و تذکر می‌دهیم که این ناو به منطقه سابق خود در خلیج‌فارس برنگردد چرا که ما عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم و فقط یک بار تذکر می‌دهیم.

فرمانده کل ارتش تصریح کرد: حرکتمان در دریا نه انفعالی است و نه تهاجمی بلکه برای تمرین در دریای آزاد و حفاظت از منافع جمهوری اسلامی و کشورهای اسلامی است و دوستان جمهوری اسلامی بدانند اگر بر کشور برادری مثل ایران تکیه کنند بهتر از آن است که با وابستگی به کشورهای غربی و آمریکا هم حیثیت، ‌آبرو و هم پول خود را از دست بدهند.

نمایش قریب‌الوقوع اقتدار نیروی دریایی سپاه

علاوه بر واکنش فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و معاون ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم به تهدیدهای کشورهای غربی علیه کشورمان واکنش نشان داد و گفت: ملت ایران قابل تهدید نیست و هر کس به این فکر باشد باید هزینه سنگینی را بپردازد. سردار سرلشکر حسن فیروزآبادی که برای حضور در مراسم رژه نیروی دریایی ارتش در آخرین روز از رزمایش حاضر شده بود، تصریح کرد: ملت ایران در فناوری نظامی و پیشرفت‌های علمی رشد ماهانه دارد و در هر رزمایش، یک سلاح نیرومند مطابق با دکترین نظام جمهوری اسلامی که دفاعی و بازدارنده است، ارائه می‌دهد. فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد: بزودی قدرت ناوگان عظیم دریایی سپاه را نیز به نمایش می‌گذاریم.

قابلیت‌های ایران به اثبات رسید

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز درخصوص ابعاد رزمایش نیروی دریایی ولایت 90 اظهار کرد: در این رزمایش کارآمدی و قابلیت موثر تسلیحات ساخت وزارت دفاع در حوزه دریایی، موشکی، الکترونیک و اپتیک، مخابرات و انواع مهمات در صحنه عملیاتی به اثبات رسید. سردار احمد وحیدی با تاکید بر این ‌که کارآمدی صنایع دفاعی در طراحی، ساخت و تولید نیازمندی‌های متنوع نیروهای مسلح، یک بار دیگر ناکارآمدی تحریم‌ها را به اثبات رساند، افزود: دشمنان تلاش می‌کنند آمادگی دفاعی نیروی دریایی کشورمان را که وظیفه ذاتی آنان به شمار می‌رود به عنوان تهدیدی علیه امنیت منطقه القاء کنند. وزیر دفاع هدف از برگزاری این رزمایش را آمادگی برای حفظ امنیت پایدار در منطقه عنوان کرد و گفت: این رزمایش نشان داد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین حافظ صلح و امنیت منطقه از آمادگی و صلابت برخوردارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها