با وجود گذشت یک هفته از اعلام خبر شکار یک فروند هواپیمای پیشرفته بدون سرنشین جاسوسی آمریکا، بازتاب این موضوع در رسانه‌های بین‌المللی و آمریکایی همچنان ادامه دارد. در همین زمینه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به سردرگمی مقامات آمریکایی در موضعگیری‌های خود درخصوص این اتفاق پرداخته است.
کد خبر: ۴۴۵۳۴۹

به‌گزارش واحد مرکزی خبر، خبرنگار ارشد این شبکه آمریکایی در این زمینه گفت: مقامات آمریکایی در ابتدا می‌گفتند این هواپیمای جاسوسی هنگام تردد در مرز افغانستان دچار مشکل شده و سقوط کرده است، نه این‌که ایرانی‌ها آن را سرنگون کرده باشند اما با گذشت زمان، منابع آمریکایی ماجرا را به‌گونه دیگری مطرح کردند. باربارا استار افزود: چند روز پس از اعلام خبرهای اولیه مربوط به این هواپیمای جاسوسی، مقامات آمریکایی اذعان کردند این هواپیما بخشی از عملیات جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده است و در آن هنگام ماهیت این هواپیما نیز تایید و اعلام شد از نوع هواپیمای RQ170 بوده که رادارگریز است و برای سازمان سیا بسیار حائز اهمیت. خبرنگار ارشد شبکه سی‌ان‌ان افزود: باآن‌که مقامات پنتاگون اعلام کردند خسارت‌های زیادی به این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی وارد شده است سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا چند ساعت بعد در کنفرانس خبری حاضر شد و مطالب دیگری مطرح کرد.

رابرت بائر، مامور سابق سیا نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با بیان این‌که این هواپیما از طریق هک شدن برنامه‌هایش به زمین نشانده شده است، گفت: البته مقامات آمریکایی تاکنون این مساله را انکار کرده‌اند اما از حقیقت نمی‌شود فرار کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز شنبه درگزارشی باتوجه به اظهارات ضد و نقیض و گفته‌های مبهم مقامات آمریکایی، به عجزکاخ سفید در پاسخ دادن به علت چگونگی زمینگیر شدن این پرنده جاسوسی در خاک ایران اشاره کرد. آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت: مبهم گویی و سکوت مقامات آمریکایی در رده‌های مختلف، بر ابهام این حادثه دامن زده است. این خبرگزاری آمریکایی افزود: درحالی که مقامات آمریکایی از طریق نیروهای برقراری امنیت در افغانستان (ایساف) در ابتدا تلاش کردند تا ماموریت این پهپاد را صرفا یک گشتزنی در غرب افغانستان عنوان کنند، اما اخبار انتشاریافته و میزان تجاوز به آسمان ایران بسیار شبهه برانگیز شد.

آسوشیتدپرس در پایان این گزارش نوشت: این پرسش به قوت خود باقی است، این پرنده فوق سری پیشرفته که به‌طور خودکار برای بازگشت به پایگاه خود در افغانستان یا عملکرد «خود انهدام» برنامه‌ریزی و مجهز شده بود، چگونه اکنون در اختیار ایرانی‌ها قرار دارد. شبکه خبری الجزیره انگلیسی هم ساقط شدن هواپیمای پیشرفته آمریکا به دست ایران را شکستی بزرگ برای آمریکا و یک پیروزی ارزشمند برای ایران توصیف کرد. این شبکه افزود: این هواپیما یکی از بهترین هواپیماهای جاسوسی آمریکاست که سرمایه‌گذاری کلانی برای آن شده است. یو اس ای تودی نیز نوشت: حسگرهای تعبیه شده در هواپیمای بدون سرنشین آمریکا ارزشمندتر از قابلیت‌های رادارگریز آن است. روزنامه فرانسوی لوفیگارو چاپ فرانسه هم نوشت: سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در ایران، نگرانی‌های تازه‌ای را برای مقامات آمریکایی در پی دارد. فرید زکریا، تحلیلگر مجله نیوزویک هم در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: این‌که گفته می‌شود ایرانی‌ها نمی‌دانند با این هواپیمایی که در اختیار دارند چه کار کنند به هیچ وجه درست نیست. این‌گونه اظهارات احمقانه است زیرا ایران کشوری بسیار پیشرفته است و ایرانی‌ها سانتریفیوژ می‌سازند و برنامه هسته‌ای دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها