نمک زیاد پوکی استخوان را افزایش می‌دهد

عضو هیات علمی انستیتو، تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: مصرف غذاهای پرنمک و شور موجب بروز پوکی استخوان می‌شود به دلیل این‌که نمک اضافی کلسیم بدن را از طریق کلیه دفع می‌کند. تیرنگ نیستانی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: ایرانی‌ها دارای درصدی از کمبود ویتامین D هستند که این مساله در تحقیقات مختلف ثابت شده است.
کد خبر: ۴۳۰۵۴۵

وی گفت: مطالعاتی در تهران و اصفهان از نظر کمبود ویتامین D انجام شده که این کمبود را در میان افراد این دو شهر ثابت کرده است.

عضو هیات علمی انستیتو، تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: در مطالعه‌ای که سال 86 میان کودکان دبستانی در انستیتو تحقیقات تغذیه انجام شد شیوع درجات کمبود ویتامین D اعداد مختلفی را نشان می‌داد. در برخی مناطق 40 درصد، در برخی دیگر 50 درصد و در مناطقی تا 90 درصد نیز کمبود ویتامینD وجود داشت.

نیستانی بیان کرد: در فصول گرم سال خواسته یا ناخواسته افراد با نور آفتاب مواجه می‌شوند و ویتامینD در بدن آنها ساخته می‌شود و برخی افراد نیز که از مکمل‌های غذایی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند ویتامین D را به طور غیرمستقیم دریافت می‌کنند و این مکمل‌ها می‌تواند کمبود ویتامین D را کاهش دهد.

وی عنوان کرد: بیماری پوکی استخوان در میان ایرانیان افزایش پیدا کرده و متأسفانه سن ابتلا به این بیماری نیز کاهش یافته است که عواملی مانند ارث، تغذیه می‌تواند در بروز پوکی استخوان نقش مهمی را برعهده داشته باشد نیستانی گفت:‌در بیشتر کشورهای خارجی مواد غذایی خود را با ویتامین D غنی می‌کنند ولی این مشکل وجود دارد که ویتامینD ویتامین محلول در چربی است و اگر بیش از نیاز مصرف شود در بدن رسوب پیدا می‌کند و موجب بروز مسمومیت می‌شود.

نیستانی تصریح کرد: پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامینD و عواملی مانند رژیم غذایی، کالری دریافت مواد غذایی و کمبود فعالیت‌های بدنی است. عضو هیات علمی انستیتو، تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: مصرف غذاهای پرنمک و نوشابه‌های گازدار می‌تواند در پوکی استخوان نقش داشته باشد به دلیل این‌که سدیم اضافی در غذاها موجب دفع کلسیم از کلیه می‌شود و استخوان‌ها را پوک می‌کند. ورزش‌هایی مانند دو، ایروبیک و پیاده‌روی نیز می‌تواند از پوکی استخوان پیشگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها