به گزارش فارس، طاهره علامه در نشست خبری بسیج تغذیه که در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: این بستههای آموزشی با محوریت بهبود شیوه زندگی طراحی و فعالیتهای جسمانی، تغذیه صحیح و پرهیز از دخانیات، از مباحث مطرح شده در این بستههای آموزشی است.
رئیس اداره میانسالان وزارت بهداشت گفت: این طرح در ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی به صورت پایلوت انجام و مشکلات اجرایی آن استخراج شده است.علامه افزود: ۲ برنامه دیگر به صورت کمپین آموزشی با عنوان هفته سلامت زنان و و هفته سلامت مردان طرحریزی شده شده است که آموزش تغذیه سالم یکی از از مباحث اصلی آن است.
یمانی، معاون اداره سلامت جمعیت خانواده و مدارس در این نشست اظهار کرد: زندگی امروزه، فعالیتها و شغلهایی که افراد جامعه دارند موجب بروز برخی مشکلات شده که نقش رسانههای جمعی و اطلاعرسانی بسیار مهم است.
وی گفت: باید همگی با یکدیگر فعالیت کنیم و بحث سلامت افراد را به صورت نهادینه انجام دهیم و ایران جز معدود کشورهای دنیاست که ماده غذایی را با حساب و کتاب مصرف میکند. باید مواد غذایی مفید را جایگزین مواد غذایی بیارزش کنیم.
فقط ۱۴ درصد ایرانیان میوه و سبزی میخورند
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیــــز گفت: ۱۲ درصد مردان و ۱۴ درصد زنان بالای ۱۵ تا ۶۵ ساله میوه و سبزی مصرف میکنند و حدود ۸۶ درصد ایرانیان سبزی و میوه نمیخورند.
زهرا عبداللهی در این نشست، افزود: در برنامه ۵ ساله پنجم موظف هستیم که هرساله بسیج تغذیه را برگزار کنیم.وی گفت: فرهنگسازی و اطلاعرسانی برای اصلاح الگوی تغذیه کشور، یکی از مهمترین اهداف این بسیج است.
به گفته عبداللهی، مشکلات تغذیهای و روند رو به گسترش آن، یکی از مهمترین مسائلی است که موجب بروز دیابت، سرطان و بیماریهای قلبی شده است.
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اضافه کرد: اضافه وزن و چاقی به دلیل بیشخواری و مصرف برخی مواد غذایی مانند چربی، شیرینی، غذاهای پرپروتئین و نمک باعث چاقی میشود.
وی ادامه داد: ایرانیان روزانه ۱۰ گرم نمک مصرف میکنند که ایـــن میزان ۲ برابر توصیه شده است و کاهش نمک میتواند بروز بیمـــاریهای قلبی را ۱۸ تا ۲۴ درصد کاهش دهد. همچنین مصرف قند و چربی بیش از نیاز بدن است.
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: افراد باید روزانه از ۵ گروه اصلی مواد غذایی در رژیم عذاییشان استفاده کنند و مصرف نمک و چربی را کاهش دهند که در ایران برعکس عمل میشود. ایرانیان بیش از حد نیاز قند، نمک و چربی استفاده میکنند و مواد غذایی مفید مانند میوههاو سبزیها در رژیم غذاییشان کمتر یافت میشود.
عبداللهی بیان کرد: میزان میوه و سبزی در کشور ایران، بسیار کمتر از میزان توصیه شده است و افراد روزانه باید ۳ تا ۵ واحد میوه و ۲ تا ۴ واحد سبزی مصرف کنند.
وی تاکید کرد: ۱۲ درصد مردان و ۱۴ درصد زنان ۱۵ تا ۶۵ ساله فقط میوه و سبزی استفاده میکنند که آماری نگرانکننده است و مصرف میوهها و سبزیها میتواند ویتامین و املاح معدنی مفید را تامین کند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: در مورد مصرف گروه شیر و لبنیات نیز با آماری وحشتناک مواجه هستیم، به این دلیل که هر فردی روزانه حداقل ۲ تا ۳ واحد شیر و لبنیات مصرف میکند که این میزان کمتر از میزان توصیه شده است و بروز کمبود کلیسم و پوکی استخوان نشانه مصرف کم لبنیات است و همان طور که میدانید، مصرف کلیسم در بروز بیماریهای قلبی تاثیر میگذارد.
عبداللهی اضافه کرد: اضافه وزن و چاقی در میان ایرانیان شیوع زیادی پیدا کرده است؛ به طوری که ۴۰ درصد مردان و ۵۲ درصد زنان ۱۹ تا ۶۵ ساله مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند، همچنین ۵۹ درصد زنان و ۳۶ درصد مردان ۴۵ تا ۶۵ ساله به فشارخون بالا مبتلا هستند.
وی عنوان کرد: ۴۰ درصد زنان و ۳۳ درصد مردان بالای ۴۵ تا ۶۵ ساله به بیماری قند مبتلا هستند که تغییر سبک زندگی میتواند مانع بروز این بیماریها شود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: سیاستهای حمایتی دولت از صنایع غذایی میتواند بسیار تأثیرگذار باشد و باید از صنایع غذایی حمایت و به آنها توصیه شود که به جای تولید لبنیات پرچرب، لبنیات کمچرپ تولید کنند.
عبداللهی بیان کرد: از مصرف سبزیهای فلهای که به طور مستقیم از زمینهای زراعی وارد مغازهها میشود، باید پرهیز کرد، به این دلیل که این سبزیها همراه با گل فراوان، انگل و میکروب است و بسیاری از زنان به دلیل اینکه شاغل هستند و فرصت تهیه و پاک کردن سبزی را ندارند، این ماده باارزش کمتر مصرف میشود.
هوش مصنوعی یکی از قدیمیترین عادتهای ما در اینترنت را تغییر داده است
جامجم آنلاین بررسی کرد
در گفتوگو با جامجم آنلاین عنوان شد
در گفتوگو با جامجم آنلاین تشریح شد
جامجم آنلاین بررسی کرد
در گفتوگو با جامجم آنلاین مطرح شد