و صاحب نظران اقتصادی آن را در افزایش مصرف بنزین موثر می دانند چگونگی و دلایل بالا بودن این مصرف و معضلاتی که به دنبال آن ایجاد می شود و وجود راهکارهای موثر در این زمینه را با 2 تن از کارشناسان اقتصادی در میان گذاشتیم . علیرضایی ، کارشناس انرژی با اشاره به این که افزایش تولید وسایل نقلیه ، وجود خودروهای فرسوده ، استاندارد نبودن خودروهای تولید داخل و همچنین قاچاق بنزین از جمله دلایل افزایش مصرف بنزین در کشور محسوب می شود ، گفت : مجموعه عوامل اعم از دولت و مردم در بوجود آمدن این معضل مقصر شناخته می شوند. وی در عین حال افزایش های 10 تا 20 درصدی را بر روی بهای بنزین راه حل مقابله با این مساله ندانست و افزود: باید قیمت مطرح شده برای بنزین تعادلی و منطقی باشد تا انگیزه هایی چون قاچاق بنزین را از بین ببرد. وی وجود سرمایه گذاریهای خارجی را به دلیل منابع محدود داخلی ضروری دانست و تصریح کرد: از استعدادهای خدادادی بی بهره نیستیم ، اما توان مدیریت آن را نداریم . این نماینده مجلس ششم تاکید کرد: تا زمانی که سیستم حمل و نقل عمومی کارا در اختیار نداریم امکان نخواهد داشت بتوانیم مصرف بنزین را کاهش دهیم . وی در خصوص موثر بودن کارت هوشمند گفت : به وسیله کارت هوشمند می توان بررسی کرد تا قبل از تعیین قیمت تعادلی بنزین ، فروش غیر قانونی آن در کجا صورت می گیرد.
خودروسازان ، مهمترین عامل افزایش مصرف بنزین
از سوی دیگر «مهندس محمدعلی صادقی» ، کارشناس مسائل نفتی عمده ترین دلیل افزایش مصرف بنزین در ایران در مقایسه با سایر کشورها را ساختار غیراستاندارد خودروهای سبک و وجود خودروهای فرسوده دانست . وی با اشاره به این که در هر 100 کیلومتر ، پیکان 2 برابر یک پراید یا ماشین های 4 سیلندر دیگر بنزین مصرف می کند ، تولید آن را ناموجه عنوان کرد و افزود: در سایر کشورها صنایع خودروسازی بخشهای تحقیق و توسعه خود را بر محور اقتصادی تنظیم کرده اند. آنان با توجه به بحران های نفتی طی چهار دهه ، افزایش قیمت و هزینه خود را به گونه ای تنظیم می کنند که نسبت به مصرف انرژی با تولید ناخالص ملی در یک درصد مناسب رشد کششی داشته باشد و این امر تحولات عظیم خودروسازی را که اینک در جهان مشاهده می کنیم به دنبال دارد. وی با یادآوری این که خودروسازان در ایران تمایلی به کاهش تولید و افزایش کیفیت و استاندارد نمودن کالاهای خود ندارند ، این امر را بزرگترین آسیب و دلیل افزایش مصرف بنزین دانست . این کارشناس مسائل نفتی افزایش تقاضا را کاذب دانست که به دلیل عوامل یادشده به وجود آمده است و تاکید کرد: دولت با بسترسازی و هماهنگی در این راستا و توسعه حمل ونقل عمومی می تواند شرایط را برای کاهش مصرف مهیا سازد ، اما چون درآمد و سرمایه ندارد ، از عهده این امر برنمی آید. بنابراین اگر دولت آن سرمایه گذاری اضافه ای را که به خودروسازان اختصاص داده است به بهبود شرایط حمل ونقل عمومی اختصاص دهد ، دیگر شاهد چنین وضعیتی نخواهیم بود. صادقی با اشاره به این که افغانستان و پاکستان سالانه یک میلیارد دلار از قاچاق بنزین از کشورمان سود می برند ، گفت : این قاچاق به دلیل آن است که قیمت تعادلی در کشورمان برای بنزین وجود ندارد ؛ اگر قیمت متعادل و به عنوان مثال 20 سنت باشد دیگر ما شاهد قاچاق این ماده نخواهیم بود. دولت به دلیل این که زیر ساخت های حمل و نقل عمومی را نتوانسته است فراهم کند نمی تواند نرخ بنزین را افزایش دهد و در حقیقت یک میلیارد دلار سود پاکستان و افغانستان از قاچاق بنزین همان یک میلیارد دلار اضافه ای است که ما به واردات بیشتر بنزین اختصاص داده ایم . این کارشناس مسائل نفتی در ادامه با یادآوری این که در کاهش هزینه ها و سرمایه گذاری برای خودروسازی 20 سال از دیگر کشورها عقب مانده تر هستیم ، اظهار داشت : از 5/2 میلیون خودرو موجود در تهران 85 درصد آنها فرسوده هستند. با رفع آنها علاوه بر کاهش بار ترافیکی شهر ، 20 درصد کاهش مصرف خواهیم داشت .