سریال سقوط آزاد را علیرضا امینی در 8 قسمت کارگردانی کرده است

پلیس و دختر تبهکار در سقوط آزاد

پخش مجموعه هشت قسمتی سقوط آزاد به کارگردانی علیرضا امینی و به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز از دیشب آغاز شده است. این مجموعه تلویزیونی به سفارش شبکه یک سیما و همکاری اداره سینمایی ناجا برای پخش درهفته نیروی انتظامی تهیه شده است، در یکی از شب‌هایی که این سریال پلیسی در حال تصویربرداری بود، برای تهیه گزارش از پشت صحنه آن به محل تصویربرداری رفتیم.
کد خبر: ۴۳۲۸۵۴

جمعیت زیادی در اطراف یکی از برج‌های بزرگ حوالی بلوار فرحزادی ایستاده‌اند. قرار است یکی از اصلی‌ترین سکانس‌های این مجموعه به تصویر کشیده شود. تعداد زیادی از هنروران نیروی انتظامی به همراه چند ماشین پلیس هم در صحنه هستند. شاید اگر حضور دوربین و عوامل تصویربرداری نبود گمان می‌رفت که اینجا محل وقوع حادثه‌ای است.قرار است در این صحنه نیروهای پلیس وارد محل اختفای شخصیت اصلی داستان به نام مانا با بازی روناک یونسی شوند و مانا هم به محض اطلاع از حضور پلیس در محل از شوتینگ زباله فرار کند.

علیرضا امینی، کارگردان این مجموعه در حال هدایت بازیگران است. پوریا پورسرخ و حامد بهداد در این سریال نقش پلیس مخفی را بازی می‌کنند و هیچ‌کدام از آنها لباس نیروی انتظامی به تن ندارند. علیرضا امینی پس از چندتله فیلم که برای تلویزیون ساخته، اولین سریال تلویزیونی خود را با مضمونی پلیسی جلوی دوربین می‌برد. پس از فیلم‌های «هفت دقیقه تا پاییز» و «انتهای خیابان هشتم» این سومین همکاری حامد بهداد با علیرضا امینی است.

وقتی پلیس درست عمل نمی‌کند

مجموعه‌هایی که با موضوع نیروی انتظامی ساخته می‌شوند، معمولا از حضور یک مشاور انتظامی هم بهره می‌برند. سرهنگ مددی، مشاور انظامی این سریال در حین این‌که هنروران انتظامی خود را برای صحنه بعدی راهنمایی می‌کند، چند دقیقه‌ای هم با ما همکلام می‌شود. وقتی از او می‌پرسم با توجه به این‌که نیروی انتظامی اسپانسر(حامی مالی) اصلی این مجموعه است، آیا قرار است حضور پلیس، حرف اول و آخررا در این مجموعه بزند؟ وی در پاسخ می‌گوید: خیر چرا که هدف اصلی ما تعامل خود صدا و سیماست.

لازمه مجموعه‌هایی که به نوعی پلیس در آنها حضور دارد، این است که باید یک مشاور انتظامی حتما در کنار گروه سازنده حضور داشته باشد و این اتفاق به این معنا نیست که پلیس حرف اول و آخر را در این مجموعه می‌زند. این حضور صرفا به منزله یک تعامل دو جانبه است، هرچند اسپانسر اصلی سریال سقوط آزاد معاونت سینمایی ناجاست. حضور ما هیچ وقت باعث نشده از تهیه‌کننده و کارگردان بخواهیم تمام و کمال آن‌گونه که پلیس می‌خواهد، رفتار کنند. وقتی از او می‌پرسم که آیا حضور پلیس در این مجموعه، متفاوت از دیگر مجموعه‌هاست؟ در پاسخ می‌گوید: به هر حال نقش حضور پلیس در هر کار و مکانی، ایجاد امنیت است. آنچه در آخر ممکن است متفاوت به نظر بیاید، نحوه نگارش و پرداخت داستان است. حتی خیلی اوقات تغییراتی هم در سر صحنه اعمال می‌شود. برایمان مهم این بود که در این سریال نشان دهیم در زندگی روزمره هم خیلی اوقات پلیس بدرستی عمل نکرده است و این دقیقا همان چیزی است که محتوای پلیسی سریال سقوط آزاد را از دیگر مجموعه‌هایی با این مضمون متفاوت می‌کند.

برای باختن نیامده‌ام

با شمارش علیرضا امینی و آماده‌باش گروه، اولین سکانسی که قرار است در شب کلید بخورد، آغاز می‌شود. در این صحنه قرار است حامد بهداد، پوریا پورسرخ و الهام حمیدی که او نیز نقش پلیس را در این مجموعه ایفا می‌کند، به همراه جمعی از گروه نیروی انتظامی اسلحه به دست وارد ورودی ساختمان شوند. مطابق خیلی از صحنه‌هایی که برای بار اول باب طبع کارگردان گروه نیست، این سکانس هم به برداشت دوم و سوم می‌رسد. امینی معتقد است میزانسی که برای این سکانس در نظر گرفته، باید کمی تغییر کند و به قولی زاویه دوربین برای گرفتن این نما چندان مناسب نیست. فرصت خوبی است که سراغ پوریا پورسرخ برویم که در حضوری متفاوت این باردر یک سریال اکشن پلیسی در نقش سروان پویا در تلویزیون ظاهر می‌شود. خودش می‌گوید یکی از دلایلی که بشدت مرا راغب کرد تا در این مجموعه حضور داشته باشم، این بود که نوع فیلمسازی و کار علیرضا امینی را بسیار دوست دارم و زمانی که پیشنهاد بازی در این سریال به من داده شد، آن را فرصت خوبی دانستم و پذیرفتم که در آن بازی کنم. این حضور می‌تواند غیبت چند ساله مرا در تلویزیون جبران کند. پورسرخ معتقد است گروهی که در آن حضور دارد، یکی از حرفه‌ای‌ترین گروه‌‌هایی است که در چند سال اخیر، همکاری در کنار آنها را تجربه کرده است.

او در ادامه می‌گوید یکی از نکات قوت سقوط آزاد این است که این بار خود پلیس، بانی تولید یک کار نمایشی شده است و این مساله به جذابیت‌های کار می‌افزاید. نوع روایت و جنس پلان‌هایی که طراحی شده، بسیار خاص و متفاوت است و حتی نوع بازی که از بازیگران گرفته می‌شود، به لحاظ سبک کاری آنها بسیار جدید است. وی می‌افزاید: جنس بازی‌ام در سقوط آزاد را دوست دارم و فکر می‌کنم چنین ترکیبی از حضور بازیگران در یک کار نمایشی برای تلویزیون بی‌سابقه است. من برای باخت وارد میدان بازیگری نشده‌ام. درست است که به دنبال خیلی چیزهایی بودم که شاید هنوز فرصت تجربه آنها را به دست نیاورده‌ام ولی از آنجا که همیشه خودم را در گروه و مجموعه یک فیلم می‌بینم، سعی می‌کنم حضور خوبی در کنار عوامل این گروه داشته باشم.

برداشت مجدد صحنه آغاز می‌شود. چند ماشین پلیس بسرعت وارد فضای خاکی اطراف ساختمان می‌شوند و چیزی که برای علیرضا امینی در این صحنه خیلی مهم است، سرعت عمل بازیگران در پیاده شدن از ماشین‌ها و حرکت سریع به سمت ورودی ساختمان است. پوریا پورسرخ کمی در حرکت خود تعجیل می‌کند و اتومبیل شاسی بلندی که سروان پویا، پلیس مخفی سوار بر آن است. با صدای مهیبی به یکی از ماشین‌های پلیس برخورد می‌کند. این جور اتفاقات معمولا در سریال‌های پربازیگر و هنرور بی‌سابقه نیست و برداشت مجدد این سکانس کمی به تعویق می‌افتد.

بهداد در سقوط ‌آزاد

حامد بهداد از آن دسته بازیگرانی است که در هر بار حضور خود چه در سینما و چه در تلویزیون حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد. هرچند به گفته خیلی‌ها یک جنس بازی خاص دارد ولی نوع گریم چهره‌اش و لحن جدیدی که در بیان نقشش در سقوط آزاد به کار گرفته، از او چهره جدیدی ارائه می‌کند. بهداد معتقد است در همه جای دنیا خود پلیس به تنهایی جذابیت ندارد و قضاوت و نقدی که به نوع بازیگر ایفاگر نقش پلیس وارد می‌شود، همیشه حرف و حدیث‌های خاص خود را به همراه دارد.

بهداد: این سریال، در ادامه کارهای دیگر من است و قرار نیست اتفاق خاصی هم رخ دهد. هرچند وضعیت فیلمسازی و سریال‌سازی را در شرایط فعلی چندان مساعد نمی‌بینم ولی شرایط قرار نیست از سرعت بازیگری من بکاهد

او می‌گوید صرفا به این دلیل که قرار بود نقش پلیس را بازی کنم، این نقش را نپذیرفتم. شاید تجربه کار اکشن خیلی در سینمای ایران در حال حاضر جایگاهی ندارد. چرا که به هر حال وقتی پای پلیس در میان باشد؛ به تبع آن، امکانات انتظامی اعم از خودرو و با هلی‌کوپتر و خیلی چیزهای دیگری هم لازم می‌شود و همه اینها هم وقتی مهیاست که خود نیروی انتظامی به نوعی در کار دخیل باشد.

حامد می‌افزاید: فضای اکشن این کار، بسیار زیاد بود خیلی جاها مجبور بودیم بزرگراه‌ها و حتی برخی تونل‌ها را هم ببندیم و خب این اتفاق قطعا همکاری همه جانبه نیروی انتظامی را می‌طلبید. ژانر پلیس در همه دنیا ژانر بسیار جذابی است که متاسفانه در سینمای ما دارد به یک ژانر مرده تبدیل می‌شود. امیدوارم تلویزیون با نمایش این مجموعه، گام متفاوتی در احیای آثار پلیسی در سینما ندارد.

حامد بهداد مدت‌هاست در سریال‌های تلویزیونی بازی نکرده است و حالا در سریال سقوط آزاد نقش سرگرد صابری سومین تجربه خود را با علیرضا امینی مقابل دوربین ‌برده است. وقتی از او می‌پرسم سریال سقوط آزاد چقدر با دیگر کارهای او تفاوت دارد؟ در پاسخ می‌گوید: این سریال، در ادامه کارهای دیگر من است و قرار نیست اتفاق خاصی هم رخ دهد. هرچند وضعیت فیلمسازی و سریال‌سازی را در شرایط فعلی چندان مساعد نمی‌بینم ولی شرایط قرار نیست از سرعت بازیگری من بکاهد.

اکشن در نیمه شب

در سریال‌های پلیسی و اکشن که حجم لوازم صحنه و بازیگران زیاد هستند، مدیریت تولید، کار چندان ساده‌ای نیست. محمدرضا راستگو، مدیر تولید سریال سقوط آزاد است. وی حدود 22 سال است که در حوزه تلویزیون و سینما مشغول به کار است. سریال در چشم باد، شیخ بهایی از جمله کارهای او در زمینه مدیریت تولید است.

وی درباره سریال سقوط‌ آزد می‌گوید: تلاش شبانه‌روزی همه گروه برای رسیدن به این هدف که بتوانیم این سریال را در هفته اول مهرماه روی آنتن بفرستیم، پیش تولید این سریال از اول مرداد ماه آغاز شد و از 24 مرداد هم نخستین سکانس از این مجموعه جلوی دوربین رفته است. راستگو در ادامه می‌گوید این سریال لوکیشن‌های زیادی داشت و در عین حال کار پربازیگری بود. هماهنگی تولید این کار در زمان کمی که ما داشتیم، واقعا کار دشواری بود.

دوربین دوم از طبقه چهاردهم صحنه را دنبال می‌کند. کم‌کم جمع زیادی از همسایگان هم برای تماشای صحنه فیلمبرداری به گروه اضافه می‌شوند. ساعت به نیمه شب نزدیک می‌شود و عوامل سریال، ساعتی را برای صرف شام دست از کار می‌کشند. در این میان، حامد بهداد با علیرضا امینی در حال گفت‌وگو برای بازی در سکانس بعدی هستند.

امیر پرتوزاده صدابردار سریال سقوط‌ آزاد است که از سال 74 فعالیت کاری‌اش را در زمینه سینما و تلویزیون آغاز کرده است. وی درباره کارش در این سریال می‌گوید: این مجموعه از جمله کارهایی است که سکانس‌های خارجی زیادی داشته و با حضور تعداد زیادی هنرور و صحنه‌های اکشن در عین حال نباید دیالوگی هم از دست می‌رفت.

وی می‌افزاید: کارکردن با علیرضا امینی، دشواری‌های خاص خود را دارد چرا که از نظر او، همه چیز باید به بهترین شکل ممکن انجام شود و بهترین نتیجه به دست آید. مشکلی که در این کار وجود دارد، این است که گاهی مجبوریم برداشت‌های مجددی برای صدا داشته باشیم و در عین حال کار کردن در خیلی از لوکیشن‌ها این فرصت را در اختیار ما قرار نمی‌دهد. خوشبختانه در چندین تله فیلم با این کارگردان همکاری داشته‌ام و تا حد زیادی سلیقه او را می‌شناسم.

صحنه برای تعقیب و گریز سکانس بعدی در حال آماده‌سازی است. علیرضا امینی بیسیم به دست فرمان می‌دهد که خیابان کنار برج فقط برای عبور و مرور ماشین‌های پلیس آماده شود.

الهام حمیدی نقش «سروان کیا» را در این سریال به عهده دارد. شاید این حضور برای او که طی این سال‌ها عادت کرده‌ایم او را همیشه در نقش‌های مهربان و معصوم ببینم، به نوبه خود تازگی‌هایی داشته باشد. خودش می‌گوید تا به حال نقش پلیس را بازی نکرده بودم و با توجه به این‌که حضور خانم‌ها در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی در نقش پلیس محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد ولی بازی در این نقش برای من تجربه خوبی بود.

حمیدی معتقد است این اولین بار است که یک پلیس زن در تلویزیون ایران پررنگ نشان داده می‌شود و از آنجا که این نقش به نوعی باید برای جامعه الگو باشد، باید نکاتی را در ارائه نقش رعایت می‌کردیم. در کنار الهام حمیدی یک پلیس زن دیگر هم حضور دارد که از همکاران نیروی انتظامی و به نوعی مشاور خانم‌ها در ارائه نقش پلیس است.

اسماعیل آقاجانی، مدیر تصویر برداری سریال است.تصاویر سریال سقوط آزاد تنها با یک دوربین ضبط می‌شود. البته طی کار سکانس‌هایی هم وجود دارد که با 2 دوربین گرفته می‌شود.

آقاجانی درباره این سریال می‌گوید: یکی از خصوصیات برجسته این مجموعه این است که تمامی تصویر آن به صورت دوربین روی دست گرفته می‌شود چرا که اساس کار بر این مبناست که بیننده با یک کار اکشن روبه‌رو شود. البته در جاهایی هم سعی شده تا مخاطب سکون را در نوع تصاویر ببیند و با ایجاد یک کنتراست قابل قبول تماشای این تصاویر برای بیننده خسته‌کننده نباشد.وی در ادامه می‌افزاید: میزانسن‌های این سریال اساسا به صورت سکانس پلان است و سعی شده تا پلان‌های خاصی برای صحنه‌های مهیج کار طراحی شود.

ابزار جدید برای پلیس

یک کار پلیسی به لحاظ طراحی صحنه، خصوصیات ویژه‌ای می‌طلبد. میلاد کزازی، طراح صحنه و لباس این مجموعه معتقد است برخلاف خیلی کارها که عموما طراحی خاصی در آنها اعمال نمی‌شود، سقوط آزاد جزو سریال‌هایی است که به این نکته توجه ویژه‌ای دارد. چون در این سریال قرار است چهره جدیدی از پلیس و نوع عملکرد او به نمایش گذاشته شود. شاید این بار برخلاف تصور بیننده ماشین‌های جدیدی در اختیار نیروهای پلیس گذاشته شده و حتی از چراغ گردان‌های جدیدی برای ماشین پلیس استفاده و خیلی از دکورها برای این کار ساخته شده است. ما حتی کمدهای اسلحه برای این کار ساختیم. به لحاظ طراحی لباس هم باید بگویم که تا حدود 90 درصد لباس‌ها برای بازیگران دوخته شد و سعی کردیم قالب طراحی لباسمان برای نقش پلیس به این‌گونه باشد که اقتدار همیشگی پلیس را همچنان حفظ کند.

سریال سقوط آزاد درباره 2 پلیس جوان است که در پی رازگشایی از پرونده دختری تبهکار هستند. حامد بهداد، پوریا پورسرخ، روناک یونسی، الهام حمیدی، فخرالدین شریف، خسرو شهراز، سمانه جلالی، بیتا بیگی و علی عراقچی بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

عوامل دیگر سریال «آخرین روز» عبارتند از: مجری طرح: محسن کاسه‌ساز، دستیار اول کارگردان: ایمان یزدی، مدیربرنامه‌ریزی: علیرضا نسایی، مدیرتصویربرداری: اسماعیل آقاجانی، طراح گریم: سعید ملکان، طراح صحنه و لباس: میلاد کزازی، آهنگساز: ستار اورکی، جلوه‌های ویژه: حمید سلیمانی، تدوین: حمید سلیمیان، مدیرتولید: محمدرضا راستگو، مدیر تدارکات: حمیدرضارجایی، مدیرگروه بدلکاران: عرشیا قدسی، ناظر کیفی ناجا: سرهنگ چمنی، ناظر انتظامی: سرهنگ مددی.

شبنم مدنی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها